ANNONS
Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
Men både cyberphoto och scandinavianphoto är ju fortfarande billigare..3695:- inkl.moms.

Men hur som helst..är det någon som har testat att skanna ramade 3mm? I annat fall..är det någon som skulle vilja prova om det fungerar att göra det!?

/Zim

Som sagt, är det samma hållare som tvåan, och det verkar det ju vara, så går det. Men det krävs lite våld och vaselin.

Men det gäller mitt exemplar. Jeppes tvåa skannar tydligen tremillimeters som en dröm.

Förstår inte riktigt varför det fungerar bra i en skanner medan en annan av samma modell inte accepterar dem..!? Det borde rimligen vara likadant i båda..annars håller Minolta en väldigt ojämn kvalitet på sina Duals.

/Zim

De flesta tillverkare ändrar eller kanske fixar sina produkter om något inte riktigt är som det ska. Vilket kanske är fallet med tvåan.

En möjlighet är ju att Jeppe har kört en annan variant av tremillimetersramar än jag gjorde.

Har precis skaffat en trea och det funkar bra (för mig i alla fall) att skanna Gepes 3mm, om än med hjälp av lite milt våld. Blir lättare för varje gång att proppa in dem, och kanske kommer plasten i hållaren ge med sig till slut? Nå, då köper jag en ny hållare.
Den spottar inte fram några fina Velvia-färger precis, men det kanske beror på att jag är absolut nybörjare med skanning och inte har haft tid att sitta och trixa än???

PS Hegethorns skyltar med 3590, men då får man å andra sidan inte med en Snickers i paketet som hos Cyber... DS

Ok! Man glömmer fort, (vår "moms" är 16%).
Tyckte det lät väl billigt! Tur att någon är vaken.
Tack // Haze...
ps Undrar om en snickers klarar frakten.. =)ds

Hur går det för er som köpt Dual III:an? Har ni lagt upp några fler bilder som man kan titta på? Skulle gärna vilja höra fler erfarenheter från er som köpt den. Svante, har du fått ordning på Velvia-färgerna (jag fotar själv med Velvia och vill gärna höra din åsikt)

Jag var inne på att köpa en dyrare scanner (när jag fick råd), men denna scannern verkar ju helt OK och när man läser diskussionen blir jag rätt sugen...=) Jag hade tänkt att använda den när jag skickar bilder till tidningar istället för att skicka originalen och till webbpublicering.

Berätta!

/Stefan

Och jag väntar på att mina Snickers ska levereras hem till mig. Förhoppningsvis på måndag-tisdag i nästa vecka.. :=)

Paketet kommer nog smaka bra!

/Jonas

Bara EN snickers n.b. Tidigare var det kexchoklad.
Stefan, jag har inte fått ordning på Velvia för jag har varit upptagen med annat, men jag har mejlat dig ett jämförande bildexempel. Ska lusläsa manualen när jag får, eller rättare sagt, tar mig tid. Vill också gärna påpeka att jag är absolut nybörjare när det gäller skanning, så jag vill nog uttala mig ganska försiktigt... Läste ju annars här i tråden ovanför att Minolta själva skrev att modellen över, Elite II, var mycket bättre på att skanna Velvia, och jag fruktar att det insinuerar att Dual III är mindre bra..?
Provia 100F går annars finfint.

/Svante

Är min skanner defekt?

Hej!

för circka en vecka sedan köpte jag en Minolta DSD III, men är tyvärr inte nöjd med bildernas kvalite. Bilder som skannas med hög upplösning täcks av ett vitt brus vilket gör den digitala bilden oduglig. Jag har lagt upp ett exempel temporärt på http://www.geocities.com/bahrbacka/ , där ni kan se samma bild iskannad med olika upplösningar. Jag har alrig använt en fotoskanner förut så jag vet igentligen inte vad för resultat jag ska förvänta mig men jag hoppas att det bör vara bättre än så.

Är det en defekt i min skanner eller gör jag någonting fel?

Tack på förhand för era tipps
/Erik

Färgnegativskanning är inte kul, åtminstone inte med Minolta.

Labba med exponeringen är allt jag kan säga. Du kan tvinga skannern att ändra exponeringen genom att hålla in shift och flytta ramen för exponeringsmätområde när du är i förhandsvisningen.

Många har problem med sånt där brus och så kallad "grain aliasing" när de skannar negativ film. Jag tror att det så gott som alltid handlar om felaktig hårdvaruexponering som kompenseras av mjukvaran på ett dassigt sätt. Tyvärr är programvarorna urkassa på att hålla isär vad som styr hårdvara och vad som bara styr efterbearbetningen.

jimh skrev:

Många har problem med sånt där brus och så kallad "grain aliasing" när de skannar negativ film.

Hej Jim, menar du "många" ägare av just denna scannertyp, eller generellt?
Tycker mig inte ha sett så mycket negativa omdömen om den här scannern så jag har beställt en.
Anser du (och ni andra) att, om man primärt skall scanna färgdior i högsta möjliga upplösning, skall välja en annan scanner? Eller räcker det med annan mjukvara? //Haze

Precis, har inte hört något negativt än om scannern, ut med språket för bövelen innan man slängar ut 3600:-! :)))

Hmm..jag ska slänga ut mina 3600:- imorgon. Hämtar den på posten då! :=)

Men en fråga..är det generellt sätt bara ett problem när man skannar negativ färgfilm eller uppstår detta även med diafilm?

/Jonas

..negativ fil är svår att skanna

Hej

Negativ film är knepigare att skanna än diafilm. Jag har en Dual II och är helnöjd med kvaliteten då jag skannar diafilm. Negativ film skannar jag inte särskilt ofta men enligt de diskussioner som förts i ämnet så ska negativ film vara mycket knepigare att få bra. Som sagt, Dual II är jag riktigt nöjd med, lite långsam kanske. Men Dual III ska väl vara bättre på allt så jag tror att det är ett riktigt bra köp. Tveka inte, det är bara att slå till. Det är ju jul å allt :) Ni kommer inte bli besvikna.

haze skrev:
Hej Jim, menar du "många" ägare av just denna scannertyp, eller generellt?
Jag inbillar mig att användare med negativa erfarenheter av negativt material är överrepresenterade bland ägare av Minoltaskannrar. Så är det primärt negativ man skall skanna så kanske man skall se till att få öppet köp.

haze skrev:
Anser du (och ni andra) att, om man primärt skall scanna färgdior i högsta möjliga upplösning, skall välja en annan scanner?
Med det syftet tycker jag inte du skall tveka. Håller helt och fullt med Anders, för dia är det en suverän maskin.

Obs 1: Jag baserar mina erfarenheter på SD2, inte SD3 så mycket kan ju skilja

Obs 2: Med rätt skannerförare är jag övertygad om att även Minoltan klarar negativ färgfilm med glans. Jag har lagt ner mycket tid på att lära mig skanna svartvit negativ film som jag hade mycket problem med i början och nu förstår jag knappt längre vad jag hade problem med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar