Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jadu KG. Något säger mig att hon gjorde 1600 idag och skall kicka igång igen till helgen och hela nästa vecka...
Hon skall visst till Sthlm ett par rundor nu med...

Men vad vet jag. Det är ju bara rykten som jag har hört... =)
 
Hej!

Jag väntar ivrigt på min begagnade A1:a som levereras på lördag.

Har ni några bra tips på hur man får bäst (eller kanske minst dåliga ;-) bilder i svagt ljus? Jag kommer att ta en del kort i befintligt ljus inomhus och vill helst inte använda blixt.

Jag var för 15 år sedan nöjd med reslutatet från pressad tri-x så jag funderar på om det går att använda högre iso-tal och sv/v för att i någon mån dölja bruset. Och/eller lägre upplösning?

Det kommer troligtvis bli mest 11x15 papperskopior med några enstaka undantag.

Jag vet att det säkert hade funnit bättre kameror till just detta men A1:an verkar vara den bästa kompromissen för mitt fotograferande så ni behöver inte svara "byt kamera".

MVH
/Erik
 
E_G skrev:
Jag väntar ivrigt på min begagnade A1:a som levereras på lördag.

Du har köpt heeeelt rätt kamera!
(Tips, stativ, låg ISO, lång slutartid. Ta av linsskyddet. Brusreducering på. Alternativt blixt!)

Hobbe, du kan lika gärna lätta på förlåten, du har ju ändå gått ut öppet i andra forum ;-)
1600 bilder var mer än jag mäktade med under min första VECKA med Aette...

Ingen risk att den elektroniska slutaren kärvar ihop!
 
Jag hoppas att du sålde A1 dyrt. Den borde trots allt ha ett ganska stort kultvärde här på fotosidan. Tänk att äga KGs A1. Den kanske mest omtalade enskilda kameran på fotosidan.


Borde haft auktion här.
 
Vi får se hur hon beter sig i sin nya omgivning.
Är hon inte tillräckligt snäll så vem vet - då kanske det blir en auktion på den lilla hyndan...
 

Bilagor

  • advert5.jpg
    advert5.jpg
    54.7 KB · Visningar: 328
Nä, men däremot handplockade jag hennes nya husse. Det fanns fler villiga, på närmare håll, men nu vet jag att hon kommer att få ett aktivt liv o att jag kommer att få se en hel del av resultaten. Det e lite som att sälja en valp ;-)

Snart kommer Aette i TV också, sen kan Hob... eh köparen, rama in henne o sälja henne dyrt som TV-kändis *s*

/kg, som snart får post
 
Hej!

Jag har läst i manualen men hittar ingen funktion för att nollställa bildräkneverket på A1an.

Finns det någon här som har ett tips på hur man kan göra?
 
Vet inte om den nollställer om du byter räknemetod, dvs från date&folder till standard, tar en bild o sen byter tillbaka...

Annars finns det väl en total reset, tillbaka till alla fabriksinställningar, det borde också kunna nolla räkneverket... annars nollar det automagiskt när du når 10000 o det går fort!

/kg, vars nya kamera har tagit weekend i SKÅNE!!!
 
Alltid date&folder, då numrerar den löpande från 0001 till 9999 o skapar automatiskt en ny mapp för varje nytt datum. Numreringen fortsätter löpande oavsett om du byter minneskort och/eller formaterar om det du har i.

Om du väljer standard börjar numreringen om varje gång du byter/formaterar minneskortet... då får du väldigt många bildfiler som heter likadant.
 
he he 05.04 anlände Ani till Västerås, så snart ringer det väl på dörren här... o sen går ingen säker igen. Batterierna är laddade och Skyfiltret ligger o väntar innanför dörren. Precis som jag :)
 
Sådär ja... då e jag med kamera igen då...
Förväntningar o spekulationer kommer på skam. Inte har jag slutat vänta på en riktig EVF inte. Jag lyckades komma över ett mycket välvårdat exemplar av den enda kamera som är bättre än A1, om än marginellt...

May I present:

Ani, tillsammans med bild nummer ett ;-)

Över till A2-trådarna i fortsättningen, jag har redan hittat en, för mej okänd, A2-egenskap.
 

Bilagor

  • anipepzi.jpg
    anipepzi.jpg
    34.2 KB · Visningar: 470
Tack :)

Det e ingen stor hemlighet eller sensation. Jag upptäckte bara att man kan rotera bilder direkt i kameran, gick inte i A1(annars har jag missat det i alla år o får veckans dumstrut). Nåt som jag kommer att ha stor glädje av då det program jag har för att göra det i datorn, förlustfritt, är mycket långsamt. Gäller bara att komma ihåg att göra det också.

Att Ani kan förstora bilderna 10x jämfört med Aettes 8x är väl mer en akademisk fråga. Aette kontrar med 1/16000 sekund i snabbaste slutartid medan Ani "bara" klarar 1/4000. Det får jag lära mej leva med ;-)

Annars är det sökaren som är det stora lyftet. De som klagar o gnäller på EVF kan aldrig ha kikat i en sökare av A2´s kaliber. Vad fattas!? Fasen måste krypa in till hökaren på hörnet o kika i några DSLR o jämföra.
 
HDFS) (KGS skrev:
Annars är det sökaren som är det stora lyftet. De som klagar o gnäller på EVF kan aldrig ha kikat i en sökare av A2´s kaliber. Vad fattas!?
A2s sökare är mycket bra, det håller jag med om. Det som främst fattas är kontrastomfång och känslighet vid dåligt ljus.

Det förvånar mig att ingen annan kamera med EVF som kommit sen A2 introducerades har en sökare ens i närheten av A2-sökaren.
 
Men en vanlig optisk sökare kan väl inte ha mer känslighet vid dåligt ljus, eller har jag missförstått nåt? Både A1 o A2 förstärker t o m ljuset så du ser mer genom sökaren än med blotta ögat. Att sen AF´en inte hänger med är en annan sak, men autofokus i dåligt ljus är väl ofta ett problem, oavsett kameratyp.

Nä, inte ens Minolta själva har varit i närheten. Jag misstänker att sökaren antingen har haft en massa problem eller att den är för dyr att tillverka. Eftersom det inte stått att läsa nåt om problem så tror jag mest på det senare.

A2 smögs lite försiktigt ut ur sortimentet till förmån för A200. Fortfarande står dock A2 som en aktuell produkt på konicaminoltas hemsida...

/kg, som vill ha mer ljus o mindre regn nu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.