ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
forry4U skrev:
Däremot vidhåller jag min åsikt att "moderna" eller nybörjande fotografer idag verkar lägga allt för lite vikt vid det skrivna ordet såsom det finns tryckt på vitt papper..

Jag har nog köpt o läst det mesta som skrivits om A1 t ex... senast nu Practical Photography som testade kameran... men tidningarnas tester har kommit ut efter att jag fått min kamera...

/kg som prenumererar på två fototidningar o köper minst tre till i månaden...
 
SunKi skrev:
Kan ju inte ge ett säkert svar, men på min Dynax 7:a som har samma greppsensor, så finns det även en greppsensor på vertikalgreppet..

Så vitt jag kan se på bilder så finns ingen sensor på vertikalgreppet, kanske KG som har greppet kan svara...

Hjälp KG!

Larsa
 
larsaz skrev:
Så vitt jag kan se på bilder så finns ingen sensor på vertikalgreppet, kanske KG som har greppet kan svara...

Hjälp KG!

Larsa

Hej igen! har varit på vift med Aette ett dygn o genast händer det saker... prisras o frågor... då ska vi si... jag har faktiskt inte använt vertikalgreppet som vertikalgrepp *s* bara som batterilåda o så tycker jag hela kameran känns så härligt stabil med greppet monterat så jag låter det sitta på nästan jämt... har faktiskt bara kört utan en enda dag... spontant så tror jag inte det finns nån startfunktion i batterigreppet... det finns inga såna där käcka metallbitar på det som det gör på kamerans handtag...

Däremot är avtryckaren på batterigreppet alldeles utsökt eftersom den lite oväntat sitter under kameran så det är få som förstår att man faktiskt plåtar. Underlättar dramatiskt att få med ovilliga objekt på bild! *s*

Nu har jag testat... och hon vaknar inte hur hårt man än klämmer på batterigreppet. Däremot startar hon upp på ett tryck på avtryckaren. Överhuvudtaget tycker jag att min A1:a är seg på att starta på greppet... det krävs hårda tag. Jag väcker den oftast med ett lätt tryck på avtryckaren, precis som jag väckte min D7:a.

Och på mitt exemplar har jag väldigt svårt att få automatiken mellan LCD o EVF att fungera som den fungerade på D7:an... nån mer som har problem med det eller startar EVF alltid direkt som ögat går dit?
 
Senast ändrad:
Hur har du den inställd?

Om man har inställt så att grepp + öga aktiverar sökaren så krävs det god kontakt med greppet för att sökaren ska vakna när man sätter ögat till.

Har testat lite i butiken & upplevde inte att sökaren var segstartad för övrigt.

Testa att koppla bort greppfunktionen & se om det blir bättre, om du har den inkopplad vill säga.

Larsa
 
larsaz skrev:
Testa att koppla bort greppfunktionen & se om det blir bättre, om du har den inkopplad vill säga.

Det hade jag... o kopplade ur den... o då funkade det lika fint som på D7... kul! men ännu roligare är att när jag nu kopplade in greppsensorn igen så växlar kameran hur villigt som helst mellan LCD o EVF... hmmm...

För att greppsensorn ska fungera är det metallblecken som ska tryckas på, o det är lite obekvämt, speciellt med handlovsremmen som hänger ihop med batterigreppet... så jag tror jag ska skippa greppsensorn o köra med bara EFV´en på autoläge som på D7:an

Nå Larsa, är A1 prisvärd nu då? *s* Jag fick pröjsa en hundring per dag för att ha min i femton dagar före prissänkningen... men vafan... det jag o Aette har ihop kan man inte värdera i pengar bara... eh... eller?
 
KGS skrev:
För att greppsensorn ska fungera är det metallblecken som ska tryckas på, o det är lite obekvämt,

Jag tror det beror på att greppet är lite litet för våra manshänder, dom med mindre händer får nog ett naturligare grepp som automatiskt aktiverar kameran. Jag kände också att det blev lite krampaktigt när man skulle aktivera.

KGS skrev:
speciellt med handlovsremmen som hänger ihop med batterigreppet...

Följer remmen med greppet?

KGS skrev:
Nå Larsa, är A1 prisvärd nu då?

Jodå, nu börjar det likna nåt! Har en känsla av att 300D ställt till det lite för Minolta...

Själv så har jag lagt 300D åt sidan & funderar på om A1 är ett alternativ fram till det att jag har råd att köpa en 10D eller motsvarande kamera i samma klass. Jag har räknat på 10D men får det inte att gå ihop med min ekonomi (& min fru), glaset till den + blixt blir för dyrt. 300D har begränsningar som jag inte klarar mig utan + att även den blir för dyr med bra glas...

Larsa
 
larsaz skrev:
Följer remmen med greppet?

Jodå, nu börjar det likna nåt! Har en känsla av att 300D ställt till det lite för Minolta...

yepp, remmen hänger med... jo man kan förstå att det blev lite rörigt i en del beslutsgångar. 300D är säkert en bra kamera, men t o m till gamla priset tyckte jag att A1 var mer prisvärd... nu är det rena fyndet! Fast alla är väl inte överens om det *s*

Måste du ha en ny kamera nu så slå till på en A1 o köp den nya Nikon som kommer hösten 2004, eller Canons ersättare till 10D, halva priset för dubbla kvalitén... För att inte tala om modellerna som kommer våren 2005 *s*

Sen kan det ju förstås hända att Konica-Minolta överraskar med nåt riktigt bra hus, så kan vi behålla våra blixtar o annan utrustning. De brukar väl göra de bästa grejorna, men få sälja dem billigare pga lägre status. Det är bara att tacka o ta emot...

/kg som kommer leva med Aette i minst ett år...
 
Priskriget som Canon startat med D300 har börjat få effekt. Det gäller att ta marknadsandelar innan konkurrenterna medans man kan. När nu Sony CyberShot DSC-F828 är försenad innebär en mindre konkurrent i julhandeln. Minolta har lyckats bra med timingen när de släppte A1 trots konkurrens av D300.
 
Förklara för mig hur det funkar med aktiveringen av greppet, och hur man kan vara säker på att greppaktiveringen fungerar. Jag märker inget! =)
 
larsaz skrev:
Jag & många andra är inte speciellt förtjusta över att kameran väljer focuspunkt själv, jag ställer min 7i på den mittersta punkten eftersom jag då vet vad jag ställer skärpan på. Vill jag så kan jag med piltangenterna flytta krysset dit jag vill.
Larsa

Ok, Larza, då fattar jag. Jag tycker liksom du att en focuspunkt mitt i som man själv flyttar känns mycket bättre än att kameran försöker leta upp focuspunkten till en. Har många gånger råkat ut för att den fokuserar på annat än motivet och eftersom jag fotograferar min son mycket så har man inte den tiden att fokusera om direkt.
Vad kallas det när man trycker ner mittknappen så det blir ett korshår? flexpoint?
 
Lionheart skrev:

Vad kallas det när man trycker ner mittknappen så det blir ett korshår? flexpoint?

Flex focus point, inte viktigt att veta annat än om man söker efter det i manualen. Jag visste det inte utan letade reda på det i PDF-manualen som jag dragit hem.
 
Lionheart skrev:
Förklara för mig hur det funkar med aktiveringen av greppet, och hur man kan vara säker på att greppaktiveringen fungerar. Jag märker inget! =)


Du ställer Grip Sensor på On och skjutreglaget för EVF eller LCD på A
när du för kameran till ögat o kramar greppet startar kameran upp på 0,2 sekunder. Så fort du tar bort ögat slocknar sökaren och du spar ström.

Alternativt kan du stänga av greppsensorn o starta kameran med bara ögat, det går lika fort o funkar smidigare om man inte har små frökenhänder att krama greppet med... dock finns risken att kameran slås av o på i tid o otid när du går o bär den. Så snart det mörknar i sökaren tror kameran att det är ditt öga som är där o så går den på.

Jag undviker det relativt bra genom att alltid vinkla upp okularet när jag promenerar med kameran hängande över axeln... Det är ett av många trick som reducerar energiåtgången radikalt.

Ett annat är att inte låta kameran gå ner i vila efter bara en minut, det drar mer ström att starta upp den varje gång än att den är på kontinuerligt. Jag har ställt min på 10 minuter. Har jag inte rört den på tio minuter har jag antagligen somnat eller slutat fota för intag av föda eller nåt...

Sen jag stängde av o startade om min Grip Sensor har Aette blivit oerhört känslig. Nu funkar greppsensorn riktigt, riktigt bra (det räcker faktiskt med en lätt smekning, inget brutalt tryckande längre), men det hade varit bättre om sensorerna suttit längre in på greppet... men säg den modell som är 100% perfekt.
 
Senast ändrad:
forry4U skrev:

Däremot vidhåller jag min åsikt att "moderna" eller nybörjande fotografer idag verkar lägga allt för lite vikt vid det skrivna ordet

Idag kom tidningen FOTO i brevlådan till oss prenumeranter ;-), o där låter man meddela att i NÄSTA nummer ska man minsann testa Dimage A1... då är den ju nästan ersatt av nästa modell. DÄRFÖR skaffar moderna fotografer sej information om aktuella produkter via webben. Däremot kan man med god behållning läsa artiklar om fotografer o praktisk fotokunskap.

/kg som gärna läser en bra fototidning på muggen
 
Det där med grip sensor gör mig gråhårig. Ni menar alltså att om kameran är helt avstängd och jag grabbar tag i kameran så ska kameran starta och likaså om jag för ögat till sensorn så startar den också.

Min är helt död, jag måste trycka på knappen för att den ska starta.

Jag tror att jag missuppfattat det helt och hållet =)
 
Senast ändrad:
KGS skrev:
Idag kom tidningen FOTO i brevlådan till oss prenumeranter ;-), o där låter man meddela att i NÄSTA nummer ska man minsann testa Dimage A1... då är den ju nästan ersatt av nästa modell. DÄRFÖR skaffar moderna fotografer sej information om aktuella produkter via webben. Däremot kan man med god behållning läsa artiklar om fotografer o praktisk fotokunskap.

/kg som gärna läser en bra fototidning på muggen
Förutom muggen kan, till skillnad från webben, en fototidning läsas på tunnelbanan, bussen, i sängen mm. Och nog är det väl LITE längre livstid på en digigtalkamera än ett par månader?

Olle
 
Senast ändrad:
Som sagt så märker jag ingen skillnad på om jag sätter på gripsensor eller sätter på fulltime-AF. När fulltime AF är avstängd så ställer den ändå in skärpan när jag flyttar från ett motiv till ett annat på olika avstånd,

Och gripsensorn kunde lika bra varit avstängd för jag märker ingen skillnad när den är på.
Vad gör jag för fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.