Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst låter det spännande med alla nyheter. Får väl se om det håller i verkligheten.

En annan sak som vore intressant att veta är om denna modell är lika batteritörstig som föregångarna (åtminstone D7:an som är helt katastrofalt bedrövlig)
Dom har ju bytt ut AA-batterierna till A1:an mot en annan typ.
Är det någon som läst något om batterilivslängden på kameran eller möjligen kan ha en uppfattning om denna nya typ av batterier skulle vara livskraftigare.
På ex. Canon 10D lär visst batterierna räcka till minst 500 exponeringar, men det kanske är för mycket att begära nåt liknande på nya A1:an eller?
Skulle vara skönt att slippa behöva fylla ryggsäcken med batterier på ex. en längre fjälltur.
Dessutom hoppas man också att dom nya batterierna tål kyla lite bättre.
 
Senast ändrad:
Jag har en sjua. Vill å det bestämdaste avliva myten om att den är särskilt hungrig på batterier. Det beror väldigt mycket på hur man hanterar kameran och vilka batterier man har. I början använde jag samma batterier som funkat utmärkt i min Olympus 3000, de räckte inte länge i D7:an. Jag gick alltså på myten om batterislukaren fullt ut i början, precis som de flesta som bara testar kameran ett litet tag. Nu, efter ett år, är det stor skillnad.

Med bra batterier får jag ut mellan 30 och 800 bilder, mitt "rekord" är halva microdriven på en laddning, dvs 500 MB bilder.

Går du o kollar bilder, använder skärmen, zoomar ut o in utan att göra nån exponering, startar o stoppar sökaren så kan batterierna ta slut utan att du tar nån bild alls, lyssna när du vrider på zoomen så hör du att elektroniken jobbar.

Använder du automatiken i sökaren så startar den upp varje gång du täcker för den, t ex går med kameran hängande mot magen eller sidan. Det kan bli många start och stopp utan att du gör en enda exponering. Jag vinklar min sökare uppåt när jag går så, en sån enkel grej spar massor av ström. Ännu bättre är förstås att slå av kameran emellanåt.

Dessutom är AA-batterier och en snabbladdare billiga tillbehör, så vad gör det om man måste byta batterier nån gång då o då?

Med tanke på att A1 har ett specialbatteri och dessutom kan ha ytterligare sex AA-batterier samtidigt så lär den nog klara sej långeliga tider.
 
KGS skrev:
Tycker den ser jämn o tämligen brusfri ut... men jag kanske är skadad.

Kikade lite närmare på den & är faktiskt inte så säker på att det är brus jag ser, ser faktiskt mer ut som Jpegartefakter när man förstorar.

KGS skrev:
Däremot tycker jag inte skärpan på fågeln är speciellt imponerande...

Tror vi inte ska fästa för stor vikt vid dessa bilder. Kollade på fågeln ifråga & det finns mysko skräp i bilden som jag verkligen hoppas inte kommer från kameran.

Dessutom så sitter jag på jobbet & kikar, ska titta på bilderna hemma & se om jag upplever det annorlunda.

Larsa
 
Myt eller inte, men inte brukar jag få ut mycket mer än 60-80 bilder på mina Uniross 2000 mAH-batterier. Detta trots att jag självfallet inte granskar bilder speciellt mycket och LCD:n är konstant avstängd. Stänger ofta av kameran mellan tagningarna men visst använder jag förstås zoomen något och AF-sökaren.
Blir det dessutom lite minusgrader säckar det ihop nästan på direkten.

Dock borde det rimligen bli bättre tycker man. Efterföljarna till 7:an har högre kapacitet vad jag förstått. Att Minolta valt att byta batterisystem tyder ju på att man velat få än högre kapacitet än tidigare
 
7:an är batteritörstig men det kan som KG säger styras kraftigt.

Så här skriver Imaging resource om A1:s batterikapacitet, mycket lovande.

Overall, these are excellent battery life numbers, some of the best in the prosumer digicam marketplace. This constitutes dramatic progress relative to the previous 7-series DiMAGE models, which earned a well-deserved reputation for being rather power-hungry. I still highly recommend purchasing a second NP-400 battery pack, but the DiMAGE A1 has much better than average battery life.
 
Ja, det låter ju riktigt lovande faktiskt angående batterikapaciteten.
Spännande att läsa kommande recensioner.

Jag tror och hoppas verkligen att det blir skillnad! Om dessutom AF:en är bättre och snabbare lär detta spara energi.
 
Intressant läsning om batterikapaciteten.
7i har den bästa kapaciteten av samtliga Dimage-modellerna medans 7:an har sämst kapacitet av samtliga testade kameror (ryktet om batteritörsten är kanske inte helt överdriven trots allt)
Kommer A1:an ner till kameramodellerna längst ner på listan så får man vara riktigt nöjd

Det hela ser som sagt mycket lovande ut!
 
Senast ändrad:
kungsörnen skrev:
Myt eller inte, men inte brukar jag få ut mycket mer än 60-80 bilder på mina Uniross 2000 mAH-batterier. Detta trots att jag självfallet inte granskar bilder speciellt mycket och LCD:n är konstant avstängd. Stänger ofta av kameran mellan tagningarna men visst använder jag förstås zoomen något och AF-sökaren.
Blir det dessutom lite minusgrader säckar det ihop nästan på direkten.

Dock borde det rimligen bli bättre tycker man. Efterföljarna till 7:an har högre kapacitet vad jag förstått. Att Minolta valt att byta batterisystem tyder ju på att man velat få än högre kapacitet än tidigare

Vilken upplösning kör du i? att räkna antal bilder är inte relevant, om du kör i RAW o får ut 60 bilder är det fullt likvärdigt med 250 bilder i högsta jpeg kvaliteten som jag oftast kör. Kör du i Tiff motsvarar det ännu fler bilder i jpeg.

