Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
larsaz skrev:
Godmorgon KG, satte du kaffet i vrångstrupen?

Larsa

Godmorgon själv!

Näää jag e sååå coool... har inte ens fått min A1 bekräftad ännu, medan min Expertbutik hävdar att de får sina två första i nästa vecka.

Just nu är jag helt säker på att jag löser ut den... men framåt kvällen kanske det är en 10D eller 300D som är på tapeten igen...

Och vad kommer Nikon med??

Om nu Minolta tänkte släppa en digital SLR varför satsade man inte på att ”digitalisera” Vectis S1? Där finns ju en ganska nätt kamera med många olika typer av objektiv. Någon som har en idé?

Att inte erbjuda bakåtkompabilitet är helt i linje med Minoltas historiska agerande till skillnad från Canon och Nikon. Ingen annan tillverkare lär ha behov av en sensor som utgår från APS-formatet. Det skulle säkert bli för dyrt att ta fram en sådan.

masur skrev:
Att inte erbjuda bakåtkompabilitet är helt i linje med Minoltas historiska agerande till skillnad från Canon och Nikon.
Canon? Nikon har haft samma fattning sedan...vad är det; 60-talet? Pentax likaså, tror jag.
Jag kan använda 35 år gamla gluggar på min D100. Utan ljusmätning, men ändå...

perlin skrev:
Om nu Minolta tänkte släppa en digital SLR varför satsade man inte på att ”digitalisera” Vectis S1? Där finns ju en ganska nätt kamera med många olika typer av objektiv. Någon som har en idé?

Det var precis det de gjorde med RD-3000, men den blev ingen succé. Antagligen var de för tidigt ute.

Nån mer än jag som tycker att deras egna bilder är rätt dåliga? Såna här bilder brukar vara överdrivet bra i allmänhet... men när jag tar upp dem i full size så blir jag inte alls särskilt imponerad... nån som tycker/ser annorlunda? Kan ju vara fel på min skärm också...

Tog in ett par av bilderna i PS o kollade dem där... o där ser de märkligt nog bättre ut... porträttbilden ser klart bättre ut och metallen i hornet ser mindre plastig ut... hmmm... får nog offra en utskrift på bilderna i nån stor storlek... de här bilderna borde ju vara så bra det bara går med tanke på att Minolta tagit dem och valt just de här själva... Till skillnad mot "oberoende" testare och amatörer. Såg några exempel från 300D i det forumet, exempel som knappast kan glädja Canon...

Leveransbesked A1

10 september landar de hos Cyberphoto... kanske min kan krascha in den 11 september... oooops..

Skumt att

det inte finns några reviews på A1:an ännu... den börjar skeppas nästa vecka till oss glada konsumenter... å andra sidan är spänningen desto större... vet snart mer om 300D än om min egen kamera *s*

Det tog ju ett tag innan recensionerna av 300D dök upp. När de väl kom så publicerades de nästan exakt samtidigt på (minst) 3 siter.

Jag tror att Canon förbjöd dessa siter att lägga upp recensionerna innan ett visst datum. Gissningsvis för att lämna lite nyhetsvärde till papperstidningarna.

Minolta kanske gör likadant.

Du menar hennes ögon eller? ;)

En av de features jag uppskattar/använder mest med min Dynax 7:a är att visa hur ljusmätaren uppfattar ljuset i varje zon. Finns denna feature på A1? Jag kan inte hitta den.

Jag antar att den inte är lika viktig på en digitalkamera eftersom man kan se resultatet direkt och även läsa ut viss information i histogrammet, men ändå...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar