Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Erlandsson skrev:

Och angående högre pris på A1 vs. F828, så beror det (enligt en lokal handlare som säljer båda) på att Minoltan är mer robust, solid och stryktålig än Sonyn. Det kan nog stämma då jag har läst lite på dpreviews forum om att Sonyn ska vara lite "skranglig". Det var nån i Japan eller China som hade testat en prototyp och som skrev om det.
Dessutom, om man jämför de extra godbitarna mellan kamerorna (enligt vad dpreview skriver) så har ju A1 mycket fler :
* Anti-Shake stabilization
* MF after AF
* live histo
* LCD grid overlay
* Adobe RGB colour space option

Sonyn:
* Carl Zeiss T* lens
* mechanically linked zoom ring (som ju iofs Minoltan också har)

Både A1 & 828 ska enligt uppgift vara mycket välbyggda, att Sonyn skulle kännas skranglig låter som en utopi. Dom tester jag läst har framhållit att den är MYCKET sollid & välbyggd.

Jämförelsen du gör håller ju inte... Det A1 har som överglänser är ju helt klart IS men för övrigt så grejar dom ungefär samma saker, menar du att du tror att Sonyn inte har live histogram?

Ang. brusnivåer så är det möjligt att 8MP-laren brusar lite mer, jag bryr mig för tillfället inte ett dugg i testbilderna som florerar men kan ändå som motvikt inte låta bli att nämna att A-1:bilderna också ser brusiga ut trots en välbeprövad 5mp-sensor. Nu är jag van detta från min 7i & har hittat lösningen på problemet i Neat image.

Man kan säkert hitta små skillnader i funktioner mellan kamerorna men det enda stora jag kan se är just IS, det kanske iofs räcker... Jag är dock, trots is, övertygad om att prisskillnaden mellan dessa kameror kommer att justeras ihop framöver.

Mvh/Larsa som kommer att nagelfara dessa kameror framöver...

Erlandsson skrev:
Hoppas att det dyker upp en recension på dpreview snart. Man vill ju gärna gotta sig lite i alla detaljer innan man får den =)

Beställde en trevlig broshyr från Minolta, men den läser man ju ut lite väl snabbt ...

Nu är det så nära leverans att jag gärna får min o bildar mej en alldeles egen uppfattning innan recensionerna haglar in *s*.

Det är bara Nikon som skulle kunna få mej att vackla nu, om de släpper en riktig DSLR i samma prisläge som 300D... men de suger nog ut marknaden bit för bit så de första riktiga DSLR kamerorna får vi se först om nåt år.

Många nöjer sej med att bara kunna byta linser o betalar glatt en massa extra för att det är digitalt. Kraven kommer att öka, vi kommer att få se funktioner som verkligen gör digitalt överlägset filmversionerna.

Än är det ungefär som i bilismens barndom, man hängde en hjälpmotor på en gammal hästkärra o kallade det för bil...

larsaz skrev:
Jag är dock, trots is, övertygad om att prisskillnaden mellan dessa kameror kommer att justeras ihop framöver.

Absolut. Om drygt ett år kostar ingen av kamerorna över 5000 på begmarknaden och ingen av dem finns kvar som modell hos Sony resp Minolta.

larsaz skrev:
Både A1 & 828 ska enligt uppgift vara mycket välbyggda, att Sonyn skulle kännas skranglig låter som en utopi. Dom tester jag läst har framhållit att den är MYCKET sollid & välbyggd.

Det kanske lät lite överdrivet att säga att den är skranglig. Vad fotohandlaren som jag pratade med menade var att A1 gav ett stabilare intryck och känndes mer välbalanserad. Sen är det kanske inte läge att dra några slutsatser om detta ännu, då Sonyn inte kommer förrän i november. De kamerorna som florerar ute nu (demo hos handlare etc) är ju troligen inte de som kommer på marknaden i november.

larsaz skrev vidare:
Jämförelsen du gör håller ju inte... Det A1 har som överglänser är ju helt klart IS men för övrigt så grejar dom ungefär samma saker, menar du att du tror att Sonyn inte har live histogram?

Det är ingen riktig jämförelse egentligen. Jag tog bara fram de punkter som stod på dpreview.com när man jämförde båda kamerorna. Angående live histogram så tror jag inte Sonyn har det. Det har inte nämnts något om det i några tester eller visats något om det bland de bilder jag har sett av kamerans mjukvara.

larsaz skrev slutligen:
Man kan säkert hitta små skillnader i funktioner mellan kamerorna men det enda stora jag kan se är just IS, det kanske iofs räcker... Jag är dock, trots is, övertygad om att prisskillnaden mellan dessa kameror kommer att justeras ihop framöver.

Ja, förr eller senare blir det ju så. Men antagligen kommer Minolta inte att sänka A1:an så mycket förrän nästa model kommer. Som jag tycker det har varit tidigare så har "utropspriset" (på Minoltas 7-serie) hållit sig mycket stabilt under hela tiden modellen har varit aktuell. Jag tror således inte A1:an kommer att sjunka under 11000 förrän det kommer indikationer på en A2:a eller något annat liknande.

Erlandsson skrev:
Vad fotohandlaren som jag pratade med menade var att A1 gav ett stabilare intryck och känndes mer välbalanserad. Sen är det kanske inte läge att dra några slutsatser om detta ännu, då Sonyn inte kommer förrän i november.

Som du skriver så är det nog bäst att vänta & känna på dem själv. Det jag reagerade på är att jag läst många kommentarer både i forum & tester att Sonyn är fantastiskt gedigen samt mycket välbalanserad. A1 är ju bättre balanserad än 7-serien pga att man flyttat batterikammaren.

På tal om obalans, när jag klämmer på min stora blixt på D7i så snackar vi noll balans...

Erlandsson skrev:
Angående live histogram så tror jag inte Sonyn har det.

Om så är fallet så är det helt klart en miss, nu brukar det oftast finnas några missar på nya modeller som åtgärdas på efterföljande. Då glömmer man iofs oftast nåt annat istället...

Erlandsson skrev:
Jag tror således inte A1:an kommer att sjunka under 11000 förrän det kommer indikationer på en A2:a eller något annat liknande.

Beor ju mest på hur den hävdar sig i konkurrensen gentemot Sonyn rent globalt, vi får se...

Larsa

Beträffande vilken kamera som känns mest gedigen så är det väl ingen vild gissning att A1:an är överlägsen Sonyn.

A1:an är betydligt kompaktare och lättare än 828:an.

A1:an har ett riktigt omfattande chassie som täcks av ett fåtal paneler. Kvalitetskänslan är mycket lika Olympus E enligt dpr.

Vad jag kan se så har Sonyn inget riktigt chassie utan är hopskruvad på ett hus bestående av två halvor som på bilden dessvärre ser ut att ha taskig passform.

På detta hus sätts sedan optikpaketet,
blixtenheten och ett par paneler fast via små "plåtöron" med de sedvanliga självgängande skitkrysspårsskruvarna. (jo! de är skit jämfört med vad som sitter på gamla mekaniska kameror)

Vidare medför Sonyns byggteknik att huset är delat utmed hela kamerans ovansida så om det regnar lär varenda regndroppe kapillärt leta sig ner i kameran. Någon sorts tätning har inte jag sett till eller hört talas om.

I dag är man ganska duktig på att få en produkt att kännas gedigen även om den saknar "ryggrad".

Vem vet! Det kanske finns mer än en anledning till att A1:an kostar lite extra.

Sabud skrev:
Beträffande vilken kamera som känns mest gedigen så är det väl ingen vild gissning att A1:an är överlägsen Sonyn.

Kan vara som du säger, vi får se.

Varför jag reagerade på att A1 skulle vara så mycket mer gedigen än Sonyn var pga att nån testare tyckte att det var ibland det gedignaste han hållit i, han drog in Leica i jämförelsen! (he he)

Dessutom så var det nån snubbe i ett forum som tyckte att den låg som en smäck i handen & kändes lättare än 300D trots att den är tyngre, han hade kännt på dem på nån mässa. Att jämföra kvalitetskänslan mellan tvålkoppen 300D & 828 gick inte, all annan jämförelse lämnar jag därhän, blir sånt liv annars... (ironi)

Nu vet man ju hur det kan vara med tester & norrmannen tyckte ju som du skrev att A1 höll E-10:kvalitetskänsla.

Tror att vi får invänta dem & klämma själva...

Mvh/Larsa som äger en av dom förmodligen fulaste ihopskruvade kamerorna, tycker om den ändå...

Åh, fan.

Snackade med min lokale handlare & han har blivit lovad att dom ska anlända under denna vecka, nåt mer visste han inte...

Larsa

Hehe, ser att en viss Emil är inne på Dpreview & försöker ta reda på var den finns...

Min gissning är Stockolm eftersom mannen på Dpreview nämner Stockholm i några tidigare inlägg.

Larsa

Är batteripack samma sak som vertikalgrepp? Är det inte helt enkelt ett extra batteri?
/En som inte vågar hoppas (ännu)

Maalse skrev:
Är batteripack samma sak som vertikalgrepp? Är det inte helt enkelt ett extra batteri?
/En som inte vågar hoppas (ännu)

Ja det stämmer.

Verkligen billigt, vill man ha en fristående batteripack till 7i så får man på Cyberphoto punga ut med 3740 kronor! & då är det inte ens ett vertikalgrepp utan en fristående pack med kabel!!!

Larsa

Re: 950SEK inkl. moms för vertikalgrepp

markhester skrev:
Madeco i Frihamnen (Stockholm) tar 750SEK plus moms dvs 950SEK inkl. moms.

Tack för tipset! ... Ska kolla upp det. Jag menar, så att det verkligen är vertikalgreppet, och inte bara ett extra batteri.

/Emil - den snåle

larsaz skrev:
Hehe, ser att en viss Emil är inne på Dpreview & försöker ta reda på var den finns...

Min gissning är Stockolm eftersom mannen på Dpreview nämner Stockholm i några tidigare inlägg.

Larsa

Måste vara någon galning som använder mitt namn ... ;)

/Emil

larsaz skrev för länge sedan:
Vet inte om det är jag eller Minolta som fått hjärnsläpp?

...

Då undrar jag, hur ska man kunna trycka in den samt snurra på den bakre inmatningsratten med tummen, jag har bara en på högerhanden???

Larsa

Där finns ju en inmatningsratt på ovansidan av kameran också, precis bakom skjut-knappen. Jag har ingen tidigare erfarenhet av Minoltas kameror, men jag skulle kunna tänka mig att den kan användas för detta ... eller?

/Emil

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar