Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en liten känsla av att den kan bli svårsåld... sidan verkar upplagd år 2000... det kanske var ett fair pris då...

KGS skrev:
Har en liten känsla av att den kan bli svårsåld... sidan verkar upplagd år 2000... det kanske var ett fair pris då...

Sidan för RD-3000 är uppdaterad 2000, men resten av siten är aktuell. De har t.ex. 10D, etc.

Hur som helst, svårsåld är nog rätt ord. Den brukar gå på ebay för några hundra dollar.

Vet inte om det är jag eller Minolta som fått hjärnsläpp?

Har i sommar använt mycket upplättningsblixt & varit lite irriterad på blixtexponeringskompensationen som styrs genom att man håller in kompensationsknappen samt trycker på upp eller ned-pilarna bakpå kameran.

På A1 så finns ju den extra inmatningsratten som ju bör kunna användas till detta, jodå Minolta har gjort så. Men var har dom placerat exponeringskompensationsknappen, jo bakpå kameran under den bakre inmatningsratten!

Då undrar jag, hur ska man kunna trycka in den samt snurra på den bakre inmatningsratten med tummen, jag har bara en på högerhanden???

Har jag eller Minolta blivit snurrig, tänker jag fel så här i slutet av nattskiftet?

D7i/hi har knappen på vänster sida.

Se bild på A1:s placering.

Larsa

Bilagor

• rearcontrolsfs.jpg
    rearcontrolsfs.jpg
    24.7 KB · Visningar: 511
larsaz skrev:
Då undrar jag, hur ska man kunna trycka in den samt snurra på den bakre inmatningsratten med tummen, jag har bara en på högerhanden???

hmmm... man lär sej alltid nåt nytt... jag har helt missat att man styr blixtkompensationen på det viset. Har alltid fipplat med blixtstyrkan o dyl ett par gånger har jag sett symbolen som uppträder men alltid glömt kolla upp vad det är... he he... men det här skulle jag förstås aldrig erkänna.

Bara en högertumme?? poor fellow!

/kg som ska ut o blixtra i väntan på A1

Linmajon skrev:
Du behöver knappast hålla in knappen samtidigt...väl!?

Jo det måste man på 7i/hi & jag uppfattar av Dpreview att så är fallet med A1 också.

Detta innebär att kameran måste lyftas från ögat samt vänster tumme användas till knappen medan man med höger tumme sköter ratten.

7i/hi har knappen på vänster sida vilket fungerar bra, får väl se när A1 kommer hur det fungerar, men konstigt verkar det.

Larsa

Chockbesked

frågade Technic Direkt om deras leveranstid på en A1, trodde de hade god tillgång i Tyskland. Så här svarar de:

"Hello Mr. Stolt,

unfortunately this article is not in stock at the moment. It is supposed to
be available at the end of october.

Best regards

Your TECHNIKdirekt-Team"

Ooops!?? End of october? betyder det september på tyska? nä? Cyberphoto håller fast vid slutet av september dock...

Positiva nyheter...

Köpte What Digital Camera eftersom det var den enda av alla tidningar som hade nåt mer än Minoltas egen text i tidningen... nån som e nyfiken?

"I am very impressed with it"

"The revolutionary Anti-shake feature is a real eye-opener. It seems to be far more effective than the optical or electronic image stabilisation systems found on some other cameras, such as Canon Pro 90 IS or many video camcorders"

O då tycker lilla jag att Canon Pro 90 är en alldeles utsökt kamera vad gäller bildstabiliseringen (o en hel del annat också!)

"The overall handling has been much improved"

Ska man ha overall när man plåtar? hoppas man får rätt storlek i paketet!

"For many Minolta owners, the single biggest improvement will be the massive increase in battery duration"

Sen beskriver han (Cliff Smith) hur han lyckats få ut nästan lika många bilder med sin A1 som jag får med min D7 *s*

"Minolta once again has what many will regard as the best digital camera on the markete."

Precis som när sjuan kom... o var gammal o omogen på samma gång *s*

Höll på att glömma:

"The autofocus is incredibly quick and also seems more accurate than the system in the 7Hi"

Var inne på två olika ställen idag o klämde på Z1 igen... första intrycket består. Brutalt snabb autofokus. Vidrig sökare. Prisvärd som få (om man kan lita på ljud o ljussignalerna i sökaren). Att sikta med LCD-n fungerade bättre, men det är väl inte meningen? Är A1 lika snabb så räcker det. Sökaren i min D7 är rena drömmen jämfört med Z1 och A1 lär ha ännu bättre sökare så... bring it on Minolta!

/kg som gärna väntar till oktober om den håller allt vad den lovar...

Senast ändrad:
Re: Positiva nyheter...

KGS skrev:
Var inne på två olika ställen idag o klämde på Z1 igen... första intrycket består. Brutalt snabb autofokus. Vidrig sökare. Prisvärd som få (om man kan lita på ljud o ljussignalerna i sökaren). Att sikta med LCD-n fungerade bättre, men det är väl inte meningen? Är A1 lika snabb så räcker det. Sökaren i min D7 är rena drömmen jämfört med Z1 och A1 lär ha ännu bättre sökare så... bring it on Minolta!

Z1:s sökare fungerar tydligen så att det speglas in en bild från skärmen, med ett vred så väljer du mellan skärm eller sökare.

Min fotohandlare har en hemma & har testat den, han var tyvärr inte impad av bildkvaliten som enligt honom var riktigt dålig.

Jag vet att den är billig men frågan är om man inte hellre ska titta på en kamera i samma prisklass med mindre zoomomfång, eller varför inte en beg. D7 eller D7i...

Fujis 5000 i samma klass klagar ju Cyberphoto på i sin test (CA), när dom skriver att nåt inte är riktigt bra så ska man veta att det är illa...

