Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Ingen aning... same shit? njae... på B&H som jag kollar parallellt just nu har de ett noname kit för 20 dollar... 1+2+4 kanske skulle slå till med ett sånt o en +10...

Köpte Hoya HMC +1,+2,+4 och en B+W +10, fick dem idag från amerikat... lite exempel, obs, handhållet bara för att visa förstoringsgraden, man behöver nog stativ, trots AS, för att hålla stadigt vid sån här makrotagning...

Först makro utan tillsatslins:
 

Bilagor

  • normal.jpg
    normal.jpg
    15.6 KB · Visningar: 301
B+W +10
Kolla kantskärpan... ytterst kort "horisontellt" skärpedjup, skare va så?
 

Bilagor

  • bw10.jpg
    bw10.jpg
    26.5 KB · Visningar: 296
Fotade en text med B+W +10
Vad är det som gör att kantskärpan blir noll? att skärpan i mitten inte är 100 beror säkert på att jag körde handhållet men resten??
 

Bilagor

  • text.jpg
    text.jpg
    15.4 KB · Visningar: 292
ja, det var en rejäl genomgång... och okej att kantskärpan inte blir riktigt bra, men det här är ju nästan löjligt *s* fast å andra sidan kan man ju se det som en effekt...

/kg som e positiv som f-n
 
KGS skrev:
Fotade en text med B+W +10
Vad är det som gör att kantskärpan blir noll? att skärpan i mitten inte är 100 beror säkert på att jag körde handhållet men resten??

Om du har möjlighet att blända ned så kanske det blir bättre. Nu är dock försättslinser inte direkt kända för att ge god kantskärpa & förstoringen på linsen är stor, det kanske inte blir bättre?

Vet inte om det kan bli större problem på en digitalkamera med liten sensor än på en småbildskamera, mycket möjligt...
 
Är det någon som har länken till den där guiden ni snackade om tidigare för att få få mindre brusiga bilder med a1:an i höga iso-tal?

tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Här är länken.

Den gäller Dimage 7 men det bör stämma överens med A1 också.

Man får dock inte förvänta sig några underverk, Neat Image får fortfarande göra grovjobbet.

Bifogar en 800-Asabild som är NI-behandlad, i detta format så är den helt brusfri men det ska faktiskt sägas att den är riktigt hyfsad även i lite större format.

Larsa
 

Bilagor

  • pict5124_brusreducerad.jpg
    pict5124_brusreducerad.jpg
    45.8 KB · Visningar: 480
A1 i kyla

nåja det kallaste hittills -10 grader...

Jag begav mej ut för att föreviga den vackra vinterdagen, årets sista... i Aette hade jag två NP400 batterier. De var inte nyladdade. Den 28:e tog jag 79 bilder med dem, hälften inomhus o resten i mörker o kyla (=långa slutartider) 30:e tog jag 44 bilder, alla utomhus -6 grader...

idag bestämde jag mej för att stanna ute till batterierna tog slut. Det höll på att kosta avtryckarfingret *s*.

Först efter ytterligare 200 exponeringar (varav 120 efter batterivarning!) gav batterierna upp. Totalt 323 bilder, varav det allra flesta i minusgrader. Jag försökte på intet sätt spara ström. Jag kollade de flesta bilderna på displayen, jag nyttjade displayen som sökare för flera makrobilder, jag använde den interna blixten på en del av bilderna.

I sommarvärme och intensivare tagning motsvarar det här uppemot 800 bilder... dubbelt så mycket som mina båda microdrivar rymmer (alla bilder är tagna med lägsta jpg kompression)

Däremot tog sex AA-batterier som legat i fotoväskan alldeles för länge, i väntan på att nyttjas, slut efter bara 11 bilder (!!!) häromdagen! Inga torkknep eller annat hjälpte. De var slut. Det var iofs batterier som jag kom över extremt billigt på Liedl men jag vet inte om det är batterierna eller att de legat o laddat ur sej som är orsaken...

------

Orkar ni fler iakttagelser? Under dagens fotosejour slog räkneverket runt, dvs jag passerade 10000 (fast det beror på att jag hoppade över några tusen bilder tidigare när jag använde ett kort som suttit i D7:an utan att formatera om, jag har bara tagit kanske 6000 bilder med Aette, har drygt 5000 kvar) då började mycket riktigt räkneverket om från 1 igen o skapade en ny mapp för bilderna fr om nr 1. Så långt gott och väl.

MEN efter bild 0087 gjorde räkneverket ett gigantiskt hopp till 9941 (!!) o fortsatte därifrån. Nåja, imorgon ska jag ändå börja om från noll igen, nytt år o nya tag...

/kg som nu försöker tina kalla fötter o händer
 
Senast ändrad:
har sett att det kommit en uppdatering till A1 an
jag har laddat ner den men vet inte hur jag gör för att få över detta till minneskortet, kan någon vänlig själ tala om det för mig tack tack
 
Hallo. Det var inget konstigt med att Minolta har
döpt en kamera till A1.Det verkar vara namntorka
hos dom. Jag har en tio år gammal Pentax som heter
Z1. men numera finns det även hos Minolta som
heter så, deras nya "Cornflex" digital.????????.
 
Om jag inte har fel så skall A1. testas snart i Sverige. Det har stått mycket om den i riktiga
fototidningar.Det enda jag kommer i håg från texten var att den har skaknings stabilisator
och några till nya saker.
 
kameraroffe skrev:
kan någon vänlig själ tala om det för mig tack tack

På samma ställe som du laddar ner uppdateringen kan du ta hem ett PDF dokument som beskriver uppdateringen steg för steg. Det är inte svårt alls, men läs igenom o följ anvisningarna. Kontrollera vilken firmware du har och uppdatera bara om det är en firmware som uppdateringen fungerar ihop med...

se till att ha laddade batterier när du gör uppdateringen...

//

Vad kul Kyösti, ska A1 äntligen testas ;-) förlåt om jag e lite elak nu, men den e väl testad i samtliga fototidningar i Sverige nu... t ex FOTO 12/2003, Allt om Digitalfoto 4/2003, Elektronikvärlden 12/2003...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.