Jo, jag vet ... jag tycker också att det är slutet av semptember nu, men enligt Minolta (ringde igen för att jag började också undra om de snackade i nattmössan) så kommer kameran att skickas till svenska återförsäljare imorgon, och de bör således ha den till på tisdag eller onsdag. Så om du, som jag står i kö hos Cyberphoto, så kan du nog räkna med att ha den i slutet på veckan, alternativt i början på nästa.
Och angående högre pris på A1 vs. F828, så beror det (enligt en lokal handlare som säljer båda) på att Minoltan är mer robust, solid och stryktålig än Sonyn. Det kan nog stämma då jag har läst lite på dpreviews forum om att Sonyn ska vara lite "skranglig". Det var nån i Japan eller China som hade testat en prototyp och som skrev om det.
Dessutom, om man jämför de extra godbitarna mellan kamerorna (enligt vad dpreview skriver) så har ju A1 mycket fler :
* Anti-Shake stabilization
* MF after AF
* live histo
* LCD grid overlay
* Adobe RGB colour space option
Sonyn:
* Carl Zeiss T* lens
* mechanically linked zoom ring (som ju iofs Minoltan också har)
Visserligen har ju Sony tryckt in fler pixlar, men om de testbilder som finns är riktiga så tror jag att Minoltan kommer att leverera bättre bilder över lag. Det borde ju vara ganska svårt att hålla ner brusnivån på en så stor sensor, som inte är dyrare.