Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
nej det är scannern som gör det för den gör det oftast men inte alltid så det är inte fel på negativen. Men varför den gör det är en annan fråga.

m_400aca2a34bbc.jpg

så här blir det.

Kanske en dammråtta inne i skannern som spökar? Är strecken på exakt samma plats på varje bild?

NixXxoN skrev:
nej det är scannern som gör det för den gör det oftast men inte alltid så det är inte fel på negativen. Men varför den gör det är en annan fråga.

Prova instalera om programvaran,
är troligtvis den som spökar, har råkat
ut för liknande och de försvann efter ominstalation.

// Calle

Calle skrev: Prova instalera om programvaran,

Jag har liknande erfarenhet av att ominstallera programvaran och det uteblev med mina ränder.

En annan orsak kan vara om du skall skanna negativ färgfilm som är framkallad på ett vanligt amatörlabb, då har min erfarenhet varit fruktansvärt repade och "fläckiga" negativ.

Off topic?
Bifogad bild hade jag ett h..vete med att göra i ordning genom kloning i Photoshop. Var extra jobbigt eftersom det var ett fotouppdrag och bilden skulle levereras till kund.
Här visas färdig bild som tog ca 1 1/2 timme att klona. Det är inget roligt jobb!

Bilagor

• skoog_svets.jpg
    skoog_svets.jpg
    37.7 KB · Visningar: 221
ja de är på mer eller mindre samma ställe varje gång. Jag har installerat om en gång men ingen skillnad. Jag ska testa en gång till. Man vet aldrig med datorer.

Jag mailade Minolta supporten och fick hjälp. "felet" var tydligen att det var ett tunnt fint strå av något slag i Det lilla fönstret längst fram i ramen. (initizialising window). Ett litet
avlångt fönster. Jag tog bort stråt och vips så var strecken borta. Fint!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar