Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har nämnt att den med 6 st AA inte har riktigt samma batterikapacitet som din 7:a, tycker du fortfarande det?

Man kan ju dock anta att den med 2 st batteripack får en riktigt bra kapacitet, man får väl betänka att stabilisatorn drar en del.

Njae, räknat per batteri så att säga så blev det i stort sett dött lopp mellan dem när jag körde alla bilder med blixt, en bild i minuten. Men sen jag fick automatiken, greppsensorn, att fungera bättre så drar den nog mindre ström i verkliga livet än den gjorde första tiden.

480 blixtbilder på ett fulladdat specialbatteri eller 420 på sex AA får väl anses som helt okej. Så många bilder räcker inte mina båda Microdrivar till ens om jag kör på Extra Fine läget...

Nu ids jag inte räkna bilder per laddning längre. Strömförbrukningen är inget problem. Går aldrig ut utan en extra uppsättning batterier o det brukar räcka t o m för en hel dag i storstan. Har jag med kameraväskan finns det batterier i överflöd i den. Risken är bara att en del batterier ligger o laddar ur sej när de inte används lika frekvent. Men jag försöker köra AA som standard o petar i Minoltabatteriet i sista hand. Såna batterier ska kunna lagras längre utan effektförlust har jag läst mej till.

Märker att greppsensorn fungerar sämre i kyla. Inomhus behöver jag efter min "omstart" bara snudda vid metallblecken för att Aette ska hoppa igång, men utomhus krävs hårdare tag. Går nog över till enbart ögonsensorn i vinter... å andra sidan går det väl alltid åt mer ström i kyla.

/kg som önskar god natt

Mycket förvirrande, denna upptäckt hos den tyska firman Technikdirekt.

558878 Minolta Dimage A 1
EUR 899,-

462159 Minolta Dimage 7 Hi
EUR 968,-

Helt tydligt att Hi står sig bättre i pris än A1!

OBS ironi...

Har jag missat nåt?

Med Dimage 7 kunde jag välja olika "mattskivor" rutnät, och ett graderat kors t ex, nån som hittat den funktionen i sin A1?

Jag saknar också funktionen AF-lock som finns i Dimage 7, dvs när jag fokuserat med autofokusen kunde jag låsa fokus och alla andra inställningar o vänta in motivets ankomst. Med A1 kan jag låsa exponeringsvärden men inte fokus. Enda sättet att förfokusera är att fokusera manuellt. Eller har jag missat nåt?

/kg som anar att också Aette har fläckar

Re: Har jag missat nåt?

KGS skrev:
Med Dimage 7 kunde jag välja olika "mattskivor" rutnät, och ett graderat kors t ex, nån som hittat den funktionen i sin A1?

Jag saknar också funktionen AF-lock som finns i Dimage 7, dvs när jag fokuserat med autofokusen kunde jag låsa fokus och alla andra inställningar o vänta in motivets ankomst. Med A1 kan jag låsa exponeringsvärden men inte fokus. Enda sättet att förfokusera är att fokusera manuellt. Eller har jag missat nåt?

/kg som anar att också Aette har fläckar

Mattskivorna bläddrar du igenom genom att hålla in funktionsknappen som finns i ratten på vänstersidan samt trycka på i-knappen, krångligt ja...

Det andra är jag osäker på, jag antar att du menar att du vill låsa AF & expovärden än fast du släppt avtrycket?

På 7i använder jag spotknappen till att låsa AF, då låses dock inte exponeringen. Nackdelen med det är att man förlorar spotfunktionen på den knappen & måste istället välja spotmätningsläget om man vill spotmäta.

Du e en pärla Larsa, jag har för mej att jag sett "mattskivorna" förut i A1 också, men hittade dem inte igen... men du har rätt. Där fanns de... hmmm står det i manualen? *s*

På Dimage 7 kan jag välja AE/AF toggle
då håller den kvar både exponering och fokus även med avtryckaren släppt, annars får jag krampaktigt stå o hålla den halvvägs nere i väntan på motivet...

Nu är det för all del lättare att fokusera med A1 manuellt, dels för att sökaren är något bättre och dels för att man kan förstora sökarbilden 8x vid manuell fokusering.

/kg som överväger att sova

En fördel med det nya sättet att välja "mattskivor" är att man kan mixa hårkorset eller rutnätet med all annan information, förut fick jag välja det ena eller det andra, nu kan jag se allt. Samtidigt. Riktigt bra.

Men hur låser man fokuspunkt? hmmm...

KGS skrev:
Men hur låser man fokuspunkt? hmmm...

Ja du, hur du går tillväga via en speciell knapp vet jag inte men den gamla hederliga metoden att först förinställa skärpan & sedan gå över i manuell fokus funkar ju. Kanske inte lika smidigt men...

Nu tycker jag i & för sig att A1 är så snabb så att det bara är vid mycket speciella tillfällen du behöver göra det, med 7:eek:rna är det annorlunda.

Jo, manuell fokus funkar, nåja man kan inte få allt. Kanske. Läste Digital Foto för allas test av 300D idag o förstår att alla kameror har kompromisser. En del fler än andra.

En A1 kostar 900 Euro på technicdirekt nu... lite drygt 8000 spänn... snart kommer nog nästa modell *S*

Den stora nyttan med 1/16000 sekunds slutartid...
http://w1.220.telia.com/~u22010522/fullmoonicke.jpg
tagen vid middagstid idag...
nåja, jag kanske kommer på nåt seriöst användningsområde också...

KGS skrev:
mmm... det är riktigt billigt... o då tillkommer bara lite frakt. Inga problem med garantierna (åtminstone inte när jag frågade i våras)... tja... hade jag inte redan haft en så hade jag slagit till.

/kg som inte ställer sej först i kön nästa gång...
hehe..

/Peter som inte tror på det du säger utan vet att du ställer dig först i kön på A2 också! ;-)

KanonCanon skrev:
Peter som inte tror på det du säger utan vet att du ställer dig först i kön på A2 också! ;-)

garvar... jadu... men jag vet inte vad de ska hitta på för att jag ska gå igång som på ryktet om A1... Aette uppfyller de flesta av mina önskningar. Men ibland hittar de på saker som man inte vet att man behöver förrän de visar dem o då blir behovet enormt på en gång...

Min A1:a är inte "perfekt"

På min A1:a glappar och knirkar USB-kontakten rejält. Hade in den på minoltaservice men dom åtgärdade inget, inom normalvariation. Suck.....fungerar gör det ju men kontakten känns mycket rappligare än på de kameror jag haft tidigare (olypus och nikon).

Annars är jag lika nöjd som KG :)

/Matti

Re: Lång exponering, lågt brus

KGS skrev:
Hävdar den här killen att man uppnår genom att bl a stänga av AS mm...

http://www.objective.no/geirove/web/a1_long_exp_no_noise.shtml

Mmm, att överhettad elektronik kan ge brus har man ju hört, AS:en genererar en del värme har jag också hört...

7i aktiverar brusreducering vid riktigt långa tider (typ 1 sek eller längre), A1 gör samma sak om man valt detta läge i menyn.

Har inte tagit så många bilder på långa tider men upplever faktiskt 7i som förbaskat brusfri vid dom riktigt långa tiderna, tydligen så gör reduceringen ett bra jobb med tanke på att jag faktiskt tycker att den brusar mindre på 15 sek. än vad den gör vid normala tider typ 1/125 sek!

Mvh/en ngt förvånad Larsa

han fick en hel del mothugg på dpreview... inte alla som är överens om att det krävs särskilda åtgärder. Men AS´en gör väl ändå ingen nytta när man går över 1 sekund t ex så det kanske är ett smart drag att stänga av den.

Jag stänger av den ibland för att slippa den gröna lampan... o så glömmer jag slå på den... o står där med en suddig bild i onödan *s*

/kg som fortfarande lär sej

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar