ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
janc skrev:
Lite synd bara att man inte flyttat stativgängan till optikens centrumaxel när man ändå höll på, men det kommer kanske på A3...

Det vore ju dumt att göra en så gott som perfekt kamera, för då skulle ingen köpa A2:an och A3:an osv osv osv.

Visst, de hade fått sig världens bästa rykte, men då hade de ju inte kunnat sälja fler kameror...

EdwardH skrev:
Det vore ju dumt att göra en så gott som perfekt kamera, för då skulle ingen köpa A2:an och A3:an osv osv osv.

Så länge alla fotografer inte är exakt lika är det nog ingen risk :)

Men visst är det tätt mellan nyheterna och som andra sagt tidigare är det viktiga att se hur den utrustnng man har fungerar utifrån de egna behoven, inte om man kan köpa något bättre för det kan man alltid...

Håller också med att det denna marknad är som datormarknaden.

Min Olympus börjar kännas "gammal"
Men jag är 100% nöjd med den förutom lite för lite zoom. 5x skulle räcka för mig.

Skulle inte kunna tänka mig köpa ny kamera än på länge.

När jag köpte den så sa jag att jag ska ha den i 3år men jag tvivlar att jag inte har köpt en till efter nästa jul.

Minoltas nya verkar riktigt härlig.
Tror mera på billiga DSLR kameror.
Kostar igentligen inte mycket mera snart än en Minolta A1.

Ska bli roligt att se testen.

Mvh Anton

När jag handlade min 7Hi sent i höstas kalkylerade jag med tanke på vad kameran är kapabel att leverera vägt mot den snabba tekniska utvecklingen och prisutvecklingen att ha den i tre år. Det håller fortfarande men kommer att vägas mot vad man får för pengarna om 1,5 år eller om kameran börjar kosta i reparationer.

Antonic skrev:

När jag köpte den så sa jag att jag ska ha den i 3år men jag tvivlar att jag inte har köpt en till efter nästa jul.

Minoltas nya verkar riktigt härlig.
Tror mera på billiga DSLR kameror.
Kostar igentligen inte mycket mera snart än en Minolta A1.

Njae, ska man ha lite glas också och det är väl nödvändigt, så rusar priserna snabbt upp i åtminstone det dubbla jämfört med en A1. Men om ett år kostar väl ett 10D hus fem-sex tusen begagnat och då är det ett verkligt alternativ, om den inte känns gammal o trött jämfört med de nya modeller som kommer undertiden...

Snart kommer den!!!!!!!!!

Jag har fått veta idag att Minolta A1:an kommer till Sverige i början på September:))))
Jag vet inte med er, men jag har bokat en!!!
Så att nu hoppas jag bara att den kommer så fort som möjligt.

MVH / Kenneth

KGS skrev:
Lusläser broschyren o pressreleasen igen...

* World’s fastest AF speed among 5-megapixel SLR-type digital cameras with a non-interchangeable 5x or greater optical zoom lens (as of July 1st,)

Vem är näst snabbast och hur snabb är den?

Så vitt jag kan förstå så ska Sony 717 vara snabbast i klassen, vad som dock är lite konstigt är att tidsangivelserna som Dpreview uppger på D7i & Sonyn är ganska så lika???

Vi får väl se när den kommer, jag tänker låna en av min lokale handlare & testa den i dom lägen som jag vet att 7:an har problem i.

Larsa

Som jag skrivit tidigare så måste A1 vara MYCKET snabbare i AF än 7-serien för att jag ska slå till. Blir därför lite orolig när jag läser detta på Imaging Resource, ok jag vet att det är en förproduktionskamera men ändå. Den skulle ju vara sååå mycket snabbare så det ter sig obegripligt för mig att detta ex. var långsammare än 7Hi???

As it turns out, in the case of the DiMAGE A1's prototype, I've decided to hold off publishing explicit timing data. The reason is that some of the numbers I measured seemed inappropriately slow relative to the earlier D7Hi. Shutter lag in particular was only average, on the order of 0.8 - 0.9 seconds, where the D7Hi was quite fast, in the 0.6 - 0.7 second range. As far as I know, the processor in the A1 should be either the same speed as or faster than the one in the 7Hi (Minolta making a particular point of AF speed in their marketing materials for the A1), so the slower AF speed is puzzling. It's possible that the lower performance has to do with the use of 14-bit data in the A1, vs 12-bit data in the 7Hi. It's equally possible that it's caused by a lower-spec prototype processing chip in the A1 prototype, vs what will be used in production models. Regardless, I didn't think it fair to the A1 to publish hard-nosed results from it until a production model is available. (I will say though, that its cycle times tested out very fast, on the order of 1.1 seconds at the highest JPEG size/quality setting. Worst-case buffer size in JPEG mode seems to be four frames, although I frequently got more than that many in a rapid-fire sequence.) Stay tuned, I'll have a full report on the A1's performance as soon as Minolta can get me a production unit to test.

Hela testen: http://www.imaging-resource.com/PRODS/A1/A1A.HTM

Larsa

Oroväckande... snabb AF är mitt huvudskäl till att jag beställt en A1, men håller de inte vad de lovar så får de tillbaka den. Snabb AF är tillsammans med IS den största fördelen om man läser deras broschyr o pressreleaser så de har lite att leva upp till.

Vi får väl vänta & se KG.... Tycker att det är lite konstigt att ingen av dom andra testarna sagt ngt alls om AF-snabbhet, än om dom har förproduktionsexemplar så borde det i alla fall nämnas.

Du nämnde i en tidigare tråd att du tyckte att den borde komma upp i Dynax 9-hastighet, lite ironiskt kanske. Jag har dock en känsla av att en digikamera med denna teknologi inte ens kommer att vara i närheten av en Dynax 4, jag förväntar mig dock inte det heller.

Lekte för nån vecka sen med kompisens gamla 500si som har några år på nacken & märkte att jag glömt hur snabb & känslig AF kan vara på en gammal konsument-SLR.

Kom just på att jag på Cyberphoto läste Minoltas pressklipp om Z1 där det påstods att AF skulle vara så snabb som 0,4 sekunder! Om det finns nån relevans i det & en A1-produktionskamera kan matcha det så kan man ju inte klaga, sedan så ska ju känsligheten på den också vara bra, handlar inte bara om snabbhet.

Larsa

I deras engelska broschyr står det:
"And because autofocusing starts as quickly as 0,2 seconds, the Dimage A1 is immediately ready for your shot"
Låter snabbt, är det inte?
Är Dynax 9 fart verkligen osannolik på en digitalkamera? Borde väl vara möjligt?

Hmmm. Startar på 0,2 sekunder? Sen då, hur lång tid tar det tills AF är klar?

Detta med tidsmätningar på AF är ganska så relativt & även beroende på vilken brännvidd som används. Om du kör 28 mm på 7:an så är den också ganska så snabb, vid 200 däremot är det trögare.

När man läser tester på konsumentAF-SLRkameror så brukar dom beroende på optik ligga på 0,3-0,4 sek från att du trycker ned avtrycket & bilden tas, skulle tippa på att 7:an vid goda ljusförhållanden behöver nån sekund på sig vid dom längre brännvidderna.

Vi snackar mkt om hastighet men vad jag har problem med på min 7i är att den inte klarar av att motivet rör sig, om jag tex ska ta ett porträtt ock personen rör på huvudet i sidled så hittar kameran sällan skärpan (detta vid teleanvändning). Det är det som irriterar mig & då mest vid svagt ljus.

Den här typen av kameror som vi snackar om använder ju sig av ungefär samma system som videokameror för att ställa skärpa, vetefan varför. Därför så är det tydligen svårt att få dem lika snabba & känsliga som SLR-kamerorna, testa en Dynax 9 el. motsvarande av annat märke, dom är OFATTBART snabba jämfört med det vi är vana vid. Som jag skrivit tidigare så är även budgetSLR:arna skrämmande snabba vid en jämförelse.

Min kompis har en Olympus E-10 som jag upplever som ca 3 ggr så snabb i AF jämfört med 7i, har ingen aning om vad den använder för AF-system. Många tror att dom är långsamma men det gäller inte i AF, om man bortser från SLR:kameror förstås...

Larsa

Att motivet rör sej har man fixat med en förutseende 3D AF... fan tro´t men den ska automagiskt kompensera för att motivet hinner flytta sej från avtryck till exponering...

Jo, man blir lite impad när man siktar med en D9 eller nåt, dessutom gillar jag sökarbilden i en sån. Nåja förväntningarna är höga, får väl se om Minolta infriar dem, kameran e beställd, september närmar sej...

Bilder finns ju även på Minoltas egen sida, de bilder som finns i broschyrerna i pdf-format är tagna med respektive kamera...
O har det visats förseriemodeller här o där så kan det nog börja "läcka" ut bilder också. Den första A1:an kanske är levererad nånstans i världen också... vem vet. Jag har inte fått min än *s*

Hmmm.

Kika på bilden med klocktornet & den blå himlen (förstorad förstås). Med tanke på brusnivån så kan den mycket väl vara tagen med en 7:a.

Om den är tagen med A1 (som det står i exifinfot) så är det ju tur att Neat image finns...

& jag som aldrig brukar bry mig om testbilder, får nog testa själv...

Mvh/Den ständigt kritiske Larsa

KG: Kameran ser spännande ut och de håller fast vid konceptet, som i sin enkelhet är genialt och dessutom går ned i fickan på en jacka. Är dock fortfarande skeptisk till videosökaren och att det inte går att byta linser. Fast jag kanske är fast i gammalt tänkande, nu när jag kommit upp i åren?

Tycker den ser jämn o tämligen brusfri ut... men jag kanske är skadad. Däremot tycker jag inte skärpan på fågeln är speciellt imponerande... men skärpedjupet har de fått till ganska kort, brukar vara svårt med sjuan tycker jag.

Det är samma glas o samma ljusstyrka så under "perfekta" omständigheter borde inte bilderna skilja sej så himla mycket åt.

Kanske kommer jag att ha tillgång till båda kamerorna ett tag så jag kan ta jämförelsebilder med samma förutsättningar med båda kamerorna.

RolandM skrev:
KG: Kameran ser spännande ut och de håller fast vid konceptet, som i sin enkelhet är genialt och dessutom går ned i fickan på en jacka. Är dock fortfarande skeptisk till videosökaren och att det inte går att byta linser. Fast jag kanske är fast i gammalt tänkande, nu när jag kommit upp i åren?

Ska väl vara en jäkligt stor ficka då... har aldrig tryckt ner min sjua i en ficka *s*. Videosökaren är uppgraderad på A1 med ett gäng pixlar. Blev sjösjuk i början men har vant mej för längesen, det gick fortare än jag trodde. Sen monterade jag en gummituta på sökaren o den kan jag inte tänka mej att leva utan. Enkelt o genialt.

För min del är det helt okej att man inte kan byta linser, tycker 28-200 e helt okej, det är väl ungefär det omfång jag skulle köpa i lösa linser annars, men kanske fördelat på 2 eller 3 objektiv. O då står jag där med vidvinkeln monterad när den vita älgen dyker upp i skogskanten...

Åren?? vafan pojkvasker!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar