Lionheart skrev:
Och nu till dilemmat. Jag bränner ut RAW formatet
Med risk för att ge dig ännu mer griller i huvudet så måste jag säga att du bör använda ett standardformat på det du säkerhetskopierar (ex. TIFF).
Minoltas Raw kan vara lite osäkert i längden eftersom du måste ha Minoltas program för att öppna det...
Ang. krånglet så vet jag inte om det behöver vara så mycket krångligare om du jämför med det resultat du fick ut ur din kompakt...
Jag har sett bilder som kommit obehandlade ur enkla digitalkameror & skickats in till lab. som färgkorrigerar, skärper samt kör ut det i 11x15. Dessa bilder håller oftast minst lika bra kvalite som det man skickade in till "budgetlab" från sin kompaktkamera.
Vill man däremot ha det optimala så är det som du säger mycket att göra, jag är dock mest imponerad över att jag för under 30 kronor kan få en kopia i A4 som håller en klass som jag aldrig lyckades få från mina dior för 20 år sedan när jag beställde kopior, dessutom kostade dom kopiorna mycket mer. Hos ett proffslab hade jag väl kunnat få det optimala men då är ju kostnaden därefter...
Detta berodde självfallet inte på diat utan på att jag idag själv får bestämma exakt hur jag vill att bilden ska bli, skickar jag dessutom in bilden till ett bra lab där man kan välja bort alla korrigeringar så blir det förbaskat bra!
Enda tillfället som jag varit nöjd med kopiorna från dia var när jag kopierade själv i Chibacrome, då snackar vi dock tid & arbete...
Jag har dessutom märkt att många som förrut använde kompaktkamera har fått ett större intresse för att fixa & dona med sina bilder sedan dom gått över till digitalt, detta är ju dock inte så konstigt eftersom det inte var så mycket att göra med dom små kopiorna från snabblabbet. Att göra större kopior var ju heller inte så vanligt hos familjefotografen vilket kanske var tur eftersom många av kompaktzoomkamerornas optiska kvaliteer är under all kritik.
Dennis, du har väl läst min notering om 200 Asaprofilen?
Mvh/Larsa