Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
Lägger mig i...

Jag har bara skannat färgneg hittils med III:an och är mycket nöjd. Jag tycker inte alls jag får något dåligt resultat. Jag har provat med de förinstallerade inställningarna och tycker att även dessa fungerar bra!

/Patrik

Sitter nu här med DS3 men har problem. Jag har installerat allt och följt instruktionerna noga..men trots detta lyckas jag inte mata skannern med mina diabilder.

I instruktionsboken står det att hållaren ska skjutas in tills "pilen" är i höjd med "35mm märket". Därefter ska skannern själv mata in hållaren. Men när jag skjuter in hållaren till pilen så tar inte skannern emot den riktigt utan istället gör den två-tre ut/in rörelser. Precis som den förbereder för att ta emot hållaren. Men därefter händer ingenting.

Vad är det jag har missat?

Eller förresten..nu slår det mig att det kanske ska vara så? Hållaren kanske helt enkelt ska vara ute (eftersom jag har laddat med 4 st monterade dia samtidigt). Allt eftersom den skannar så kommer den antagligen att åka längre in.

Ja, så är det nog! :=)

/Jonas

Senast ändrad:
Är skannern initialiserad? Dvs, har du dragit igång twaindrivrutinen och låtit skannern gnissla klart innan du öppnar luckan?

Den har gett ljud ifrån sig.. ;=). Lampan lyser med fast sken nu.

Men Jim..jag gjorde ett tillägg i mitt förra inlägg. Jag tror jag kom på orsaken..jag har nämligen laddat hållaren med 4st dian. Alltså kommer väl då skannern föra in hållaren under skannandets gång? Eller?

/Jonas

Re: Lägger mig i...

Zangarh skrev:
Jag har bara skannat färgneg hittils med III:an och är mycket nöjd. Jag tycker inte alls jag får något dåligt resultat. Jag har provat med de förinstallerade inställningarna och tycker att även dessa fungerar bra!

/Patrik

Det låter bra, har du några exempel på färgnegativ som du scannat?

Tack för intressant läsning!

Jag står som många av er andra i begrepp att köpa en scanner.
Jag har provat Nikons IV och är otroligt nöjd med resultatet. Och har sett fram emot Minoltas nya BILLIGA modell. Jag har provat Minolta II och är nöjd med diaresultatet, men inte negativ. Speciellt som det verkar vara känsligare för damm och repor i det läget.
Därför skulle det vara skoj om någon av er alla ambitiösa kunde lägga upp ett par bilder med och utan dammfilter.
En sak som jag kommer att sakna om jag inte köper Nikonen är ROC (återställning av gammla färger).
Helt makalöst! Har scannat en hel del gammla dior till bla. bröllop och det är ett underverk varje gång resultatet kommer fram.
Till sist ett stort TACK för allt arbete som ni lagt ner och hjälpt oss med!

Zimzalabim skrev:
Hur drar jag annars igång Twaindrivrutinen?
Det är själva programmet du skannar med. Om du inte skannar medelst metoden att stoppa in hållaren och sitta med armarna i kors väntandes på att det skall bli klart så har du med största sannolikhet dragit igång twaindrivrutinen.

Vanligast är att man skannar inifrån sitt bildbehandlingsprogram och då brukar det finnas ett menyval som heter "Hämta in", "Importera", "Aquire" eller "Import" under arkivmenyn. Men du har säkert kommit så långt som sagt :)

I övrigt torde iakttagelsen att skannern inte matar in hållaren innan du valt hur långt den skall mata vara korrekt.

Jo..så långt har jag kommit att jag förstår att man måste hämta in mjukvaran via sitt bildbehandlingsprogram. Trodde det var någonting annat som man var tvungen att göra innan man kunde köra igång.

Men det är lugnt nu. Jag har fått skannern att fungera och tycker mig ha fått till ett ganska hyfsat resultat..tom så att bilderna blir väldigt lika originalen! :=)

Jag är klart positiv till vad skannern presterar. Nu har jag bara testat skanna dia än så länge. Även om man tappar lite skärpa från originalbilden så blir ändå slutresultatet ganska mycket bättre än när man tidigare använde sig av vanlig flatbädd och skannade papperskopior. Det är riktigt stor skillnad givetvis! :=)

Ta gärna en titt på en av mina nyupplagda bilder Jim. Dock har jag skaffat mig ett nytt medlemsskap. Ett slutgiltigt byte till en identitet att trivas med..hehe. Men du får själv lista ut vilken..

/Jonas

Re: Scanna Velvia

Merlin skrev:
Finns det någon som scannat Velvia med Dual III:an? Går det att få ett bra resultat?

/Stefan

Jag skannade några bilder tagna med Velvia på prov och la in i min portfolio med bilder från Keb. Kebnekaise
Jag tyckte dom blev så pass bra att jag beställde en skanner (som dessvärre levererades trasig, men en ny lär vara på gång).
Även denna bild är tagen med Velvia
Gul

Nästan alla bilder i min portfolio är scannade med Dual III. Både dia, neg färg och svartvitt.
Personligen tycker jag den är hur bra som helst, men jag måste säga att "dammborsten" inte verkar göra varken till eller från...

Jag tycker iofs. att även min LS-40 inte är såvärst pigg på Velvia. Även Velvior på vilka man utan problem kan se detaljer i skuggorna på ljusbordet kan vara rätt jobbig (och då har jag ändå gammakalibrerat min skärm så att den är ljusare nuförtiden).

Ok - dagens kanske konstigaste fråga...

Låter det från era strömadaptrar? Alltså, vid vägguttaget om man lyssnar på själva adaptern så tjuter den på ett ganska irriterande sätt fastän scannern är avstängd - gör era Dual III:s adaptrar det också?

För övrigt en mycket trevlig liten produkt!

blixa skrev:
Låter det från era strömadaptrar?
Alla transformatorer låter ju. Men om det låter utan att du sätter örat mot den skulle jag skicka tillbaka den, jag har aldrig observerat något märkbart ljud från trafon till min tvåa i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar