ANNONS
Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
Gick på ett ganska hårt S/V negg. Efter att ha gjort förscanningen så uppfattade jag att DSIII överexponerade och tog fram hårdare kontraster än vad min epson gör. Men efter att ha justerat i kurvorna en del så blev jag riktigt nöjd. Filmen är en T-max 400

hela bilden scannad med sposn:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=35572

Bilagor

• präst.jpg
    präst.jpg
    47.7 KB · Visningar: 1,124
Bilden skannad med "sposn" tycker jag är helt okej. Kan Dual III ge ett ännu bättre resultat så är det ju schysst! :)

/Zim

En annan fråga Bernhard..

Har du koll på om Dual III tar monterade dia på 3mm?

Med II:an verkar det vara lite si och så med den saken. Har du möjlighet att prova det också vore det underbart!

Du är nästan värd en flaska champagne eller nåt.. hehe

/Zim

Jag har kommit fram till att DSIII inte klarar S/V lika bra som min förra. Iallfall inte täta neg. Men jag kommer att köpa DSIII endå...det är för mycket som talar för den. Ska testa 3mm dia. Får jag skumpa då ;)

Jadå..du ska få skumpa. Vi ska skramla ihop en flaska till dig.. :)

Så epson 2450 skannar sv/v negg bättre än vad Minoltan gör!? Hmm..jag kommer ju ta en del svartvita bilder. Det är det som jag främst gillar. Har du möjlighet att lägga upp samma bild skannad med Minoltan så man kan göra en jämförelse?

Jämför gärna diabilder också skannade på 2450 och Dual III. Tar förresten 2450 monterade 3mm eller den klarar inte monterade diabilder alls? Har inte koll på det där riktigt.. :)

/Zim

Frågan är om epson verkligen scannar S/V bättre endå. Epson gör det defenitivt lättare för dig att scanna s/v men med lite pill så blir det nog bättre med DSIII endå. Det går att få fram mer information ur negget med DSIII. Och skärpan är bättre med DSIII så för mig är valet ganska enkelt. Jag pillrar hälldre och får det riktigt bra än att köra lathund stilen.

Epson klarar alla sorters dia, ingra problem där. Man lägger diat direkt på glaset meg hjälp av en tillsats som ramar in själva diat så att det ligger rakt. Det går även att köra utan tillsatsen. Jag tycker att det är smidigast att scanna omonterade dia. Men epson funkar inga bra för dia...särskilt inte velvia.

Bobo_m skrev:
men med lite pill så blir det nog bättre med DSIII endå. Det går att få fram mer information ur negget med DSIII
Precis min erfarenhet av föregångaren också. Det går att få svartvita negativ riktigt bra. Men det kräver som sagt en del pillande.

Problemet verkar vara exponeringen; Mjukvarubearbetning i drivrutinen förskjuter histogrammet och döljer felaktiga exponeringar. Men det visar sig obönhörligt efteråt i form av konstiga korneffekter och brus. Jag har aldrig lyckats få svartvitt konsekvent bra i Minoltas drivrutin eftersom det inte finns något sätt att ställa exponeringen helt manuellt.

Min lösning har varit Vuescan. Där har jag experimenterat mig fram till lämpliga exponeringsvärden för de filmer jag använder och sen knackar jag bara in dem och trycker på scan och får vettigt resultat.

Men det är egentligen trist att behöva använda Vuescan. Gränssnittet tillhör de sämre och jag drar mig för att göra något annat än halvråa skanningar som kräver en hel del bearbetning i Photoshop för att bli något.

Jag har en Epson 1640su Photo på jobbet och den liknar ju 2450. Har också samma erfarenhet där, om man inte är beredd att lägga ner tid och experimenterande utan bara vill trycka på knappen så ger Epsonen bättre resultat.

Men som sagt, lite pill visar skillnaderna.

Jag kan tänka mig att den är ganska lik II'an. De stora skillnaderna är väl att den är MYCKET snabbare och smidigare...jag fick krupp när jag testade II'an och orkade inte ens bry mig. Med III'an är det en helt annan sal, den scannar otroligt snabbt. Och det är lätt att justera i det medföljande mjukvaran.

Det går bara bra!

Jag har inte varit hemma...var iväg till jobbet och betalade för min NYA scanner :)

Jag var tvungen att slå till på den, annars hade jag varit tvungen att lämna tillbaka den. Det var ju tänkt att det skulle bli demoexemplar. Så idag/imorgon kommer jag att lite mer utförligt testa den.

Efter att ha bläddrat lite i manualen så står det att den klarar av 1mm och 2mm dior, det står inget om 3mm men jag antar att det används samma typ av tillsats som DSII har.

Håller på att testa dammborttagningvertyget just nu. Har inte sett reusltatet än.

Här är ett färg neg:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=60669&pf=14467

Scannar färg neg mycket bra...inga klagomål här heller.
Har kollat lite mer på inställningsmöjligheterna. Pixel polish fungerar mycket bra, finns olika alternativ för effekter som tex att få bättre färger/kontraster för poträtt, blommer osv osv.
Jag tror inte att det går att påverka scannerns hårdvara med mjukvaran. Ska kolla in det mer nogrant imorgon.

Mycket trevlig och informativ diskussion!

Jag vill tacka samtliga, särsklit Bernard!
Verkar inte helt fel den där mackapären!

/David

Nu har jag scannat lite mer S/V. Så här ligger det till :)

Om man väljer automatisk exponering så ser det för taskigt ur. Väljer man manuell exponering så blir det bra. Altså man måste ställa in för att få det bra i manuell expo. men det går fort. Att försöka göra inställningar efter att ha scannat bilden i auotomatik är helt kört.

"Bra"..är det liknande bilden du la upp scannad med 2450..eller är "bra" bättre än så? :)

Såg idag Dual Scan II i en lokal butik och blev överraskad av hur liten den egentligen är. När man ser den på bild verkar den "biffig". Men det är bara positivt att måtten är små..

/Zim

Tycker det går lite trögt med exemplen.. :). Kanske har den nya Minoltan lagt av eller att du i besvikelsen har lämnat tillbaka den..

Mvh
Zim

Nej nej absolut inte..håller på att scanna just nu faktiskt :)

Men jag vet inte riktigt vad för exempel ni vill se som jag redan inte lagt ut än?

Om jag får önska..:) så skulle jag önska att du lade upp en svartvit jämförelse mellan epson 2450 och Dual III.

Du visade upp en inskannad bild på en man med skägg för ett tag sedan. Den var inskannad med en Epson 2450 har jag för mig. Tyckte den så helt okej ut. Har du möjlighet att ladda upp den igen och sedan samma bild fast då inskannad med Dual III?

Kanske svårt att se några skillnader så där bara på en bild..men iallafall. :)

Ps. "Präst i parad" hette visst bilden. En annan bild som du annars skulle kunna få ladda upp är "Kolan i handen".

Mvh
Jonas

Senast ändrad:
Här är den!

Jag tycker att jag fick till den bättre efter lite pill än vad epson klarade.

Bilagor

• kolan.jpg
    kolan.jpg
    48.2 KB · Visningar: 790
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar