Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minolta A1??
- Trådstartare KGS
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
Nån som provat telekonverter till A1?
Själv testar jag precis just nu en Olympus Tcon 17 (tack Jörgen!) och den funkar som fast 340 mm tele, dvs den förstorar brännvidden 1,7 ggr men den är bara användbara i ändläget för zoomen. Dessförinnan vinjetterar den brutalt. Ja t o m i ändläget vinjetterar den.
Någon som provat nån annan variant som fungerar bättre? Testade Fujis 1,5 converter och den vinjetterar ännu värre. Den vägde några gram medan Olympusen är rätt stabil. Nikon har en, men de har valt 50 mm gäng eller nåt så hökaren hade ingen stepring som funkade på sitt lager... den kostade 2500, TCON 17 hälften och Fujis hälften av det...
Själv testar jag precis just nu en Olympus Tcon 17 (tack Jörgen!) och den funkar som fast 340 mm tele, dvs den förstorar brännvidden 1,7 ggr men den är bara användbara i ändläget för zoomen. Dessförinnan vinjetterar den brutalt. Ja t o m i ändläget vinjetterar den.
Någon som provat nån annan variant som fungerar bättre? Testade Fujis 1,5 converter och den vinjetterar ännu värre. Den vägde några gram medan Olympusen är rätt stabil. Nikon har en, men de har valt 50 mm gäng eller nåt så hökaren hade ingen stepring som funkade på sitt lager... den kostade 2500, TCON 17 hälften och Fujis hälften av det...
Bilagor
KGS
Aktiv medlem
Mer att läsa
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=202184&sb302i0=1_202184
Tackar Stephan Axelsson för länktipset!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=202184&sb302i0=1_202184
Tackar Stephan Axelsson för länktipset!
sagan
Avslutat medlemskap
masur skrev:
Snart släpper Nikon Coolpix 8700 som är prissatt till 999.99 USD och konkurensen hårdnar. A1 kan visserligen köpas i Tyskland för ca 7150kr men är det inte dags för en "A2" med 8M sensor snart?
Om bildresultat blir som på Sony 828:an så får vi hoppas att Minolta avstår ifrån den senorn.
Att göra något åt brusnivån med så små pixlar blir mycket svårt.
Bättre med en 5mp kamera med hög kvalitet än, en 8mp kamera med dålig bildkvalitet
KGS
Aktiv medlem
masur skrev:
är det inte dags för en "A2" med 8M sensor snart?
Njae, jag tror att Minolta trollar fram en DSL-kamera innan året är slut och med lite tur så blir det äntligen en riktig digitalkamera med utbytbar optik... men det är nog mest en from förhoppning... alldeles oavsett hoppas jag de behåller o utvecklar sin inbyggda bildstabilisering.
Fortfarande kan A1/D7 konceptet utvecklas med ännu snabbare AF och större brännviddsomfång. Jag skulle hellre köpa en "A2" med 18-400 mm fast, kompakt, lätt, superoptik än någon plockepinnkamera. Ja faktiskt köpte jag hellre en A1 än någon av de befintliga plockepinnkamerorna ;-)
KGS
Aktiv medlem
Sista bilden
Jo, det är sant, Aette doesn´t live here anymore... o just nu är jag nästan utan kamera. Bara lilla Elim kvar... I väntan på Aettes efterträdare. Nästa vecka, eller veckan efter det kanske...
Ring inte ner mej nu ;-) Jag har mycket noga valt ut en ny husse åt henne o han sitter just nu med tårar i ögonen o ler fånigt av lycka. Precis som 122-miljonkronorsvinnaren på Lotto vill han vara anonym...
Aette kommer att få ett gott liv även framöver...
Jo, det är sant, Aette doesn´t live here anymore... o just nu är jag nästan utan kamera. Bara lilla Elim kvar... I väntan på Aettes efterträdare. Nästa vecka, eller veckan efter det kanske...
