.Z.
Aktiv medlem
Erlandsson skrev:
Och angående högre pris på A1 vs. F828, så beror det (enligt en lokal handlare som säljer båda) på att Minoltan är mer robust, solid och stryktålig än Sonyn. Det kan nog stämma då jag har läst lite på dpreviews forum om att Sonyn ska vara lite "skranglig". Det var nån i Japan eller China som hade testat en prototyp och som skrev om det.
Dessutom, om man jämför de extra godbitarna mellan kamerorna (enligt vad dpreview skriver) så har ju A1 mycket fler :
* Anti-Shake stabilization
* MF after AF
* live histo
* LCD grid overlay
* Adobe RGB colour space option
Sonyn:
* Carl Zeiss T* lens
* mechanically linked zoom ring (som ju iofs Minoltan också har)
Både A1 & 828 ska enligt uppgift vara mycket välbyggda, att Sonyn skulle kännas skranglig låter som en utopi. Dom tester jag läst har framhållit att den är MYCKET sollid & välbyggd.
Jämförelsen du gör håller ju inte... Det A1 har som överglänser är ju helt klart IS men för övrigt så grejar dom ungefär samma saker, menar du att du tror att Sonyn inte har live histogram?
Ang. brusnivåer så är det möjligt att 8MP-laren brusar lite mer, jag bryr mig för tillfället inte ett dugg i testbilderna som florerar men kan ändå som motvikt inte låta bli att nämna att A-1:bilderna också ser brusiga ut trots en välbeprövad 5mp-sensor. Nu är jag van detta från min 7i & har hittat lösningen på problemet i Neat image.
Man kan säkert hitta små skillnader i funktioner mellan kamerorna men det enda stora jag kan se är just IS, det kanske iofs räcker... Jag är dock, trots is, övertygad om att prisskillnaden mellan dessa kameror kommer att justeras ihop framöver.
Mvh/Larsa som kommer att nagelfara dessa kameror framöver...