Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
Bernhard, när du hämtat dig, tror du att du skulle kunna ta tid på autofokusen? Jag är också lite nyfniken på om de har skippat all onödig matning av filmhållaren.

SD2 matar filmhållaren fram och tillbaka i en evighet före och efter varje operation tycker jag. Det blev lite bättre efter den nya versionen av mjukvaran, men ändå. Med Vuescan jobbar den mycket effektivare, så man tycker att det borde räcka med lite smartare programvara för att åtgärda detta. Vore intressant att höra om de fixat detta. Tycker också att det är pinsamt att det tar typ 45 sekunder att fokusera när Vuescan gör det på typ 10 sekunder med samma eller bättre resultat.

Jim:

När jag provade DSII så rynkade jag på näsan ganska snabbt för att den precis som du säger drar filmen fram och tillbaka i evigheter. Så är inte fallet med III'an. Den gör det litegrand men ingent som irreterar. Ska kolla upp AF'en...har inte tänkt på att den skulle vara långsam iallafall. En sak är säker, 3'an är mycket snabbare.

Här är en S/V bild. Jag har ljusat upp flaggan så att man kan se ungefär hur mycket som gick att få fram från svärtan. Lyktan är en detaljbild för att visa skärpan.

Bilagor

• båt test.jpg
    båt test.jpg
    44 KB · Visningar: 1,105
Är det där verkligen 100%? Det är ingen riktig kornskärpa, man kan lägga på 500% oskarp mask utan att se en riktig kornstruktur. Vad är det för film?

Det är en T-max 100. Flaggan och lyktan är utsnitt från lilla bilden som jag förmiskade. Scannade bilden i 2000x3000 nånting. Ska scanna om den igen då. Vilken del vill du hellst se omscannad? Berätta gärna hur jag ska scanna den så att du får den som du vill ha den.

Velvia

En ganska dåligt exponerad vevlia mycket mycket skuggor.

Bilagor

• velvia test.jpg
    velvia test.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,084
Ta gärna någon del med en mellanton på den övre delen av skalan där kornstrukturen visas tydligast. Och gärna ett område med knallhård kontrast. Det bifogade utsnittet borde ha båda. Gärna 2820 ppi utan skärpning.

Stort tack för att du tar dig tid! :)

Och det är ju inte helt fel att ScandinavianPhoto nu har sänkt priset på Scan Dual III till 3695:-..

/Zim

Senast ändrad:
Inga problem. Jag är lika intresserad av hur bra den är som ni är. Jag skulle gärna få höra lite av vad ni tycker av de ni sett än så länge.

Bobo_m skrev:
Jag skulle gärna få höra lite av vad ni tycker av de ni sett än så länge.
Utan att ha sett hur mörkt originalet är så verkar Velvian se väldigt bra ut. Det ser inte ut att vara något värre brus i de skuggor du tog fram i den högra bilden.

De svartvita bilderna tycker jag fortfarande har en lite mjuk kornstruktur. När man skärper känns det mer som om man skärper brus än korn. Kan det vara så att du har haft dammborttagningen påslagen och den åstadkommer denna effekt? Eller så är det kanske så att du använder en framkallare/framkallningsteknik som ger mindre och mjukare korn än jag får. Kan ju å tredje sidan också bero på jpeg-komprimeringen som i sig introducerar artefakter som förstärks vid skärpningen.

Det låter trevligt att de har fixat till knäppheterna som gör tvåan så långsam.

Av dem bilder du har lagt upp Bernhard så tycker jag att den är helt okej..men saknar det där lilla extra. För mig känns det som om någonting är "i vägen", dvs att det ligger en tunn tunn slöja som gör att bilderna inte blir så där skarpa som man vill att dem ska bli. Helt klart godkänt alltså..men ändå saknas det lilla extra som gör att det riktigt kittlar i magen..

Men lägg gärna upp fler exempel om du har tid och lust. Skanna gärna dia, sv/v negg och färgnegg som visas utan korrektion och sedan som behandlade. Också intressant att se hur dammborttagningsfunktionen fungerar genom att jämföra med och utan.

Tester på Minoltan har man väntat på ett tag nu. Tack Bernhard för att du gör en insats för alla oss intresserade.. :)

/Zim

Jag ska scanna mer idag, nu har jag mycket mer tid än igår. Ska ta tid på hur lång tid det tar för att scanna i högsta upplösningen osv osv.

Ska tests damnborttagnins verktyget också.

Kanon Bernhard..jag ska ta och besöka fotosidan lite titt som tätt under dagen för att se om du scannat in någonting. Det är mycket intressant att se vad den går för..och om det är lönt att köpa på sig dyrare skannrar som tex Canon FS4000 eller Nikon Coolscan IV ED. Det är väl frågan det.. :)

Lycka till under dagen.. :)

/Zim

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto