Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo..denna är bättre skannad. Mer detaljer och "renare" uttryck. Men har processen varit ungefär likvärdig fram till den färdiga bilden? Tex samma mängd oskarp mask etc?

/Zim

Nej det har den väl inte, jag har inte lagt på någon usm på DSIII bilden fast epson var jag tvungen att lägga på rätt mycket. Sen minns jag faktiskt inte vad som jag gjort annorlunda. Men med epson så gick det mycket snabbare att nå ett "bra" resultat än med DSIII.

Om man väljer att scanna en S/V bild så blir det oftast problem för att scannern inte verkar hitta tillräkligt med gråskalor från negativet. Det finns två sätt att gå runt problemet. Ett är att scanna in neget som ett S/V posetiv och sedan vända det i photoshop...blir perfekt. Det andra är att scanna in det som ett färgneg. Det blir en brun mask över bilden som man lätt kan plocka bort i efterhand. Det blir bra men det känns lite dåligt att det ska behöva vara så.

Det första alternativet att scanna in den som positiv låter helt okej för mig. Det känns ju inte som "fusk" direkt.

Jag beställde en Dual III för några veckor sedan, men avbeställde den efter ett tag pga jag kanske ändå skulle slå till på en Nikon IV ED som verkar hantera sv/v på ett utmärkt och enkelt sätt. Motsvarande skanner från Canon verkar vara sämre än Nikon på den biten.

Man vill ju inte att det ska vara ett slit varje gång man ska läsa in en svartvit bild. Men man kan väl göra en "inläsningsprofil" för första bilden man skannar in...och sedan använda sig av denna på alla andra bilder man skannar in i fortsättningen? För att få ett jämt resultat på inskannade bilder måste man väl kunna göra så. Eller?

På min nuvarande flatbädd har jag bara läst in rakt av och sedan fått justera i Photoshop. Det bästa är ju om man kan läsa in bilden så "rätt" som möjligt från början.

/Zim

Ja det går utmärkt. Det finns massor av bra verkyt för att göra profiler osv. Så himla mycket slit är det inte men det vore självklart bra om det gick direkt.
Jag är nöjd med DSIII mycket för att den har väldigt bra skärpa och att den hanterar dia och färgneg utan problem. SV är lite jobbigare men det kan jag leva med eftersom man kommer undan rätt billigt.

Jag sitter här med min nya Scan Dual III och är nöjd med resultaten. So far! Fick den igår ...
Samtidigt blir jag mer och mer imponerad av min gamla Epson 1640SU som jag använt i nästan två år och vill absolut inte hålla med dem som hävdar att ett dialock alltid är en taskig halvmesyr.
A l l a mina bilder, 135-dia, 120-dia och de svartvita som jag har på Fotosidan är scannade med dialocket och/eller flatbäddsdelen på Epsonscannern och jag skulle inte släppa iväg bilder till påseende som är undermåliga p g a påtagligt bristfällig scanning.
Diskussionen här ovan har delvis handlat om Dual III:s kompetens när det gäller att svartvita neg. Troligen får man bäst s/v-resultat när man scannar en valörrik och skarp svartvitkopia med en högklassig flatbäddsscanner.
Utan att ha finslipat mina manövrer med den nya Dual III vill jag i alla fall hävda att den duger även till s/v-neg. Den här bilden som är lite hård i kontrasterna tycker jag Minoltascannern hanterade rätt bra.
mvh ragnar

Bilagor

• kobra.jpg
    kobra.jpg
    35.2 KB · Visningar: 913
USB 2.0

Hur är det med USB-kabel 2.0 till dual Scan III? måste man köpa något internt PCI-kort för USB 2.0 för att få denna snabbare möjlighet??

Kanon scanner

Har precis införskaffat en Dual III och kört en vecka. Jag har mest erfarenhet av flatbäddscanner men måste säga att maskin och programvara imponerat på mig speciellt med hänsyn till priset - under 4000.-

Inscanning av S/V neg

Vill bara komma med ett inlägg då man skall scanna in ett svartvitt neg. Så här gör jag i min gamla första variant av Dual scan. Har beställt DII nu förreseten.

Scanna in det svartvita negget som ett färgnegg.och i Photoshop så väljer ni
Bild-Ställ in-Blanda Kanaler. Markera rutan monokrom och blanda dem 3 färgkanalerna till bilden ser bra ut som svartvit bild. Tryck OK.
Sedan är det bara att välja Bild-Läge-Gråskala och kasta bort all färinformation. Fungerat bra för mig.

Mvh / Björn.

Precis så gör jag med min vanliga flatbädd. Det lär vara det bästa sättet att hantera svartvita negg.

Men är det verkligen II:an du har beställt..? :=)

/Zim

Johan Okker skrev:
Dual II har ju från vissa håll anklagats för att vara ganska dålig på att hantera sv/v neg. Har du tid och möjlighet att scanna ett eller två sv/v neg av olika täthet.

Hur sant bedömer du deras angivna DMax på 4,8. Det verkar otroligt med tanke på att Nikons 4000 resp 8000 modeller levererar DMax på 4,2.

Jag förhörde mig med Minolta i England ang. skillnaden mellan Dual III och Elite II och fick följande svar.

...
The DiMAGE Scan Elite is still better in one respect. Dynamic Range. Both
are quoted as 4.8, this is a theoretical value. The recorded value is 4.2
for the Elite II, while the Dual III manages 3.4.

The Elite II will give a much better scan from any low speed emulsion such
as Fuji Velvia as a result of this feature.

The ICE technology is likely to give a superior result to the Minolta Auto
Dust Brush feature.

Vore skoj om nån har möjlighet att scanna en tät dia på respektive maskin.

DSIII har A/D omvandlare vilket ska ge bättre dynamiskt omfång, antar att det derför står 4,9 i specen. Men som sagt vore trevligt att se den verkligen skillnaden. Sen har DSIII möjlighet för "mutli scan" vilket ska reducera bruset i täta dia/neg. Har inte provat det själv än.

Allt detta diskuterande gör mig ha-galen! Men jag vill passa på att fråga en sak, USB 2.0 vad menas med det?

USB är en snabbare variant.

DVS en vidareutveckling. Kräver iregel ett nytt USB kort om din dator är gammal (dvs mer än 1/2 år eller så)

Dock brukar alla USB 2 saker fungera mot 1.1, men då med den lägre farten.

Roine

Är det någon som har testat att skanna med Gepes 3mm glaslösa ramar?

Fungerar det bra!?

Tydligen så är det vissa som fått det att fungera med II:an, medan andra inte har det. Meningarna går isär och i manualen (både för II:an och III:an) står det vad jag har hört att den INTE ska kunna skanna 3mm.

Vad är er erfarenhet ni som nu har en färsk Dual III?

/Zim

En annan fråga!

Hur bra är damm/rep-borttagningen i Dual III?
Använder själv Dual II, som är rent ut sagt hopplös med damm/repor.
(Om man som jag är hopplöst dålig på att förvara neg riktigt:)

Blir man tvungen att baxa in Dual II i garderoben nu & köpa nya Dual III?

Skumpa till Bernhard

Jag har suttit och suktat efter en scanner och nu har jag bestämt mig! Det blir denna Dual III!

Tycker Bernhard verkligen är värd en flaska skumpa för sin tid!

/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar