ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Sååå? hur ofta hittar inte jag en störande gren, en eländig fotgängare, en störig lyktstolpe eller nåt annat jag inte sett i exponeringsögonblicket

Där får vi helt klart ibland skylla på evf:en. Jag vet inte hur många gånger jag i bilder haft instickande irriterande föremål som jag inte sett i sökaren.

Har testat lite & upptäckt att just grenar som sticker in kan vara oerhört svåra att se i evf:en under vissa ljusförhållanden, min syn är normal så det beror inte på den.

Har dock vant mig något genom att titta noggrannare men likt förbaskat så händer det ändå ibland, kan inte påminna mig om att detta varit nåt problem när jag använt SLR-kameror.

sagan skrev:
Det är inte min anledning heller..jag tycker helt enkelt inte om dia, men nog är ekonomin ett bra argument :)

Ekonomi är inget bra argument för mig. Hobby - och att vara amatör handlar ju om att göra det man älskar - i mitt fall att fota dia. Det får ingen begränsad ekonomi sätta stopp för.
Jag kommer heller inte som jag ser det idag att sluta fota digitalt jag älskar det oxå, men av andra skäl ;)

arleklint skrev:
Ekonomi är inget bra argument för mig. Hobby - och att vara amatör handlar ju om att göra det man älskar - i mitt fall att fota dia. Det får ingen begränsad ekonomi sätta stopp för.
Jag kommer heller inte som jag ser det idag att sluta fota digitalt jag älskar det oxå, men av andra skäl ;)

Jag menade att bildkostnaden (driftekonomin) är ett bra argument för att säga att digitalkameror har ett lågt pris (vilket var ursprungsfrågan).

En liten undran:
Hur vet du när du ska plåta med DIA och när du ska plåta med digitalkameran?

Kanske blir det trots allt dyrare att fota digitalt om vi utgår från att den digitala fotografen oftare uppgraderar till nyare modeller. T.ex A1 ;) Dock vill jag fortfarande inte att ekonomi skall få styra mina val.

När det gäller hur jag vet när jag skall fota det ena eller det andra så känns det ungefär som om jag skulle få frågan hur jag vet om jag skall titta på en komedi eller ett drama. Det är dagshumör som avgör. Även motiv avgör i vissa fall, men detta känns fel att utveckla i denna tråd. Kanske kan man skapa en ny tråd nånstans.

Senast ändrad:
KGS skrev:
När jag blir stor ska jag bli lika bra
Det är väl egentligen inget problem, ta tid på dig, var noggrann, kolla i sökaren och se att bilden verkligen ser ut som du vill ha den..ligger alla detaljerna rätt i kompositionen? har jag rätt skärpedjup? ser bakgrunden ut som jag vill ha den? o.s.v..när du är säker på att allt är som du vill ha det så ta bilden..inte förens då!

arleklint skrev:
Kanske blir det trots allt dyrare att fota digitalt om vi utgår från att den digitala fotografen oftare uppgraderar till ett nyare modell. T.ex A1 ;)
Ja, det beror ju delvis på hur mycket man fotar och delvis på hur ofta man uppgraderar kameran..åh andra sidan är andrahandsvärdet på kameran betydligt bättre om du uppgraderar ofta och dessutom sjunker nypriserna hela tiden :)

Kan ju för egen del säga att det ska vara mycket omfattande förbättringar för att jag ska fundera på att köpa en ny kamera...skulle exempelvis inte köpa A-1 om jag hade en 7i sen tidigare...skulle heller inte köpa en 10D om jag haft en D60 innan (vilken jag inte köpte p.g.a det väl kraftiga priset och den sega AF)

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag menade att bildkostnaden (driftekonomin) är ett bra argument för att säga att digitalkameror har ett lågt pris (vilket var ursprungsfrågan).

Totalkostnaden per bild kan mycket väl bli lägre trots att digitalkameran fortfarande har ett skyhögt pris jämfört med motsvarande kvalitet på hus/kompakt analogkamera. Men det beror på hur du räknar kostnaden för dator, bildskärmar, lagringsmedia, hårdvara för lagring, programvara osv... räknar du på allt o vad det kostar i underhåll o uppgraderingar är jag inte helt säker på att kalkylen alltid blir till digitalkamerans fördel. Men alla som är medlemmar på fotosidan.se tar väl datorn för given...

Jag byter inte kamera varje år för att kameran blir dålig, jag byter för att jag tycker det är kul! Hoppar gärna mellan märken också, men den dag jag bestämmer mej för en kamera med utbytbar optik så väljer jag system för lång tid, byta BÅDE hus och alla gluggar o andra dyrbara tillbehör är inte försvarbart.

Cheer up A1-ägare

http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1304068,00.asp

"Image quality is first-rate. Our test images were crisp and clear, with very accurate colors, even under difficult indoor light."

http://www.imaging-resource.com/PRODS/A1/A1A.HTM

" Image quality is excellent as well, with high resolution, very good color, appropriate saturation, and contrast and saturation controls that cover a useful range in fine steps"

En lång och utförlig test i bästa dpreviewstil...

Läs inte:
http://reviews.cnet.com/4852-6501_7-30476271.html

det är bara tokar som köpt eller ska köpa A1 som skriver ;-)

KGS skrev:
Men det beror på hur du räknar kostnaden för dator, bildskärmar, lagringsmedia, hårdvara för lagring, programvara osv... räknar du på allt o vad det kostar i underhåll o uppgraderingar är jag inte helt säker på att kalkylen alltid blir till digitalkamerans fördel. Men alla som är medlemmar på fotosidan.se tar väl datorn för given...
Utan dator ingen FS..och det går ju inte ;-)
Merkostnader jag har (som jag inte skulle ha med diafilm) är en back-up HD (250gb 2800:) och en kortläsare inte mycket mer än så, resten av datagrejerna skulle jag ha oavsätt digitalkamera eller ej.
Sen skulle man med diafilm behöva ha en bra filmskanner och en bra projektor och ett schyst ljusbord (garanterat en högre merkostnad)..så för egen del är jag väldigt säker på att pris per bild blir mycket, mycket lägre.
KGS skrev:

Jag byter inte kamera varje år för att kameran blir dålig, jag byter för att jag tycker det är kul!
Då får du skylla dig själv om det blir dyrt ;-)

sagan skrev:
Då får du skylla dig själv om det blir dyrt ;-)

Ja, inte skyller jag på nån annan... mellanskillnaden sätter jag upp på nöjeskontot... lite kul ska man ha. Men det ändrar inte faktum. Själva huset/kompaktkameran är brutalt mycket för högt prissatt. Än. Men det kommer att ändra sej.

Sen har du säkert fler kostnader för dina digitala bilder, men du gör som jag... kör huvve i heltäckningsmattan o låtsas som ingenting ;-)

Ny firmware för A1

http://www.minoltaeurope.com/magic_...u/custsupp/support_stage.d4w?language=english

Har själv inget akut behov av den, den verkar lösa problem som jag inte har upplevt

"Important note: The following two problems were corrected: - When using DiMAGE Capture, the camera stops while interval recording. - When using a 2GB or larger storage media, the camera cannot record movies. Please read carefully the firmware installation information before installing the DiMAGE A1 firmware!"

Akut Behov

Nåja... men vetskapen om att det fanns en senare firmware lämnade mej ingen ro så jag tog hem den o laddade ner den i kameran. I den svenska installationsanvisningen står det att ovanstående förändringar är "de huvudsakliga". Genast tänkte jag att då finns det nog nåt mer också... o nu kör jag med version 1.01e...

Uppdateringen var enkel och gick bra. Synbara skillnader inga.

Bilagor

• update.jpg
    update.jpg
    3 KB · Visningar: 376
Följ länken. Läs instruktionen.

Tanka ner programmet, lägg det på minneskortet, starta kameran, klicka okej ett par gånger... stäng av kameran, ta ur batterierna, ta bort programmet från minneskortet... kolla versionsnumret.

Allt om Digitalfoto (för nybörjare o proffs)

Tidningen som bl a e känd för uttalandet "Med en schysst digitalkamera blir även meningslösa motiv roliga." har nyss utkommit med ännu en utgåva (nr 4) och det visar sej tydligt att det är den ledande och mest begåvade tidningen på området digitalt foto...

De har testat A1 och kommit fram till... tja, jag vill inte ta nöjet ifrån er kära A1 ägare, men testets kritiskt granskande rubrik "En ren fröjd" och den inledande meningen i slutsatsen "Oavsett hur många imponerande funktioner A1 har är det bildkvaliteten som verkligen lyfter den här kameran över de övriga." är väl bevis nog på att det handlar om ett okritiskt, hårt och vetenskapligt test.

Ett exempel på hur hårda de är i sin bedömning är när de klankar ner på det 16 MB compactflashkort som medföljer och hårt skriver "för en kamera i den här prisklassen hade vi gärna sett ett kort på minst" håll i er nu! "32-megabyte"

Sno den hos hökaren o läs själva. Redan omslaget som pryds av en inte alltför lättklädd blondin visar att det är ett kvalitetsmagasin ;-)

I nästa nummer testar man 300D... håll i hatten!

/kg som hoppas att ironin flyter som mjölk o honung men ändå läser o ler

Hämtade mina första utskrifter

av bilder tagna med Aette... nöjde mej med 15x20 cm. Bl a en bild med mycket svart (= risk för brus), http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=146317

Utskrifterna via Fujifilm lämnar absolut inget övrigt att önska. Bortsett från motivval och komposition som knappast kamera eller Fuji kan lastas för är bilderna så bra så jag nästan får en tår i ögat... I det stora svarta området finns inte en antydan till brus, inte en död pixel, nä bara en jämn fin svärta...

Å andra sidan delförstorade jag bilder tagna med ett tidigare ex, en Olympus 3030, drog upp dem rätt rejält i Photoshop för att de skulle uppfylla "kraven" på storlek som Fuji ställer och även de blev så bra som man bara kan kräva.

Nästa projekt är 50x70 förstoring som ska bli en julklapp till... ooops... julhemlis...

Gjorde även en svartvit variant på en bild och tja... hade jag inte tagit den själv så skulle jag säga att det är "världsklass". Tusan alltså, vet inte vad som ska få mej att släppa Aette till hösten... men det visar sej då...

Tänder ett ljus imorgon o firar Aette 2 månader... ten more to go...

/kg - glad som en speleman

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar