Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
sethakan skrev:
Ok då fattar jag. Jag trodde den hette Anti Shake. Tack

Helt rätt, men jag brukar skriva IS bara för att övriga forumläsare ska hänga med... trodde att IS var standard, men tydligen finns ingen standard så då skriver jag AS i fortsättningen *s*
 
He he, vad betyder *s*.

Ja e lessen men det är svårt att förstå vissa inlägg med alla förkortningar å sånt. Det borde finnas en ordlista, eller så kan ni väl bara skriva orden istället.
 
sethakan skrev:
He he, vad betyder *s*.

Ja e lessen men det är svårt att förstå vissa inlägg med alla förkortningar å sånt. Det borde finnas en ordlista, eller så kan ni väl bara skriva orden istället.

*s* = smile eller *S* skratt
dvs :) resp :))
 
KGS skrev:
Är det en anka? skulle verkligen Minolta ta ett namn som får de flesta fotointresserade att tänka på Canon?



Klart att den finns, Du kan köpa den hos bla. Cyberphoto.se
Den har blivit testad i flera Fototidningar.

Ibland undrar jag lite...är det Ingen "modern" fotograf eller fotointressera som läser fototidningar eller fotoböscker???
/Göran
 
Vad lurad man känner sig när man betalade 11500 för A1an när den kom och nu kostar den 9500:-
Kan man inte gå tillbaka till affären och fråga varför man fick betala ett kraftigt överpris, eller det kanske bara är att bita i det sura äpplet och svälja =)
 
Re: Re: Minolta A1??

forry4U skrev:
Klart att den finns, Du kan köpa den hos bla. Cyberphoto.se
Den har blivit testad i flera Fototidningar.

Ibland undrar jag lite...är det Ingen "modern" fotograf eller fotointressera som läser fototidningar eller fotoböscker???
/Göran

Ibland undrar man lite; läser inte "moderna" fotografer eller fotointressserade folk igenom en forumtråd *innan* de svarar?

Jisses. Hur lönt är det att svara på ett inlägg från 8/5?
 
Re: Re: Minolta A1??

forry4U skrev:
Klart att den finns, Du kan köpa den hos bla. Cyberphoto.se
Den har blivit testad i flera Fototidningar.

Ibland undrar jag lite...är det Ingen "modern" fotograf eller fotointressera som läser fototidningar eller fotoböscker???
/Göran

Vet inte om du skämtar eller?

Kolla på datumet som inlägget du refererar till lades in, då fanns ingen info om A1. Det var långt innan fototidningarna hade en susning...

Mvh/Larsa som likt alla andra hittar alla nyheter på nätet, inte i tidningar som aldrig hinner med.
 
Re: Re: Re: Minolta A1??

larsaz skrev:
Vet inte om du skämtar eller?

Kolla på datumet som inlägget du refererar till lades in, då fanns ingen info om A1. Det var långt innan fototidningarna hade en susning...

Mvh/Larsa som likt alla andra hittar alla nyheter på nätet, inte i tidningar som aldrig hinner med.
OOOOOOOOOOOOOO..Ursäkta alla som jag stört så förskräckligt...Helt oursäktligt. FÖRLÅT alla Minoltaägare o spekulanter. Jag lovar att inte försöka dra mitt strå till stacken utan överlåta allt till Larsa som hittar allt på webben:)
 
Att man hittar kameranyheterna först på webben är ingen nyhet. Tycker för övrigt att din ton i dina två inlägg inte är speciellt trevlig.

Larsa
 
Ber om ursäkt om du missupfattat..jag tyckte din ton inte heller var särskilt trevlig..

Jag såg inte att denna diskussion var så gammal som den var då den fanns med på Startsidan i denna site.
Däremot vidhåller jag min åsikt att "moderna" eller nybörjande fotografer idag verkar lägga allt för lite vikt vid det skrivna ordet såsom det finns tryckt på vitt papper..Alltså böcker och fototidningar men det passar nog bättre att skriva om i ett särskilt inlägg.
För övrigt kanske det vore en bra ide att stoppa foruminlägg efter en viss tid för att förhindra inläggen i all oändlighet...
 