Nä, billiga kameror med 10x zoom är kanske inte så lyckat om man vill ha hyfsad optisk kvalite.

Larsa

Re: Re: Positiva nyheter...

larsaz skrev:
Z1:s sökare fungerar tydligen så att det speglas in en bild från skärmen, med ett vred så väljer du mellan skärm eller sökare.

Min fotohandlare har en hemma & har testat den, han var tyvärr inte impad av bildkvaliten som enligt honom var riktigt dålig.

Jag vet att den är billig men frågan är om man inte hellre ska titta på en kamera i samma prisklass med mindre zoomomfång, eller varför inte en beg. D7 eller D7i...

Jo det är en liten gardin som rör sej framför skärmen. Lustig lösning.

Trist om bilderna blir dåliga. Den ena handlaren påpekade att det var bättre optik i A1... o det får man väl hoppas med tanke på prisskillnaden...

Eller en ny D7i nu när de säljer dem för under sju tusen... det måste vara prisvärt

ooohh, vad man velar. Vågar man köpa A1:an med gott samvete för över 11 000:- eller är den inte värd så mycket. Jag är ju en amatörfotograf med knappt någon erfarenhet av fotografering.
Men jag vill verkligen utvecklas med kameran och då kanske A1:an är ett bra val.

Visserligen kommer priset möjligtvis att dyka efter ett tag men jag vill ju inte vänta för länge, För om jag ska vänta så blir det ända tills Sonys nya kommer ut med 8 megapixlar och vem behöver så många pixlar. Det som är lite konstigt är att listpriset på nya Sony ligger över 1000 kr under Minoltas. Undrar varför?

Kom igen Minolta A1 freaks, motivera mig!!! =)

Man kan tycka att A1 är dyr jämfört men Sonyn men det är möjligt att A1:s IS, som verkar vara något i hästväg, kanske är en grej som kostar mycket...

Dessutom så finns det obekräftade rykten som säger att Minolta under nästa år släpper A2, skulle inte förvåna mig om det då är en A1 fast med 8MP-sensorn. Minolta använder nämligen Sonys sensorer.

Larsa

Lionheart skrev:
Det som är lite konstigt är att listpriset på nya Sony ligger över 1000 kr under Minoltas. Undrar varför?

Kom igen Minolta A1 freaks, motivera mig!!! =)

Jag e inget freak, räknar med att ha min A1 lika länge som alla andra kameror dvs omkring ett år... men för mej avgjorde bildstabiliseringen. Eftersom Sony inte erbjuder det så får den kameran passera obemärkt förbi. Hårt o brutalt. Men så är det. Nästa gång jag byter kanske Sony har IS eller Minolta 8 MP men då är det ett nytt race. Kanske har Canon byggt en tyst DSLR kamera då också... o så hoppas jag på Nikon, de måste ju göra nåt proffsigt snart så inte Canon får hela marknaden för sej själv.

Kan du avstå från IS o vill spara en slant så är Dimage 7i ett budgetalternativ just nu. Under sjutusen med alla garantier... Begagnatpriset lär väl landa på 3-4000 snart...

Beträffande "värdet" så är alla digitala gluttsnäppor kraftigt överprissatta, Dimage A1 är inget undantag... men nåt bättre för pengarna har i varje fall inte jag hittat. Men jag kan ha fel. Har haft det förut... hösten 69 om jag minns rätt...

Senast ändrad:
Nu är det väl slutet av september va?!?

dags att leverera... fortfarande förvånad över att ingen av de stora siterna dpreview eller Steve´s har fått nåt exemplar att testa på riktigt ännu. Kan det betyda leverans först i oktober? november? 2004? man borde vara härdad efter snart ett sekel i databranschen...

Jo, jag vet ... jag tycker också att det är slutet av semptember nu, men enligt Minolta (ringde igen för att jag började också undra om de snackade i nattmössan) så kommer kameran att skickas till svenska återförsäljare imorgon, och de bör således ha den till på tisdag eller onsdag. Så om du, som jag står i kö hos Cyberphoto, så kan du nog räkna med att ha den i slutet på veckan, alternativt i början på nästa.

Och angående högre pris på A1 vs. F828, så beror det (enligt en lokal handlare som säljer båda) på att Minoltan är mer robust, solid och stryktålig än Sonyn. Det kan nog stämma då jag har läst lite på dpreviews forum om att Sonyn ska vara lite "skranglig". Det var nån i Japan eller China som hade testat en prototyp och som skrev om det.
Dessutom, om man jämför de extra godbitarna mellan kamerorna (enligt vad dpreview skriver) så har ju A1 mycket fler :
* Anti-Shake stabilization
* MF after AF
* live histo
* LCD grid overlay
* Adobe RGB colour space option

Sonyn:
* Carl Zeiss T* lens
* mechanically linked zoom ring (som ju iofs Minoltan också har)

Visserligen har ju Sony tryckt in fler pixlar, men om de testbilder som finns är riktiga så tror jag att Minoltan kommer att leverera bättre bilder över lag. Det borde ju vara ganska svårt att hålla ner brusnivån på en så stor sensor, som inte är dyrare.

Ja, hade Sonyn haft IS (AS) så hade jag läst på om den, nu får den passera i periferin. Bara IS-funktionen är värd 3 megapixel o 2-3 tusenlappar... o så tillkommer resten *s*

Låter som om det kan bli ett trevligt veckoslut då...

Hoppas att det dyker upp en recension på dpreview snart. Man vill ju gärna gotta sig lite i alla detaljer innan man får den =)

Beställde en trevlig broshyr från Minolta, men den läser man ju ut lite väl snabbt ...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto