Lionheart skrev:
Förklara för mig hur det funkar med aktiveringen av greppet, och hur man kan vara säker på att greppaktiveringen fungerar. Jag märker inget! =)
Du ställer Grip Sensor på On och skjutreglaget för EVF eller LCD på A
när du för kameran till ögat o kramar greppet startar kameran upp på 0,2 sekunder. Så fort du tar bort ögat slocknar sökaren och du spar ström.
Alternativt kan du stänga av greppsensorn o starta kameran med bara ögat, det går lika fort o funkar smidigare om man inte har små frökenhänder att krama greppet med... dock finns risken att kameran slås av o på i tid o otid när du går o bär den. Så snart det mörknar i sökaren tror kameran att det är ditt öga som är där o så går den på.
Jag undviker det relativt bra genom att alltid vinkla upp okularet när jag promenerar med kameran hängande över axeln... Det är ett av många trick som reducerar energiåtgången radikalt.
Ett annat är att inte låta kameran gå ner i vila efter bara en minut, det drar mer ström att starta upp den varje gång än att den är på kontinuerligt. Jag har ställt min på 10 minuter. Har jag inte rört den på tio minuter har jag antagligen somnat eller slutat fota för intag av föda eller nåt...
Sen jag stängde av o startade om min Grip Sensor har Aette blivit oerhört känslig. Nu funkar greppsensorn riktigt, riktigt bra (det räcker faktiskt med en lätt smekning, inget brutalt tryckande längre), men det hade varit bättre om sensorerna suttit längre in på greppet... men säg den modell som är 100% perfekt.