Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Och i långa loppet så kommer den förbättrade och modifierade TIFF-kopian försvinna från min dator och kvar ligger den oförbättrade originalet på CD.
Dom som isåfall har glädje av förbättringen är de som kollar på mitt online-galleri =)
 
Lionheart skrev:
OJ, lång postning. Hoppas ni orkar läsa!

Jodå, jag orkade...

Ja du, ska man vara noga så är det mycket som ska fixas!

Jag håller som mest på att försöka få till min skärmkalibrering, vilken djungel...

/Larsa som nu åker till jobbet...
 
larsaz skrev:
Jag håller som mest på att försöka få till min skärmkalibrering, vilken djungel...

Skärmkaliberingen har jag gett upp för länge sen. Har bara meckat med den en gång och det får räcka =)

larsaz skrev:
Men det är klart att om du även gör TIFFkopior så är du ju lite säkrare, lite mycket jobb bara...

Det innebär inget merarbete för mig eftersom jag ändå ska spara ner dom som okomprimerad TIFF innan jag fortsätter att behandla bilderna.

Vad tyckte ni om mitt workflow?


larsaz skrev:
Jag har lugnat mig lite vad det gäller den tekniska biten eftersom jag blev lite väl hysterisk ett tag, jag behöver för egen del arbeta mer med mitt bildseende, tekniken är inte alltid så viktig som man kan tro...

Den mentaliteten behöver jag anamma för annars avlider jag sakta men säkert i den digitala foto-döden =)
 
Senast ändrad:
Hallo!

Har nyligen investerat i en dimage a1.

Är i huvudsak mycket nöjd över kameran, enda nackdelarna som jag ser det är bruset och en inte riktigt 100%:ig af.

Blev faktiskt överraskad över hur pass mycket den brusade då jag sett exempelbilder i stil med följande: (på respektabla dpreview.com)
http://img2.dpreview.com/gallery/minoltadimagea1_samples1/030923-2132-18-a.jpg

Märk väl denna bilds förutsättningar:
Focal len: 109 mm, Shutter: 1/50 sec, Aperture: F3.5, Meter: 7.9 EV, ISO 400, +0.7 EV, Adobe RGB

ISO400! Min kamera brusar då mer än det där på ISO100 och det sägs ju ska vara samma kamera... några tips på bli av med bruset? har trixat lite med neat image och det fungerar väl sådär för mig men människor får en förmåga att se "inplastade" ut :)
 
Tar du i för mycket med neatimage så ser det plastigt ut japp..bättre att använda mindre effekt.

Den bilden du länkade var ju inte i full storlek och teknisk data var inte med..har du ingen bättre länk?
 
jajamen... han har väl vunnit på Lotto eller nåt... får väl lägga upp en 25 lax innan han ersatt sin A1 o kommer ändå inte att ha alla funktioner som en sån erbjuder... men den som köper hans A1 lär ju leva lycklig ett tag... känns lite sent att köpa en 10D nu... modellen borde vara på utgående snart...

/kg som tror på en välutrustad DSLR redan under 2004 o rimliga priser 2005 senast...
 
Köper man en 10D finns det ingen anledning att byta kamera 1X om året...klart mycket billigare i längden.
 
sagan skrev:
Köper man en 10D finns det ingen anledning att byta kamera 1X om året...klart mycket billigare i längden.

så kände jag när jag greppade min Dimage 7 också... nu behöver jag inte byta fler gånger... mooooaaaahahaha

/kg som faller i sömn nu... zzzz
 
Inte jag (med 7i)..det var allt för mycket begränsningar med den, jag var tvungen att använda 2 kameror för att kunna få rejält tele oxå (C-2100uz)...tyvärr räckte inte det heller då AF:en och bufferten var lååååångsam.

Nu kan jag välja på vilka brännvidder och objektiv jag vill..t.o.m ordentlig vidvinkel (Sigma 12-24mm, motsv 19-38mm) jag känner inte att jag saknar någon funktion.
 
He he... så långt ner i annonsen läste jag aldrig, lite längre upp står det 10.000, men den sjönk väl i pris medan han skrev...

/kg som tar fram trasa o putsmedel...
 
sagan skrev:
Den bilden du länkade var ju inte i full storlek och teknisk data var inte med..har du ingen bättre länk? [/B]

Det är bilden längst till höger i galleriet:
http://www.dpreview.com/gallery/minoltadimagea1_samples1/

Där har du fulla tekniska specifikationer och länk till fullstor bild...

Visst innehåller den fullstora bilden en del brus, men det som förbryllar mig är ISO400 och de mörkar partierna... Har hört att man kan dra ner skärpan ett snäpp för att få lite mindre brusiga bilder.

Får trixa på mera så kanske mitt resultat blir mer tillfredställande!
 
sammep skrev:
ISO400! Min kamera brusar då mer än det där på ISO100 och det sägs ju ska vara samma kamera... några tips på bli av med bruset? har trixat lite med neat image och det fungerar väl sådär för mig men människor får en förmåga att se "inplastade" ut :)

Dom brusar men ger ett bra resultat vid 100 Asa åtminstone upp till A4 på papper, Vissa säger att det blivit riktigt bra upp till A3. Jag refererar nu till D7i men upplever efter att ha testat A1 att den är likvärdig D7i/hi i bildkvalite, möjligtvis något bättre vad det gäller exponering samt färger.

Jämför aldrig från bild till bild, underexponerade partier innehåller oftast mer brus samt vissa ytor är krångligare än andra.

Neat image är suveränt & löser problemet vid 100 & 200 Asa, även 400 Asabilder kan bli riktigt bra. Inplastningen beror på felanvändning, risken för den effekten är dock större vid högre känsligheter (typ 800 Asa) eftersom programmet måste behandla hårdare då.

Att ställa ned skärpan till ett minimum ger självfallet ett lägre brusintryck, när du sedan skärper bilden (vilket då absolut måste göras) så tar du fram brus igen. Jag kör dock min kamera (D7i) med min.skärpa pga att man brukar säga att skärpning görs bättre i PS än i kameran, jag är dock efter lite tester inte så övertygad om att det påverkar brusnivån speciellt mycket.

Sluta att, som du skriver, trixa med Neat image, gör profiler istället & använd dem. Så här gör du.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12678&perpage=15&pagenumber=5

Mvh/Larsa som börjar låta som en återförsäljare för Neat image, köp!
 
Senast ändrad:
Jag är fortfarande väldigt tveksam till brusnivåerna i min A1a, om det nu är bara min A1a eller det är generellt för alla A1or det vet jag inte.
Dessutom så har ju A1 problem med "long-exposures" Ta 10 "long-exposures" i högsta jpg-kvalitet och se hur storleken växer från första till sista bilden.

Angående hög brusnivå så kolla på denna bilden. Den är tagen i lågt inomhusljud med blixt i ISO200. Ingen efterbehandling gjord i NI eller Sharpening.

http://www.pbase.com/image/23201484/original
 
Tryck ut den där i 21x30 på t ex Fujifilm så tror jag du blir överraskad jämfört med skärmbilden... de röda ögonen får du pilla lite med först bara...

Hur långa "long exposures" ska man göra föra att storleken ska öka mellan de olika? här ska testas!
 
KGS skrev:
Tryck ut den där i 21x30 på t ex Fujifilm så tror jag du blir överraskad jämfört med skärmbilden... de röda ögonen får du pilla lite med först bara...

Hur långa "long exposures" ska man göra föra att storleken ska öka mellan de olika? här ska testas!

Så här skriver dom i dpreview.com forumet:

Take 10 consecutive dark frame 30 sec exposures (leave lens cap on), and watch the size of the JPEG file grow
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.