Jag köpte en uppsättning Uniross för att jag läst nånstans om att de skulle vara väldigt bra. Laddade upp dem. Ställde kameran på automatläge o lät den ta en bild i minuten medan jag gjorde annat. Efter de första hundra drog jag på blixten o lät den skjuta till batterierna tog slut med blixt, jag fick ut närmare 300 bilder, varav de flesta med blixt.

Dessutom kör jag bara med Microdrive, det ska väl dra extra mycket ström...

Däremot har det hänt mej att jag har haft "fulladdade" batterier med mej i kameraväskan som tagit slut innan jag ens fått igång kameran. Det gäller att ha en viss rotation på batterierna så de blir laddade med jämna mellanrum, annars drar de ur sej.

Min Olympus 3000 klarade sej ännu bättre på batterier av mycket sämre standard, batterier som fungerar bra i den externa blixten, men inte alls i Dimage 7:an. Till den ägde jag nog bara två uppsättningar batterier o det var aldrig nåt problem. Till min sjua har jag skaffat sju uppsättningar *s*.

Ett mycket prisvärt batteri är Kodaks 2100 mAh, fyrpack har jag köpt i Västerås för 99 spänn!

Att man byter till specialbatteri kan säkert vara ett sätt att tjäna pengar på eftermarknaden också. Såna batterier brukar vara dyra.

I kyla sög även Olympusen ström i stora mängder. Besökte Luleå i -30 grader o då räckte mina bästa batterier i den inte särskilt långt. Minns faktiskt inte hur Minoltan var i vintras... hmmm... synd att inte EXIF visar vilka batterier man har...
 
Senast ändrad:
Högsta jpeg-läge
Men 250 exponering är helt omöjligt att uppnå trots mina Unirossbatterier som är färskladdade.
Vid bara ett par minusgrader säckar batterierna ihop redan efter 15-20 bilder.
Måste kanske ha ett måndagsexempel av 7:an eller så använder jag trots allt zoomen för mycket.
Dock visar testlistan med all tydlighet att 7:an är i särklass sämst vad det gäller batterikapaciteten.

Nåväl, men Minolta har dock själva insett problemet med AA-batteriernas förhållandevis dåliga kapacitet genom sitt byte av batterityp till A1:an.
Visst finns det nackdelar med specialbatterier och visst är dom också dyra. Var inne på CyberPhoto där dom lagt in A1:an med alla tillbehören. Ett specialbatteri kostar drygt 850 kr inkl moms. Ett kompletterande batterihus går på ca 1600 kr (där man även kan använda sig av AA batterier)

Är dock helt övertygad om att införandet av specialbatterier är den riktiga vägen. Återstår dock att se om kapaciteten är i toppklass som Minolta sjäv säger.

Att jag sannolikt kommer att skaffa mig en A1 beror förutom på uppgraderad AF, antiskaksystem, bättre macrofunktion (närgräns 13 cm mot tidigare 25) helt klart på batterikapaciteten
 
Senast ändrad:
Min sjua är uppgraderad till vers 2.00E, men om det påverkar batterikapaciteten vet jag inte... annars har jag väl haft tur då...
 
Ja, konkurrensen ser stenhård ut
Kameran släpps i Sverige i november.

Förutom den grymma upplösningen är objektivet riktigt ljusstarkt: 2,0-2,5 Carl Zeiss optik. (2,8-3,5 på Minoltan)

Manuell zoomning som skulle innebära att kameran dessutom blir strömsnål.
 
Ska bli mycket intressant att testa A1 & Sonyn, jag tycker att det beräknade priset på Sonyn ser nästan osannolikt lågt ut, vi får väl se vad det hamnar på.

Här är en till preview.

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_f828-review/index.shtml

Kanske blir lite fel att snacka om en Sony i A1-tråden men eftersom dom förmodligen blir bittra konkurrenter så tycker jag att det passar, undrar vad Nikon har på lut?

Larsa
 
8 megapixel... jo man tackar... o 2,0-2,8 är inte ankskit... tänk om de hade haft en stabilisator också o om Minoltas blixtar o andra tillbehör fungerat... he he... nåja om ett år ere ändå dags för de nya 10-12 megakamerorna...
 
Vilken grym värld vi lever just nu i!
Aldrig får man vara nöjd längre än att man precis hunnit läsa igenom manualen för sin nyinköpta kamera.
Digitalkamera-marknaden börjar bli "värre" än datorutvecklingen.

Helt klart börjar denna typ av kameror bli riktigt, riktigt bra i takt med ökad konkurrens bland flera aktörer. (tycker att ett inköp av en digital systemkamera gott kan vänta än ett par år - denna typ av kamera fyller de flesta behov)
 
Senast ändrad:
Va!? läser du manualen så missar du ju flera generationer nyheter undertiden... sånt hinner man inte med!
 
KGS skrev:
8 megapixel... jo man tackar... o 2,0-2,8 är inte ankskit... tänk om de hade haft en stabilisator också o om Minoltas blixtar o andra tillbehör fungerat... he he... nåja om ett år ere ändå dags för de nya 10-12 megakamerorna...

He, he. Erkänn att du blir lite sugen KG...
 
KGS skrev:
Va!? läser du manualen så missar du ju flera generationer nyheter undertiden... sånt hinner man inte med!

Innan jag köper en kamera så läser jag dom manualer + tester jag kan komma över på nätet.

När kameran är inköpt så går jag igenom den & lär mig det mesta.

När jag gjort det så läser jag den medföljande manualen för att kolla vad jag missat.

För övrigt så har jag laddat hem & läst manualer till dom flesta kamerorna i detta segment.

Jag vet, jag är inte normal...

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.