ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Testbilder på Dpreview.

Utdrag:

I have just posted a gallery of 27 sample images from a production Minolta DiMAGE A1. This is in advance of completing our full review which should be up within the next three weeks. I have to say that I was surprised at how well the DiMAGE A1 performed, it's clearly a step ahead of the DiMAGE 7Hi in terms of image quality and is most certainly in the running to be labelled the best five megapixel prosumer digital camera. Resolution, sharpness, tonal balance (with good dynamic range) and color response are all improved. Add to this the A1's unique image stabilzation which allows you to shoot at much slower shutter speeds and the A1 is a very impressive 'all in one' package.

http://www.dpreview.com/news/0309/03092401minoltaa1samps.asp

Larsa

dpreview bilderna ser riktigt bra ut... papegojan tagen på 1/50 sekund o 200 mm är rätt okej, undrar om det är AS som jobbat eller om han nyttjat stativ...

Erlandsson skrev:
Enligt Phil själv är papegojbilden tagen handhållen och dessutom inte fotad av honom själv, utan Joanna Askey, hans fru.

Wow, om en tjej kan ta en sån bild på fri hand vad ska då inte vi kunna göra med en dylik gluttsnäppa!?

/kg som snabbt hukar för alla töser...

Cyberphoto har inte fått några kameror idag dessvärre =/ ... de är dock skickade, men det tar i regel 2 dagar mellan Stockholm och Umeå sa de

Men får dom dem imorgon så har jag ordnat så jag får min på fredag morgon. Men det kostade ju skortan ... runt 400 kr (men jag behöver verkligen en kamera till helgen) .... =)

jaså? jag borde stå bra till i kön eftersom jag beställde min innan de lade upp den som artikel ens... mailade tidigare idag men har inte fått nåt svar... har priset påverkats nåt av att dollarn blivit mer än 10% billigare på sistone?

/kg som kan leva med Dimage 7 en helg till...

Finns lite hopp om att den kan komma till Cyber idag trots allt ... de får en postsändning senare i eftermiddag också, men det verkar tveksamt ..

/Emil - Som har koll på posten

Calle S skrev:
Å andra sidan är Phils recensioner väldigt utförliga och värda att vänta på.

Visst är dem det, men jag har inte tid att vänta =)
Recensionen vill jag ha av den anledningen att jag inte har fått kameran ännu ... och med en recension kan man läsa om alla mysiga detaljer medan man väntar...

Vill ha kameran , NU NU NU

Erlandsson skrev:

Recensionen vill jag ha av den anledningen att jag inte har fått kameran ännu ... och med en recension kan man läsa om alla mysiga detaljer medan man väntar...

He he du låter nästan ivrigare än jag... men jag är nästan glad att få testa kameran INNAN recensionerna kommer för en gångs skull. Jag är helt säker på att jag kan leva med den i ett år eller så oavsett vad det kommer att stå i recensionerna *s*

Svensk blaska skriver om A1

Den svenska tidningen DigitalFoto skriver i senaste nummret (3) om A1. Ingen utförlig recension, men de har fått ett gott intryck iaf ..

Ingress:
"Minolta A1 liknar föregångaren Dimage 7HI. Det mesta av innanmätet är dock nytt och resultatet är en ännu bättre kamera."

Om en utomhusbild:
"Färgerna är sagolikt bra och skärpan likaså."

Kommentar:
"Perfekt kamera för semiproffset som inte gärna vill kompromissa"

Plus:
"Snabb. Många funktioner. Stort zoomomfång. Har blixtsko. Bildstabiliseringssystemet"

Minus:
"Inget speciellt" =)

Det ser ju rätt bra ut faktist, men jag tar recensionen lite med en nypa salt. Kameran de har testat måste vara en förproduktionsmodell, i och med att tidningen kom idag, och kameran har ju ännu inte riktigt nått den svenska marknaden ...

... och en grej till från tidningen som jag bara måste ta med:

"Den manuella sökaren går att vinkla 90 grader uppåt ..."

Det var ju verkligen tur att Minolta har valt att fortsätta använda manuella sökare. Frågan är hur en automatisk sökare egentligen fungerar ... behöver man inte se var man riktar kameran då eller?

Visar ju verkligen nivån på denna tidningen ;)

aha den blaskan har jag inte köpt än... men Digital Foto för alla hade en halvsida om A1, men bara Minoltas eget material...

Erlandsson skrev:
... och en grej till från tidningen som jag bara måste ta med:

Hehe, en riktigt kul grej i den testen är tidsuppgiften från avtryck till registrerad bild, 1,18 sekunder!!! Måtte det ha varit i kolmörker vid 200mm brännvidd...

Larsa/som lovar att skrota sin 7i den dagen den tar över 1 sekund på sig med AF i dagsljus...

Man kanske får ta och köpa sig en ny termos också, så att man kan ta en kopp kaffe medan man väntar på att kameran ska ta bilden ... ;)

Men jag måste passa på att säga att just tidningen "DigitalFoto" är nog den som är bäst av de tre svenska tidningarna dedikerade till just digitalt foto ... Vissa artiklar är rätt intressanta, medan andra behandlar något så viktigt som hur man konstruerar sitt eget vulkanutbrott (i bildform endast alltså) .... =)

KGS skrev:
aha den blaskan har jag inte köpt än... men Digital Foto för alla hade en halvsida om A1, men bara Minoltas eget material...

Fantastisk affärsidé att okritiskt publicera artiklar som producenter tillhandahåller och dessutom ta betalt för en sk "tidning".

larsaz skrev:
Hehe, en riktigt kul grej i den testen är tidsuppgiften från avtryck till registrerad bild, 1,18 sekunder!!! Måtte det ha varit i kolmörker vid 200mm brännvidd...

Larsa/som lovar att skrota sin 7i den dagen den tar över 1 sekund på sig med AF i dagsljus...

Från avtryck till registrerad bild... då har man väl redan fokuserat... när man trycker av... är det nerladdningstiden på kortet för en Rawbild så är det bra mycket snabbare än sjuorna...

Eller så menar de från påslag till registrerad bild o då är det också ganska snabbt va?

RolandM skrev:
Fantastisk affärsidé att okritiskt publicera artiklar som producenter tillhandahåller och dessutom ta betalt för en sk "tidning".

En mycket vanlig hållning hos sk branschtidningar. De måste hålla sej väl med alla annonsörer. Minns när Hifi och musik blev utfrusna av Yamaha eller Pioneer efter att ha varit kritiska mot ett par modeller på raken... det "misstaget" törs de inte göra om, de stryker alla annonsörer medhårs o därmed blir deras tester rätt ointressanta.

I den "branschen" finns det en tidning som inte tar in annonser alls o de sågar ofta de stora tillverkarnas produkter strax nedanför fotknölarna, mycket roligare att läsa...

Finns det nån sån i Fotobranschen? nån som törs såga Canon? Nikon? Minolta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar