ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Erlandsson skrev:
Moms tillkommer på ca 1500 kr och frakten landar nog runt 300 kr ... eventuellt tillkommer ju också tullavgift ... men det är är jag lite osäker på

Ingen tull på digitalkameror, däremot ska du förstås betala moms, men det är mest en fråga om samvete, men när jag skrev halva priset så ere jämfört med vad vi som köpte våra A1:eek:r i första leveransen fick betala ;-)

Dennis>> Hoya går alldeles utmärkt. Jag har använt en sån på min Dimage 7 o det gick bra, tyvärr har jag förlagt den så jag har inte provat den på A1 men det kan inte finnas nåt skäl till att det inte skulle fungera. Eftersom jag återanvände en gammal lins från min analoga tidsålder (förra årtusendet) så fick jag komplettera med en stepring, men köp 49mm på en gång så ere bara att tuta o köra!
 
Det finns en massa olika´, vilken ska jag använda?. Det finns +1 +4 osv.
+4 borde väl vara den som man kan ta närmast med, eller? =)
 
ja ju större + ju mer förstoring, men ofta köper man en sats i kit +1, +2, +3 o sen kan man kombinera dem. Jag nyttjade bara min +3
 
KGS skrev:
ja ju större + ju mer förstoring, men ofta köper man en sats i kit +1, +2, +3 o sen kan man kombinera dem. Jag nyttjade bara min +3
Jag hittade Hoya +4 närbild men det verkar inte finnas nån till 49mm. Man kan väl köpa en stepup ring annars.
Det fanns soligor +1/2/3 för 49mm.

Högsta värdet är väl det bästa värdet eller har man olika användningsområde för respektive?
 
Senast ändrad:
Lionheart skrev:
Högsta värdet är väl det bästa värdet eller har man olika användningsområde för respektive?

Närgränsen blir väldigt kort och skärpedjupet likaså med större förstoring så i vissa lägen kanske en lägre förstoring än maximal är att föredra för att kunna behålla större skärpedjup o få med hela insekten eller vad det nu kan vara man vill fota. Jag TROR att man kan kombinera +3 o +1 till en +4 osv, det är 4 dioptrier o inte 4 ggr, fråga mej nu inte vad skillnaden är... det finns säkert nån som kan utreda det. En sats med 1+2+4 ger upp till +7

http://www.photosolve.com/eShop/catalog/42.htm

står att de finns i 49 mm också
 
KGS skrev:
Närgränsen blir väldigt kort och skärpedjupet likaså med större förstoring så i vissa lägen kanske en lägre förstoring än maximal är att föredra för att kunna behålla större skärpedjup o få med hela insekten eller vad det nu kan vara man vill fota. Jag TROR att man kan kombinera +3 o +1 till en +4 osv, det är 4 dioptrier o inte 4 ggr, fråga mej nu inte vad skillnaden är... det finns säkert nån som kan utreda det. En sats med 1+2+4 ger upp till +7

http://www.photosolve.com/eShop/catalog/42.htm

står att de finns i 49 mm också

Tack, ska kolla med cyberphoto vad dom har för nåt.
 
Hittade en +10 closeup! 49 mm, märke B+W, 33 billiga dollar... funderar på att sätta ihop ett set... o samtidigt ta hem ett par batterier, de är ju löjligt dyra i Svedala, 45 dollar overthere...

Hittar också original Minolta Closeups, t ex en +0 (noll!!) för 30 dollar... vad kan den göra för nytta??

1+2+4 Hoya kostar 35 eller 50 dollar beroende på om man vill ha HMC eller ej, det e väl multicoated för att undvika reflexer o tocket...
 
Senast ändrad:
KGS skrev:
Hittade en +10 closeup! 49 mm, märke B+W, 33 billiga dollar... funderar på att sätta ihop ett set... o samtidigt ta hem ett par batterier, de är ju löjligt dyra i Svedala, 45 dollar overthere...

Hittar också original Minolta Closeups, t ex en +0 (noll!!) för 30 dollar... vad kan den göra för nytta??
Jag är sugen på Hoya eller Soligor (1/2/3)
Men jag vet inte om Soligor är tillräckligt bra. Vad tror du?
 
Lionheart skrev:
vet inte om Soligor är tillräckligt bra. Vad tror du?

Ingen aning... same shit? njae... på B&H som jag kollar parallellt just nu har de ett noname kit för 20 dollar... 1+2+4 kanske skulle slå till med ett sånt o en +10...
 
Det var ungefär samma klass på den testen som i de digitalfotomagasin med glatta omslag som säljs i kiosken. Dvs man upprepar allt som står i Minoltas eget material o lägger till några få egna(?) kommentarer. I rätt allmänna ordalag. Den här snubben är rätt övertygad om att den är bäst andra är inte övertygade, men den typen av "test" är inte mycket att hänga i julgranen oavsett vad de drar för slutsatser...

Dessutom har han hittat en "remote control sensor" det finns i varje fall inte på min kamera ;-) men det ser ut som en...

/kg som även är kritisk till positiva tester
 
Nu tar du ju i...han har ju tagit riktiga testbilder för nattfotografering, olika ISO-tal (brus) vinjettering och distortion.

Att jämföra det testet med "digitalfoto/digitalfoto för alla" tycker jag är djupt orättvist...klart mycket bättre test.
 
nåja, men 75-80% av läsningen bestod i beskrivning av vad menyerna innehåller osv, det är så billiga tester gör för att fylla utrymme, kanhända var jag liiite orättvis, men t o m Digital Foto (vilken det nu var) har ju tagit några egna bilder o dragit några egna slutsatser utan att det ökar trovärdigheten särskilt dramatiskt. Men tack ändå för länktipset, det e ju inte du som skrivit testen, det är alltid skoj att läsa igenom tester. I det här fallet kändes det dock mest som slöseri med tid...

En sån här skrivning t ex
"The DiMAGE A1 has an attractive and easy to use menu system, which stands as a contrast to the rest of the camera, which can be challenging to use"

Alla som har eller har haft Dimage 5,7 eller A1 har ju fattat att "the rest of the camera" dvs alla utanpåliggande reglage är en av kamerans största fördelar. Innan man lärt sej dem (o det kan ta några timmar) så ser det mest bökigt ut, men sen, när man snabbt kan ställa om allt utan att behöva nyttja menyerna så går det ju sååå mycket fortare o lättare, ne´s pas?
 
Senast ändrad:
Det enda jag tycker är irriterande och trist med A1an är att den brusar väldigt mycket i allt över ISO100. Hade varit kul att fota i ISO800 uan brus som EOS300 och 10D kan.

Men som sagt det är det enda jag kan klaga på, annars är den suverän.
 
Grejen e ju att man inte behöver köra ISO över 100 eftersom AS´en är så effektiv... he he... åtminstone sålänge motivet inte rör på sej. Å andra sidan finns det en mängd knep o knåp för att få även 800 ISO att fungera, läste i nåt forum om nån som experimenterat fram en massa inställningar som man skulle beakta o bildexemplen visade att det kan bli rätt drägligt t o m vid 800... fast jag har aldrig tagit nån bild över 200 utom för att testa. Det har aldrig behövts. Men så har jag bara haft Dimage i 2 år... drygt.
 
& sen finns ju Neat Image, ja inte för dig KG men för oss andra med riktiga datorer.

/Larsa som nu stänger datorn & tar betäckning...
 
He he...

Skämt åsidå, den senaste maccen jag såg satt ihop med skärmen, kanske har hänt lite sen dess...

Ang. specialinställningar för att kunna använda 800 Asa så har jag sett det reportaget. Det är dock förhållandevis marginella förbättringar man uppnår med det (har testat) så man ska inte förvänta sig för mycket.

Med Neat image så blir det optimalt med 100 & 200 Asa, 400 Asa blir förvånansvärt bra men 800 Asa:bilderna är svåra att rädda. Gör man dock småkopior så är det klart användbart, mest i svartvitt.
 
KGS skrev:
Nä, det har inte ändrats nånting...

Å fan...

Blir det Whiskytråd ikväll också, har tyvärr ingen hemma... Jobbade ju förra helgen & såg förfallet som i & för sig var mycket roande.

Ett makalöst festande på FS både på fredag & lördag, kanske ska gräva fram en vinare & dra igång festen ikväll...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.