Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter.

Vad tror du då om att som KG nämner bygga in detta i en DSLR, kan det fungera? Vore ju fantastiskt att slippa köpa dyr IS-optik samt för att inte tala om vilket försäljningsargumet det skulle kunna vara för ex. Minolta om dom fixade det på en DSLR!

Larsa
 
Om inte deras AS har nån rejäl nackdel som vi inte vet ännu så lär de ju implementera den i en eventuell DSLR, annars vore de ju osmarta, utvecklingskostnaden är redan klar. Kamerahus har de som duger i den analoga världen. Det är väl bara statusen i namnet som skulle göra att Canon/Nikon skulle få sälja några gluttsnäppor alls efter en sådan introduktion! Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det här är baske mej genialt... alla objektiv får IS... alla!
 
Vad tror du då om att som KG nämner bygga in detta i en DSLR, kan det fungera?
Både ja och nej, men troligen skulle det kosta alldeles för mycket. Nu har jag ingen koll på rent mekaniskt hur IS linserna är uppbyggda men det är ju ingen jättebillig lösning. Att hänga upp CCDn tror jag är snäppet dyrare tom. Sen bör man betänka att CCDn på en A1 är vadå, ca 1/6 så stor som den på en DSLR med 1.6 i "fovcrop". Så en upphängning för en större sensor blir både bra mycket större, och dyrare. Tror helt enkelt inte att det är en jättebra lösning. Samt att alla rörliga delar är potentiella felkällor. Elektronik vilken är statisk brukar funka både bra och länge om den inte gått sönder redan första veckan eller så, men mekaniska delar slits ut, ofrånkomligt, samt är mer stötkänsliga, etc.
 
Senast ändrad:
Om det nu är så att det är CCD:n som rör sig så måste man ju även beakta att den då kan röra bildcentrum ifrån optikens "sweet-spot" (alla objektiv är ju skarpare i mitten än i kanterna). Fast det kanske är marginellt i jämförelse med vad skakningsoskärpa ställer till med.
 
A1 på väg ut i butikerna

Hökaren på hörnet säger att han kommer att få in två exemplar av A1 nästa vecka... han menade också att AF´en är avsevärt snabbare än den är på 7Hi och den tyckte han var avsevärt snabbare än den på min originalsjua... det ska bli kul att klämma på den nästa vecka. Mitt eget ex lär väl dyka upp om jag inte snabbt avbokar den... men det gör jag nog inte... AS och bra optik uppväger nog med marginal den stora CCD´n i Canonen t ex...

Försöker fortfarande klura ut om stora pixlar utspridda på en stor yta verkligen borde vara bättre än många små... när man mäter skärmar är det ju bra med små "korn" med tanke på att Minolta får in fem miljoner pixlar på en "pytteliten" yta borde de verkligen vara små... medan Canons antingen är stora som snöbollar eller utspridda med stora avstånd emellan o vad finns det då mellan pixlarna?

I Canonforumet fick jag svaret att deras pixlar är större än småkamerornas, det kanske är rätt... en annan handlare hävdade bestämt att avståndet var större och att man interpolerade i mellanrummet. Det skulle vara orsaken till det låga bruset, en form av oskärpa helt enkelt.

Den handlaren var eld o lågor över Foveonsystemet från Sigma. Tog sej mycket tid att rita o beskriva. Det lät vettigt, med en pixel för varje färg på varje pixel... men tydligen är det inte lika lätt i praktiken.
 
Senast ändrad:
objernulf skrev:
Nja, det är stor skillnad att röra en 9mm CCD i A1 jämfört med en 23mm CCD i en DSLR.

vem säger att en CCD i DSLR måste vara större? kanske är det bra om den är större, men i princip kan det väl inte vara nån omöjlighet att förse den med samma typ av AS

Tänk vad kul med 4x brännvidden... he he... 70-300 = 280-1200
 
Tanken är väl att kunna använda den med befintlig optik. Tänka att aldrig kunna använda under 60mm, och dp kräver det minst en 15mm..... jobbigt värre. Och folk tyckte vidvinkelproblem med 1.6x var jobbigt. Hmm, tcon, det där är ju olympus kanon för E-10 och E-20, vilket helgerån att använda den på en minolta... ;)

I Canonforumet fick jag svaret att deras pixlar är större än småkamerornas, det kanske är rätt... en annan handlare hävdade bestämt att avståndet var större och att man interpolerade i mellanrummet. Det skulle vara orsaken till det låga bruset, en form av oskärpa helt enkelt.

Den handlaren var eld o lågor över Foveonsystemet från Sigma. Tog sej mycket tid att rita o beskriva. Det lät vettigt, med en pixel för varje färg på varje pixel... men tydligen är det inte lika lätt i praktiken.
Pixelsiterna är större, och fördelen är omvänt mot en skärms... en stor prick klarar att fånga bra många fler fotoner(mer ljus), än en liten. Och små pixlar + liten yta = hög komplexitet, och transistorer utveklar ju som bekant en del värme, och desto mindre yte, desto högre termisk densitet, och altså mer brus. Typ.

Sen att det skulle vara oskärpa tvivlar jag på. Varför skulle dom då lämna så mycket högre detaljgrader. Många D30 printar är bättre än en hel del 5MP från sony, och jag tvivlar på att oskärpa skulle gjort det så mycket bättre.

Ang interpolation, Med tanke på att 2 av 3 färger i alla pixlar har blivit interpolarede så tvivlar jag på den där killens objektivitet. Speciellt om han gick på så mycket om foveon när det i praktiken har visat sig svåranvänt. Att tjata på att det inte funkar när det använts så länge och visat sig fungera så bra i praktiken. Rent teoretiskt sett funkar foveon fint och borde ge en klart högre mängd detaljer i färgerna. Men ett av problemen har varit att få dom över lagren transparanta nog, så det blir ofta brus i dom lägre lagren. Det ska dock bli intressant att se testerna av sonys nya RGBE filter som dom använder på sin nya F828. Sen är det såklart inte samma sak att kunna återge färger direkt, och återge detaljer.
 
Senast ändrad:
UHS har gått i graven

med A1 försvinner UHS läget... man får nöja sej med 3 bilder per sekund i fortsättningen... nåja, det ska väl gå att leva med det också.

Alla andra har förstås redan noterat det men AF´en vaknar tydligen av att man greppar kameran.

Textläget i programvalen är borta. Sörjd o saknad av någon?

Viewfindern är av TFT-typ, låter väl lovande? nån annan kamera som har det redan?

14 bitar istället för 12... nån annan kamera som har det? kan man se skillnaden?

Leveranserna ska börja 3 september...
 
Damocles skrev:

Dom flesta DV kameror(och vanliga) har ju idag CCDer som har högre upplösning än vad tv bilden är på, altså kan man få lite fri digital zoom och även "digital IS" utan större problem genom att i normalläget maska av kanterna helt enkelt och använda denna extra yta för sin IS. Finns dock ingenting i dessa kameror som rör sig när isen arbetar.

Synd bara att den tekniken inte går att implementera i digitala stillbildskameror. Sensorn samlar ljus hela exponeringstiden. Tekniken ovan bygger på att sensorn kontinuerligt tar bilder (24/sek), jämför dessa och ev. flyttar+maskar bilden lite om det skakar. Vid panorering kan den tveka lite.
Med optisk IS(Canon) sitter accelerometrar längst fram på objektivet som känner rörelser och ger information hur och hur mycket linsen ska flyttas.
 
Cyberphoto skriver om A1

Fokusering
Autofokusen ska enligt Minolta vara snabbast i klassen och efter att ha provat så säger vi inte emot. Den verkligen snabb._

Byggkvalitet
Hela kameran är mycket gedigen och andas kvalitet. Den är genomtänkt i designen och har metallkåpor i magnesium._

Bildstabilisering
Bildstabiliseringen fungerar verkligen bra. Tekniken är lite annorlunda. Det är inte ett linselement i optiken som utgör bildstabiliseringen vilket är vanligt utan Minolta har ett system där själva bildsensorn justeras i förhållande till skakningar. Inte optisk, inte digital, utan helt enkelt att CCDn rör på sig. Detta har, precis som optisk stabilisering, fördelen med att du får ingen kvalitetsförlust.

Cyberphoto har klämt på ett exemplar o kommenterar lite... http://www.cyberphoto.se

Dessutom har de klämt ner priset några spänn sen starten...
 
Hos cyberphoto står:

A1 har en progressiv CCD vilket i praktiken är betydligt snabbare ger mindre brus...

Ni som kan detta, är detta nytt jämfört med 7:serien samt Sony 717?

Kan detta göra att brusnivån nu har kommit ned på en rimlig nivå?

Larsa
 
Re: Cyberphoto skriver om A1

Dock ska man ha i åtanke att på Cyberphoto skriver de i princip _aldrig_ något vidare dåligt om någon kamera de testar, då de är något partiska. De vill ju sälja..
 
Re: Skynda långsamt!

sture skrev:
A 2 är redan på G. Väntas dyka upp jan. 2004.
Enl Björns Foto, Varberg.

Tänk att det ante mig nästan, garanterat med 8MP-sensorn då...

Har funderat över hur A1 ska greja konkurrensen mot Sonys nya. IS i all ära men prisskillnaden mella F828 & A1 måste bli större.

A1 är kanske en ny D5 & A2 en ny D7???

Den som lever får se...
 
Re: Skynda långsamt!

sture skrev:
A 2 är redan på G. Väntas dyka upp jan. 2004.
Enl Björns Foto, Varberg.

Nä, den kommer inte före 18 februari... så jag kvitterar ut min A1 o kränger bort den för fyra, fem tusen i mars 2004... lägger en femhundring emellan (för du hörde väl att priset sjunker rejält också) för 12 Megakameran med 36 bilder i sekunden (max 7 minuter) för att kunna njuta av 7-420 mm zoomen...

Eller så väntar jag till oktober för då kommer A3:an... (för A3i som kommer i mars 2005 är inte värd mellanskillnaden)

Berätta inte för nån att jag sagt nåt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.