Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Reder sig..tja..faktum är att Kodak har allvarliga ekonomiska problem och gjort sig av med många anställda p.g.a minskad efterfråga på film och papperskopior.

Vi ska tänka på att Kodak är ett mastodontföretag av enorma format, dom kommer garanterat att krympa pga digitalutvecklingen men förmodligen överleva & ändå vara stora. Detta under förutsättning av att dom gör rätt saker vid rätt tid, exempelvis lägger ned olönsam tillverkning.

Vet inte om Photokinamontrarnas storlek är ett mått på företagens storlek men Kodaks monter förra året var i format av en känd svensk fotomässa i Jönköping! Speciellt intressant var den dock ej trots 14Mp-monstret...
 
till Gunnar Djerf

[Hur jag än försökte att ändra från tio spänn så funkade det inte jag gjorde många försök må du tro, men den som kan foto förstår nog vad priset skulle vara med rena eller skitiga glasögon. Tjosan
Kameraroffe
 
Till Gunnar Djerf

.URSÄKTA GUNNAR MED DET VAR INTE DINA GLASÖGON SOM VAR SMUTSIGA JAG LÄSTE INTE TILLRÄCKLIGT NOGA ,DET VAR KG STOLT.
Kameraroffe
 
sagan skrev:
Jag tycker de flesta är väldigt billiga med tanke på förbrukningskostnaden..jag har tagit 11 122 bilder med 10D..vill inte ens tänka på vad filmkostnaden blivit.
Javisst, fruktansvärd!! I synnerhet om du tagit dem med Polaroid i storlek 20 x 25.
Jämförelsen haltar högst betänkligt. Det hade nog säkert blivit mera eftertanke om du använt annat medium, och det inte beroende i första hand på filmkostnaden. Summan användbara bilder hade nog inte skiljt nämnvärt eller hur?
Eller tror du på allvar att du "sprutlackerat" din omgivning lika flitigt om din kamera inte varit digital?? Så värst mycket lyckade slumpskott tror jag inte på.
Us
 
Sonnaren skrev:
Javisst, fruktansvärd!! I synnerhet om du tagit dem med Polaroid i storlek 20 x 25.
Jämförelsen haltar högst betänkligt. Det hade nog säkert blivit mera eftertanke om du använt annat medium, och det inte beroende i första hand på filmkostnaden. Summan användbara bilder hade nog inte skiljt nämnvärt eller hur?
Eller tror du på allvar att du "sprutlackerat" din omgivning lika flitigt om din kamera inte varit digital?? Så värst mycket lyckade slumpskott tror jag inte på.
Us

Jag tar betydligt fler bra bilder i procent (för att inte tala om antal) nu, än jag någonsin gjort.
Jag plåtar inte slumpskott...jag har inget som helst intresse av det.

nope, jämförelsen haltar inte (för mig personligen, andra kan jag inte svara för).
 
Jag ville bara komma med ett inlägg att min inkompetens inom digitalfotografering och fotografering i allmänhet skiner nog igenom rätt mycket. Känns som om mina inlägg kan vara lite haffsiga. Jag ursäktar om det anses som stötande.

Jag bara är lite lite besviken på att de foto jag tar i alldagliga livet ofta är i dåligt upplysta rum med barn i rörelse och då kan det se lite hemskt ut med mycket brus och rörelseseoskärpa,
Jag är ju van vid min Point-And-Shoot Minolta Riva Zoom 160 (viss skillnad), hehe

Det mesta beror nog som sagt på min okunskap att fotografera korrekt.

/Dennis som snart får sina digitalfoto på papper och då kommer han nog inse att det inte ser så dumt ut ändå =)
 
...och ännu tristare läsning för den som just dammsugit plånboken på jakt efter 11000:- och just packat upp den...
 
Du har knappast köpt en dålig kamera. Bara en kamera som har potential att bli bättre. Kanske en del av kritiken kan åtgärdas med uppgraderad mjukvara.
A1 kan köpas i Tyskland för ca 8.000kr vilket varit mitt riktmärke. Kanske blir det A1 trots bristerna.
 
Snacka om Digital Hypokondri som Larza döpt en tråd till! Jag har också läst. Men jag har redan haft min kamera i åtta veckor innan han ens fick sitt test klart. Vad skulle man ens överväga som alternativ till en A1?? Okej, en DSLR då, om man vill ta den kameratypens nackdelar o uppnå en, i de allra flesta lägen, marginellt bättre bildkvalitet.

Men om man nu vill ha en allt-i-ett kamera som klarar allt som en DSLR klarar inom 28-200 mm området. Tja. Visa mej ett bättre alternativ!

Phils utmärkta test visar på små skillnader i bildkvalitet mellan toppkamerorna från olika tillverkare. Överraskad? Nä!? Det börjar bli som hifi-freaksen som satsar sina sista matpengar på en bättre banankontakt för att uppnå ljudnirvana...

De fel han hittat har jag inte ens tänkt på efter nära 4000 bilder, men vad som är ännu bättre är att han härleder felen till mjukvaran. Dels kan man komma runt dem (om man upplever dem) genom att köra i raw, dels kan man nog räkna med framtida firmware uppgraderingar.

Minolta har gjort det förr. Jag vet inte om det är din första Dimage Roger, men med urmodellen till A1, Dimage 7, gjorde Minolta så att man utan nån större förvarning erbjöd alla ett paket med en stor uppgradering av firmwaren. Faktum är att kameran blev som en ny kamera efter det. Samma kamera. Ny mjukvara. Mängder av funktioner kom till. Autofokusen blev snabbare. Och testare påstår att bildkvaliteten blev bättre. Jag kan inte se skillnad, men jag uppskattade flera av funktionerna som kom till.

Titta på andra bra digitalkameror, t ex 10D, de har fått mängder av tweaks sen kameran kom ut. Små uppgraderingar som steg för steg rättat till mindre missar, eller lagt till saker som användarna frågat efter.

En digitalkamera är mycket som en dator. Har du bara schysst optik så fixar sej resten... o Minoltan har en optik som i alla tester alltid får beröm för sin prestanda, speciellt med tanke på att det är en zoom. Dessutom har de hängt på ett schysst kamerahus bakom linsen!

Du har köpt det bästa du kan för de pengarna Roger, även om 11000 låter som om du fått med en del extrautrustning också... Sluta deppa. Ut o plåta!

/kg som myser med Aette o väntar på spännade firmware
 
KGS skrev:
Vad skulle man ens överväga som alternativ till en A1?? Okej, en DSLR då, om man vill ta den kameratypens nackdelar o uppnå en, i de allra flesta lägen, marginellt bättre bildkvalitet.

Det vore bättre om du inte småljög. Jag ser inga nackdelar med min 10D öht, jämfört med din 'leksak'. Tvärtom, enbart fördelar och total frihet. Och det gäller i alla avseenden.

Och att ens säga att det är 'marginellt' bättre bildkvalitet är att inte säga sanning. Avsevärt skulle jag nog använda. Avsevärt bättre och mycket brusfriare. Men det kanske är mindre viktigt om man kan spela in en ljudsnutt eller?


Titta på andra bra digitalkameror, t ex 10D, de har fått mängder av tweaks sen kameran kom ut. Små uppgraderingar som steg för steg rättat till mindre missar, eller lagt till saker som användarna frågat efter.

Jaså? "mängder"? Två firmware:s har det kommit, om jag inte minns fel. Och inget mer. Det kallar jag inte mängder. Och några större dramatiska förändringar eller tillägg har det inte varit frågan om. Själv har jag inte ens uppgraderat firmware alls. Min 10D fungerar klockrent.
 
stranden skrev:
Det vore bättre om du inte småljög. Jag ser inga nackdelar med min 10D öht, jämfört med din 'leksak'. Tvärtom, enbart fördelar och total frihet. Och det gäller i alla avseenden.

Och att ens säga att det är 'marginellt' bättre bildkvalitet är att inte säga sanning. Avsevärt skulle jag nog använda. Avsevärt bättre och mycket brusfriare. Men det kanske är mindre viktigt om man kan spela in en ljudsnutt eller?




Jaså? "mängder"? Två firmware:s har det kommit, om jag inte minns fel. Och inget mer. Det kallar jag inte mängder. Och några större dramatiska förändringar eller tillägg har det inte varit frågan om. Själv har jag inte ens uppgraderat firmware alls. Min 10D fungerar klockrent.


Ja, ja, men ska du ha avsevärt bättre bildkvalitet med samma omfång så får du satsa på dyr optik också, då leker vi på en annan gård så att säga, då snackar vi inte om de dryga 9000 som en A1 kostar. Och ser du avsaknaden av en LCD display för komposition, möjligheten att se ett levande histogram o all annan information i sökaren, oförmågan att programmera intervalltagning mm mm som "enbart fördelar och total frihet" så visst, då är det så. För dej. Inte för mej.

Och det är klart, går man från analog SLR till digital så e man säkert nöjd med dagens DSLR-modeller (som ju "bara" är upphottade analoga hus till fyrdubbla priserna), men har man kört digitalt så länge som jag så vill man inte bli av med friheten att kunna "leka" ibland, bara för nöjet att kunna byta glas...

Det kommer digitala kameror med utbytbar optik OCH allt annat... men jag e för min del inte säker på att jag vill släpa på 3 kg optik o ett extra stativ till det ens då. Men det är givetvis olika. En Dimage 7, ja faktiskt t o m en Olympus C2000Z, kan kännas som en kvarnsten runt halsen varma dagar i stora städer.

Är man så entusiastisk att man orkar baxa med sej dylik utrustning (10D o ett 400-600 USM IS L med extra stativ t ex) så förtjänar man tamejtusan bättre bilder. Tänk om det inte gick att se skillnaden!?!? vojne, vore som om transistorn på övervåningen spelade lika rent som Krellen på bottenvåningen... hemska tanke, fast en hel del kulor skulle man ha sparat...

Jag menade inte BARA 10D, jag menar digitalkameror i stort, där förekommer en hel del firmwareuppgraderingar o det är väl bra att möjligheten finns, eller? Sen MÅSTE man inte hoppa på varje uppgradering, en del har ingen funktion eftersom det kan vara en uppgradering av nåt som jag inte använder t ex

Men än en gång, 10D o D100 mfl gluttsnäppor är alldeles utsökta burkar om man har intresse nog att utnyttja dem o energi nog att kånka på dem. Jag slutade praktiskt taget att fota för att jag inte orkade ta med mej systemkameran med alla delar. O valde jag en lins kändes det alltid som om jag borde ha haft nån av de andra... På långa resor, till USA bl a, lånade jag med mej hustruns Canon kompakt (film!!) o tog ett par tre rullar...

En A1 ger samma möjligheter att lära sej foto, nyttja manuella funktioner osv o kanske blir man så småningom sugen på att få tillgång till fler objektiv o ett större utbud av tillbehör. O blir man inte det kan man ju spela in en filmsnutt med lite ljud på julafton o vara glad åt det...

/kg som just kommit in från dimman
 
sagan skrev:
Hur klarar den kort skärpedjup vid porträtt
(och annan, ej macro) fotografering?

Det fixar vi till i photoshop ;-) o undertiden diggar vi det "stora" skärpedjupet när vi plåtar insekter...

/kg som varken fotar porträtt eller insekter särskilt ofta
 
sagan skrev:
Hur klarar den kort skärpedjup vid porträtt
(och annan, ej macro) fotografering?

Jag väntar på A2 som garanterat har den där skärpedjupsförkortningsknappen som jag efterlyste tidigt i denna tråd...

/Larsa som ironiserar & drömmer...
 
KGS skrev:
Ja, ja, men ska du ha avsevärt bättre bildkvalitet med samma omfång så får du satsa på dyr optik också,

Nej, vi talar inte alls om någon svindyr optik. Jag kan bara ta den jag kör med till 80%, mitt Canon 28-135. Suveränt för det priset. Och med IS.

Och ser du avsaknaden av en LCD display för komposition,

Inget jag saknar öht. Jag ser det man ser IRL, inget 'projicerat' digitalt med eventuellt eftersläp..

möjligheten att se ett levande histogram o all annan information i sökaren,

Histogram kan jag se, visserligen efteråt. Och den info jag behöver får jag när jag trycker 'halvexponering', mer än så behöver jag inte för att ta bra bilder och komponera därefter.

oförmågan att programmera intervalltagning

Big wooh. Är det 1 av 1000 som verkligen använder sig av det där? Och skulle det vara något att ha, well, då får jag väl sätta mig på en stol med klocka och ta en bild då och då med 10D på stativ, antar jag.


Oj, vad lätt det var att 'säga många saker' genom att mm:a. Inte för att det gav så mycket.
Jag kan säga att 10D är bättre än A1 för den har 6.3MP mm mm mm mm.
Var det bevisning nog, för jag inkluderade alla argument i mina "mm":a..?
Hehe, nej KG den gick inte.

Och det är klart, går man från analog SLR till digital så e man säkert nöjd med dagens DSLR-modeller (som ju "bara" är upphottade analoga hus till fyrdubbla priserna), men har man kört digitalt så länge som jag så vill man inte bli av med friheten att kunna "leka" ibland, bara för nöjet att kunna byta glas...

Om man som jag då; gått från att ha kört enbart digitalkamera och sen byter till DSLR? Jag hade 'friheten' att leka med tidigare kameror, inte fasen gjorde jag det öht ändå. "Oh, wow. Ljud och filmsnutt.." *testar en gång för att sedan aldrig röra de funktionerna igen*

En Dimage 7, ja faktiskt t o m en Olympus C2000Z, kan kännas som en kvarnsten runt halsen varma dagar i stora städer.

He. Jag tycker jag kan vara lat och inte vilja bära en massa, men jag "släpade" på en Olympus 2100a(med extra batteri) många varma dagar i Wien, utan att känna något, så du måste vara en del klenare än mig på den biten då, om du tycker en 7a är tung..
(och jag är ingen stor person precis)
Och tycker du det kan jag förstå att du inte vill bära på en 10D med sina blytunga 700något gram, och därtill kanske en 5-800gram till med allround-objektiv och ett extra batteri.


Är man så entusiastisk att man orkar baxa med sej dylik utrustning (10D o ett 400-600 USM IS L med extra stativ t ex) så förtjänar man tamejtusan bättre bilder.

Och med det menar du då att man inte får bra bilder, eller vad? Jo, tjena.
(sen har jag aldrig hört talas om något 400-600, men du kanske var lite rolig där..)


Men för att avsluta med att säga att det inte är lönt att hamna i något 'vs.' krig här så; A1 är helt OK, men ger för de pengarna inte riktigt allt man(jag) borde få för de pengarna..

Jag tycker däremot att min 10D, som visserligen kostade lite mer i investering, ger allt och mer därtill, och går samtidigt att avancera och bygga på, om man så önskar..
 
Senast ändrad:
Vill inte heller göra det till en vs länk för jag är verkligen inte emot DSLR, jag har bara andra önskningar på dem än vad de som finns idag uppfyller. Det jag vill ha från dem är en större sensor. Allt annat kan vara som på min A1... jag behöver inte ens kunna byta optik.

En liten rättelse bara, jag menar att man både får och förtjänar bättre bildkvalitet om man anstränger sina muskler o sin ekonomi till att baxa med sej ett rejält objektiv (jag kollade inte exakta benämningar, erkännes) med extra stativ o allt. Hur du kunde tro att jag menade nåt annat förstår jag inte, det var absolut inte meningen. Min analogi med ljudanläggningar gick tydligen inte hem ;-)

Nåja, jag tar smällen att en kamera kan kännas tung ibland, jag gillar min kompaktkamera o släpar den faktiskt med mej mycket mer än jag nånsin trodde att jag skulle göra. Har jag nångång inte med mej "leksaken" känns det väldigt naket. Men när jag ser polaren med sin jättecanon med vidhängande optik så e jag glad att jag slipper bära på den. Men bilderna skulle jag nog vilja ha... hå hå ja ja

Och vad gäller just 10D så stod jag med en i handen o pengarna i fickan o hade bara försäljaren velat sälja den så hade jag lekt på den gården idag. Fast jag tror att jag hade saknat en del av funktionerna. Jag var nog inte ens riktigt medveten om att LCD´n inte funkade som sökare. Det tog jag bara för givet... Det hade väl varit en kul annons, 10D säljes för jag ska byta till A1 *s*

Jag tycker inte att NÅN digitalkamera ger så mycket att kameran egentligen är värd de summor de betingar. De är närmast löjligt dyra. Men hur ska man kunna låta bli, de är sååå roliga!

/kg som INTE vill starta nåt krig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.