Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Lionheart skrev:
Det där med grip sensor gör mig gråhårig. Ni menar alltså att om kameran är helt avstängd och jag grabbar tag i kameran så ska kameran starta och likaså om jag för ögat till sensorn så startar den också.

Min är helt död, jag måste trycka på knappen för att den ska starta.

Jag tror att jag missuppfattat det helt och hållet =)

Kameran måste vara tillslagen, du kan inte slå på den med greppet.

Jag är rädd för att röra ihop allt nu men försöker ändå.

Gripsensorn samt ögonsensorn kan var för sig aktivera EVF samt AF, beroende hur du ställt in kameran så kan dom även tillsammans aktivera dessa saker. Om du ställt in kameran så att båda ska aktivera så måste du alltså hålla i greppet samt föra sökaren mot ögat.

När jag säger aktivera AF så menar jag att den börjar arbeta & ställa skärpa tills du låser den med avtrycket, om du inte valt koninuerlig AF förstås för då går den inte att låsa.

Detta är mycket svårt att förklara eftersom det finns såååå många inställningsmöjligheter på en sådan här kamera.

Pust, hoppas att det inte blev för rörigt Dennis.

Larsa/som tycker det är MYCKET enklare att förklara hur en Leica-M kamera fungerar, konstigt nog så fungerar dom också trots att dom inte har gripsensor...

Sonnaren skrev:
Stod det inget om.....

menade inget ont om analogt, icke, bara återförde diskussionen till kameror efter en lätt utsvävning *s*. Läste reportaget om Xpan i dagens FOTO och den ser rätt kul ut den med... men nästan 30000 o fortfarande ingen svängbar skärm *s*, inte ens autofokus... en sökare som monteras i blixtskon... 1/1000 sekund som kortaste slutartid... men jäkligt bra bilder verkar det bli *s*

larsaz skrev:

Pust, hoppas att det inte blev för rörigt Dennis.

Tycker du har lyckats förklara det hela utmärkt Larsa, har du en A1 därhemma i smyg ;-). Jag försökte också krama igång Aette när hon var helt avtänd, men det funkar icke, man måste pilla på knappen först...

KGS skrev:
Tycker du har lyckats förklara det hela utmärkt Larsa, har du en A1 därhemma i smyg ;-). Jag försökte också krama igång Aette när hon var helt avtänd, men det funkar icke, man måste pilla på knappen först...

Nää, jag har ingen i smyg men har väl drivit min fotohandlare till vansinne när jag varit inne & klämt på A1, 300D samt Pentax IST D stjärna eller kryss eller va fan den nu heter?

Har dessutom läst det mesta men upptäckte igår att manualen som jag dragit hem tyvärr är ganska så förvirrande i sina förklaringar emellanåt, jag kan förstå att Dennis har problem.

Av tradition så brukar Canon vara duktigast på manualer samt Olympus sämst, kan ha ändrats dock... Manualen till Canon G3 är klockren i allt!

Larsa/som gillar att läsa manualer & även läst Leica-M manualer men aldrig ägt en Leica.

larsaz skrev:
Har dessutom läst det mesta men upptäckte igår att manualen som jag dragit hem tyvärr är ganska så förvirrande i sina förklaringar emellanåt, jag kan förstå att Dennis har problem.

Det finns en del sakfel i manualen, bl a så anger de färgdjupet till 12-bitar i översikten. Hur märker man skillnaden i färgdjup? jag tycker inte jag ser nån skillnad jämfört med D7!?

För övrigt så är manualen läsvärd även om jag gärna haft den inbunden i halvfranskt band, eller åtminstone häftad, istället för lösblad skrivna med bläckskrivare...

O så är det ett par saker jag måste komma ihåg att slå upp... hittade nåt menyval idag som jag inte alls kunde gissa vad det gjorde, men det är ju bara kul, om man kunde allt redan efter fjorton dagar vore det inte lika kul... tycker jag...

KGS skrev:
Hur märker man skillnaden i färgdjup? jag tycker inte jag ser nån skillnad jämfört med D7!?

Det där är inte min grej KG, tror du får starta en separat tråd ang. det. Fler färger blir det ju men jag har ingen aning om man ser det på skärmen.

larsaz skrev:
Det där är inte min grej KG, tror du får starta en separat tråd ang. det. Fler färger blir det ju men jag har ingen aning om man ser det på skärmen.

man ser ju lätt skillnad mellan 8 o 16 bitar på skärmen... mellan 16 o 24 är det lite mer finlir... så skillnaden 12-14 kanske inte är så påtaglig... men i antal nyanser blir det en hel del... äsch det är inte så viktigt. Poängen är att resultatmässigt står sej en D7 rätt bra. Vad kan en sån betinga idag? 3500?

Tror inte att det går att jämföra med en 8 respektive 16bitars skärm.

T ex så använder en 16bitars skärm just 16 bitar(vilken överraskning) för att visa samtliga färger. Eller mera rätt nyanser ifrån vitt till svart.

När vi pratar digitalkameror eller scannrar så pratar man i regel om antal bitar per färgkanal, det brukar bero på om kameran eller scannern har många bitar eller inte. T ex så har jag sett Nikonskannrar (tror jag det var) som skyltar med att de har 46bitars scannrar. Vad det igentligen är då är 12bitar per färgkanal. Det förklarar också varför man med ögat inte ser någon igentlig skillnad på en bild tagen med 16bitar och en tagen med 8bitar. 8 bitar per färgkanal räcker alldeles utmärkt för att tillgodose ögat.

Varför har man då 16 bitar? Jo, det får betydelse när man börjar dra i nivåreglagen. Det man i praktiken gör när man ändrar nivåer är att man tar dessa 16 bitar och utnyttjar dessa över ett mindre område i en viss färgkanal. Det innebär samtidigt att man kastar bort en viss del färginformation. Gör man detta tillräckligt mycket så får 16 bitars färg betydelse framför 8 bitar, du kan mao justera mera.

Hoppas att jag inte slår in öppna dörrar med denna förklaring men det kanske är nån som är intresserad iaf.

Mvh
Maverick

jo så är det nog, o A1 har 14 bitar per färg jämfört med 12 på de tidigare modellerna... blir rätt många nyansers skillnad men ändå inget som syns på min skärm, men den har å andra sidan 24-bit upplösning, 8 bitar per färg? så det är väl omöjligt att visa skillnaden mellan 12 o 14 bitar (per färg) på skärmen då? eller tänker jag fel...

Nä, det tror jag inte. Det finns säkert kort för att kunna visa mer. Men jag antar att det beror på operativsystemet också. Windows är väl som bäst 32-bitar eller är det 36?

Någon som kan Mac?

I vilket fall som helst så tror jag att toleranserna är för stora på de konsumentskärmar som de flesta av oss sitter med så det blir väl ingen praktisk skillnad förrän man skriver ut.

/Maverick

KGS skrev:
Någon undrade om ISO o A1
gjorde ett litet test
http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/iso100-800.jpg

Det var ett "litet" test, ja. Och ytterst dåligt gjort som inte visar vidare mycket.

Inte precis 100% crop, right?

Hur vore det om du gjorde lite större bilder på bättre motiv som uppvisar det hela lite bättre?
Säg, skymningsbild på längsta slutare, som du repeterar för alla ISO-värden, och sen lägger upp?

Som det var nu påvisade det inget egentligen.

(men visst, det var ett 'litet' test..)

Crops av fullformat ska de va, eller hela bilder. Jag har tagit ett gäng bilder med A1 & säger att om det finns en skillnad i brusnivå jämfört med 7:eek:rna så är den mycket liten, har då bara kört 100 Asa.

Larsa/som ändå funderar på A1...

stranden skrev:
Det var ett "litet" test, ja. Och ytterst dåligt gjort som inte visar vidare mycket.

Det var svar på en fråga där någon gjort samma sak med en annan mycket populär kamera... har mailat testet till vederbörande nu... Fast i det testet hade man nyttjat ett levande djur *s*

Re: Re: Rimlig prissättning?

larsaz skrev:
Toppen! Måtte dom inte sänka den på ett tag, tänker mest på andrahandsvärdet på min 7i...

andrah... va? vad e det för nåt? fortsätter A1 ner i den här takten får jag pröjsa för att bli av med den om ett år... *s*

Har en fråga.

Hur tycker du att den känns med vertikalgreppet? Ser onekligen ergonomiskt ut & verkar ge kameran en liten vuxnare känsla. Efter att ha hållt i ett par DSLR-kameror så känns ju A1 lite spinkig, antar att greppet ändrar på det lite. Remmen verkar ju också vara en höjdare.

Vad tycker du?

Har det monterat jämt... det ger verkligen en stadig känsla. Nyttjar det sällan som vertikalgrepp dock, men det är väl en vanesak... utan greppet känns kameran väldigt lätt o liten *s* tänk så man vänjer sej.

T o m med specialbatteriet känns kameran lätt. Bäst känns den med sex AA i greppet... o remmen runt handen vill jag inte vara utan.

Får inte ner härligheten i kameraväskan längre, så en ny står på önskelistan... kanske borde önska en av cyberphoto *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar