Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Äsch 3,2 megapixlar... beställde en A1:a från Cyberphoto nyss... nåja, anmälde mej till en köplats åtminstone... dreglar...
 
Minolta.. har inte de en liten digitalkamera som heter F100.. vilket ju en toppmodel heter från Nikon.. har Minolta identitets problem ;-)

Mvh
Johan
 
ja de har nog fått hybris... men vem bryr sej, de kanske har täckning för det... två nya modeller i den högre klassen på samma dag...
 
Tittade snabbt på dpreview och A1 är defenitivt intressant, får väl se om det blir en uppgradering när min 7Hi är slutbetald :)

Att ytterligare vidareutvekcla en redan bra produkt kan nog vara en klok strategi. Sedan återstår att se var priset landar, jag kunde inte hitta någon indikering alls, det är ju en del nya finesser som ska räknas hem...
 
Suck...

Och jag som sa till min kompis att det var en bra idé att köpa en 7Hi + 256mb för 10k...

Varför kunde inte Minolta ha sagt "inom 6 månader har vi en ersättare för 7Hi:n"? Nu har han slösat en massa pengar på en kamera som säkert inte är speciellt mycket billigare än A1:n...
 
EdwardH skrev:

Varför kunde inte Minolta ha sagt "inom 6 månader har vi en ersättare för 7Hi:n"?

Därför att de under de 6 månaderna inte får sålt en enda produkt. Dessutom kommer det säkert en ny ersättare till A1 inom ett år, skall de tala om det också?
Det är bara att gilla läget, köper man digitala kameror är det enda man kan vara säker på att de är gammalmodiga ganska omgående, och att det kommer en bättre (och billigare) modell snart.
Det gör ju inte den kameran man har sämre, min D7i funkar bra till det jag har den, och den blir inte sämre för att en ersättare finns. Däremot tappar den i värde, men man köper ju inte en digitalkamera med tanke på att den skall hålla sitt värde.
 
prexis... jag har just beställt en A1, fullt medveten om att den kommer att kosta 30-40% mindre om ett år... hade slagit till på en 7Hi om de dröjt nån vecka till med att släppa den här...

Men så ere med datorer o kameror, speciellt digitala såna, kameror alltså, de förlorar i värde, snabbt. Men din kompis har ändå fått en mycket bra kamera till ett bra pris.

A1 lär väl kosta 12-14000 i början...
 
Fick inte beställa

Varken Cyberphoto eller Scandinavian iddes ta emot min beställning innan de lagt upp produkten... det är lite slött tycker jag.

Scandinavian tror att den är upplagd i nästa vecka o kommer kosta runt 11.600... ett helt okej pris.

När jag sålde datorer hade vi alltid folk som ville vara först med det senast o nog ordnade vi enkelt en lista som vi ringde av när det kom nya modeller... men icke!

Nu ska jag nog för första gången prova på import istället. Minolta servar allt utan hänsyn till var det är köpt (gällde åtminstone Dimage 7...) jag ska ha en A1 snabbt...
 
Har nu tittat igenom beskrivningen på dpreview ordentligt och det verkar så där spontant som man förutom de stora förändringarna infört väldigt många små men uppenbara förbättringar relativt Hi exempelvis att fler funktioner har egna knappar, att den onödiga spärren på funktionsratten är borta, att intervalltagning kan börja med fördröjning etc.


Ser verkligen fram mot att få läsa en fullständig test snart, det verkar ju som den finns för leverans om någon vecka
 
Kan bara hålla med, dreglar fortfarande, dubbla zoomomfånget o lyckan hade varit total... men vadtusan, det kommer en A2 en vacker dag också *s*
 
Köpte min 7Hi i höstas och är väldigt nöjd så den får hänga med till "A1+" kommer med barnsjukdomarna rättade ;-)

Det jag sitter och funderar på är om det inte borde kunna komma en uppgradering till 7Hi så vissa saker som programvaran för fjärrstyrning borde skulle kunna fungera, intervallstyrningen ha fler alternativ mm. Då antar jag att en del saker är rena mjukvaruförändringar jämfört med Hi.
 
Janne. Ang. fjärrstyrningen av blixten så vet jag inte riktigt vad du menar, jag har använt den & tycker att det fungerar bra. Däremot så skulle jag vilja att AF-hjälpbelysningen hade fungerat, den behövs verkligen.

har läst om A1 nu & är omåttligt intresserad, bara AF är kraftigt förbättrad så slår jag till när priserna sjunkit till en lämplig nivå. Tyvärr så har den ingen AF-hjälpbelysning, måtte Minolta bara ha fixat så att den styr hjälpbelysningen på tillbehörsblixtarna. Om inte så vete fan va dom tänker med.

För övrigt så tycker jag att den ser ut som en riktig killer, IS är ju fullständigt underbart! En annan underbar sak är att man skippat motivprogrammen på ratten, nu finns P, A, S & M där istället. Härligt att snabbt kunna ändra dessa tycker jag som aldrig använt ett motivprogram i hela mitt liv.


Larsa
 
Jag menar programvaran för att styra kameran direkt från en dator och lagra bilden direkt på disk.
 
En perfekt programvara vid studiefotografering och i de lägen där det är svårt att huka över kameran. Lång kabel och PC:n som sökare och få fler pixlar i sökaren på det viset.

Bör ju gå att få det att funka även med en 5/7/i/hi kamerorna, med någe hack...somMinolta tjuvhåller på...Funkar ju på min Agfa CL18 för 595:- ...
 
Lusläser broschyren o pressreleasen igen...

* World’s fastest AF speed among 5-megapixel SLR-type digital cameras with a non-interchangeable 5x or greater optical zoom lens (as of July 1st, 2003)

Det är ju några brasklappar där.

Vem är näst snabbast och hur snabb är den? Förväntningarna på AF´n e ju stora nu... ska bli kul att se om den håller måttet. Allt som är sämre än en Dynax 9 e en besvikelse... näää... men märkbart snabbare än min sjua ska den väl vara...
 
Jag tror inte man ska ta reklamformuleringarna för allvarligt...:)

Men klart är väl att man lagt in ny processor för bildbehandling, ny AF och bildstabilisering som de stora nyheterna - och så tillvida är ju en helt ny modell.

Att man sedan behållit och förfinat en redan bra design och inte varit klåfingrig i onödan är bara postivt. Lite synd bara att man inte flyttat stativgängan till optikens centrumaxel när man ändå höll på, men det kommer kanske på A3...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.