En liten fråga till er som har vertikalgreppet.

När man håller kameran på högkant så håller man ju inte i greppet som ska aktivera kameran, måste man koppla ur det när man har vertikalgreppet på eller hur fungerar det?

Larsa
 
Har tyvärr inget svar på din fråga Larza men jag har en annan fråga =)

Jag har inte riktigt förstått det här med FullTime-AF och continous AF osv. Jag läste nånstans att det bästa var att sätta A1an på flexpoint så att den inte letar runt etter en focuspunkt. Vad ska jag ställa kameran på för att detta ska funka. Tycker själv att auto-focus är lite jobbig, i kvällsljud och inomhusljus så blir det lite förvirrad var den ska fokusera. Då känns det lättare att ratta runt med flexpoint till man har den på motivet.
 
Lionheart skrev:
Har tyvärr inget svar på din fråga Larza men jag har en annan fråga =)

Jag har inte riktigt förstått det här med FullTime-AF och continous AF osv. Jag läste nånstans att det bästa var att sätta A1an på flexpoint så att den inte letar runt etter en focuspunkt. Vad ska jag ställa kameran på för att detta ska funka. Tycker själv att auto-focus är lite jobbig, i kvällsljud och inomhusljus så blir det lite förvirrad var den ska fokusera. Då känns det lättare att ratta runt med flexpoint till man har den på motivet.

Oj Dennis, lite svårt för mig att hålla allt detta i huvudet eftersom jag inte har nån A1:a framför mig, ska dock försöka att hjälpa dig så gott jag kan.

Fulltime AF är funktionen som gör att AF börjar arbeta när du tar i handgreppet samt sätter kameran mot ögat, den arbetar då kontinuerligt men låses när du trycker ned avtrycket till hälften. Detta verkar efter det lilla jag testat fungera utmärkt på A1 & snabbar upp tiden för AF betänkligt, systemet finns även på Minoltas SLR-kameror men upplevs åtminstone av mig inte lika lyckat på dem.

Använder du continius AF så låses aldrig skärpan även om du trycker ned avtrycket.

Jag & många andra är inte speciellt förtjusta över att kameran väljer focuspunkt själv, jag ställer min 7i på den mittersta punkten eftersom jag då vet vad jag ställer skärpan på. Vill jag så kan jag med piltangenterna flytta krysset dit jag vill.

Att välja mittpunkt tror jag att du gör som på 7i, dvs håller in knappen mittemellan pilknapparna, sedan kan du flytta skärpekrysset vart du vill i sökaren. Är inte helt säker på detta, du får kolla.

Fulltime AF ändrar du i en meny, continius kommer jag ej ihåg.

Som du märker så bör man ha en kamera till hands eller vara van den, jag har bara testat den några timmar.

Larsa
 
larsaz skrev:
En liten fråga till er som har vertikalgreppet.

När man håller kameran på högkant så håller man ju inte i greppet som ska aktivera kameran, måste man koppla ur det när man har vertikalgreppet på eller hur fungerar det?

Larsa

Kan ju inte ge ett säkert svar, men på min Dynax 7:a som har samma greppsensor, så finns det även en greppsensor på vertikalgreppet..
 
Re: Re: Minolta A1??

forry4U skrev:
Klart att den finns, Du kan köpa den hos bla. Cyberphoto.se
Den har blivit testad i flera Fototidningar.

Ibland undrar jag lite...är det Ingen "modern" fotograf eller fotointressera som läser fototidningar eller fotoböscker???
/Göran

eh!?!? det här skrev jag väl flera veckor innan A1 blev officiell från Minolta... att den finns är väl jag rätt medveten om efter närmare 3000 bilder...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.