Hmmm. Startar på 0,2 sekunder? Sen då, hur lång tid tar det tills AF är klar?
Detta med tidsmätningar på AF är ganska så relativt & även beroende på vilken brännvidd som används. Om du kör 28 mm på 7:an så är den också ganska så snabb, vid 200 däremot är det trögare.
När man läser tester på konsumentAF-SLRkameror så brukar dom beroende på optik ligga på 0,3-0,4 sek från att du trycker ned avtrycket & bilden tas, skulle tippa på att 7:an vid goda ljusförhållanden behöver nån sekund på sig vid dom längre brännvidderna.
Vi snackar mkt om hastighet men vad jag har problem med på min 7i är att den inte klarar av att motivet rör sig, om jag tex ska ta ett porträtt ock personen rör på huvudet i sidled så hittar kameran sällan skärpan (detta vid teleanvändning). Det är det som irriterar mig & då mest vid svagt ljus.
Den här typen av kameror som vi snackar om använder ju sig av ungefär samma system som videokameror för att ställa skärpa, vetefan varför. Därför så är det tydligen svårt att få dem lika snabba & känsliga som SLR-kamerorna, testa en Dynax 9 el. motsvarande av annat märke, dom är OFATTBART snabba jämfört med det vi är vana vid. Som jag skrivit tidigare så är även budgetSLR:arna skrämmande snabba vid en jämförelse.
Min kompis har en Olympus E-10 som jag upplever som ca 3 ggr så snabb i AF jämfört med 7i, har ingen aning om vad den använder för AF-system. Många tror att dom är långsamma men det gäller inte i AF, om man bortser från SLR:kameror förstås...
Larsa