Ring inte ner mej nu ;-) Jag har mycket noga valt ut en ny husse åt henne o han sitter just nu med tårar i ögonen o ler fånigt av lycka. Precis som 122-miljonkronorsvinnaren på Lotto vill han vara anonym...
Bilagor
Nome Nescio
Aktiv medlem
Och därmed har vi avslutat en epok på Fotosidan.
Jag får grattulera KG som har verkligen slitit på sin Aette, hur många exponeringar blev det?
Jag får grattulera KG som har verkligen slitit på sin Aette, hur många exponeringar blev det?
hailstorm
Aktiv medlem
Re: Sista bilden
jag blir lite rörd... vad sålde du den för?
HDFS) (KGS skrev:
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Re: Sista bilden
Kanske en optisk sökare lockade?
hailstorm skrev:
Kanske en optisk sökare lockade?
KGS
Aktiv medlem
Måste bara påpeka att Rolands bild är kraftigt arrangerad... Aette lever i högönsklig välmåga o gjorde sin första session för sin nya husse igår. Mycket fina bilder blev det. Såklart.
Jag hoppas täckelset faller för Aettes efterträdare i slutet av veckan... Till dess. Keep on guessing ;-)
Nånstans mellan sextio- o sjuttiotusen exponeringar hann Aette med i min ägo. Nån vinterdag ska jag räkna mer noga... Jag tror inte att hon kommer att få nån lugnare tillvaro framöver. Snarare tvärtom.
Jag hoppas täckelset faller för Aettes efterträdare i slutet av veckan... Till dess. Keep on guessing ;-)
Nånstans mellan sextio- o sjuttiotusen exponeringar hann Aette med i min ägo. Nån vinterdag ska jag räkna mer noga... Jag tror inte att hon kommer att få nån lugnare tillvaro framöver. Snarare tvärtom.
hailstorm
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Måste bara påpeka att Rolands bild är kraftigt arrangerad... Aette lever i högönsklig välmåga o gjorde sin första session för sin nya husse igår. Mycket fina bilder blev det. Såklart.
Att D5D är efterträdaren är ju solklart... men att du gav upp hoppet om en evf till esr... ja kg... det får mig att undra. Är allt hopp ute? Kommer någonsin liberalerna få fullt stöd i USA? Kommer någonsin FI inse att män inte är djur? Kommer mikromaten levereras med mikrostekplatta igen!? ARGgggHHH!!! ALLA DESSA frågor!
freolo
Aktiv medlem
Jag tror på en D5D eftersom jag själv var länge inne på A-serien, men nu har fallit för dom höga iso-talen... (D5D)HDFS) (KGS skrev:
Till dess. Keep on guessing ;-)
/Fredrik, som dock fortfarande saknar realtidsfotograferingen i den vinklingsbara LCD-displayen...
js1
Aktiv medlem
Ja, något annat än nån KM-modell är väl otänkbart..?
Själv har jag nyss vandrat vidare från A2 till D5D och inser först nu vilken kompetent kamera A2:an trots allt var.
Visst, brusfriheten, systemkänslan, är väl värt en del men A2:an hade onekligen vissa attribut som jag saknar hos D5D:n.
Vi får hoppas att KG inte hoppar i galen tunna iallafall nu när han övergett Aette.
Själv har jag nyss vandrat vidare från A2 till D5D och inser först nu vilken kompetent kamera A2:an trots allt var.
Visst, brusfriheten, systemkänslan, är väl värt en del men A2:an hade onekligen vissa attribut som jag saknar hos D5D:n.
Vi får hoppas att KG inte hoppar i galen tunna iallafall nu när han övergett Aette.
KGS
Aktiv medlem
Hobbe skrev:
Jadu KG... 60000 klick på två år... Vad gör du om dagarna - SOVER?
Japp 60.000 nattbilder... o så några på insidan av objektivlocket förstås. Det e sånt man har en A1:a till. Gissar att hon snart gjort 60.000 till...
/kg, som väntar paket imorgon