Lionheart skrev:
Har tyvärr inget svar på din fråga Larza men jag har en annan fråga =)
Jag har inte riktigt förstått det här med FullTime-AF och continous AF osv. Jag läste nånstans att det bästa var att sätta A1an på flexpoint så att den inte letar runt etter en focuspunkt. Vad ska jag ställa kameran på för att detta ska funka. Tycker själv att auto-focus är lite jobbig, i kvällsljud och inomhusljus så blir det lite förvirrad var den ska fokusera. Då känns det lättare att ratta runt med flexpoint till man har den på motivet.
Oj Dennis, lite svårt för mig att hålla allt detta i huvudet eftersom jag inte har nån A1:a framför mig, ska dock försöka att hjälpa dig så gott jag kan.
Fulltime AF är funktionen som gör att AF börjar arbeta när du tar i handgreppet samt sätter kameran mot ögat, den arbetar då kontinuerligt men låses när du trycker ned avtrycket till hälften. Detta verkar efter det lilla jag testat fungera utmärkt på A1 & snabbar upp tiden för AF betänkligt, systemet finns även på Minoltas SLR-kameror men upplevs åtminstone av mig inte lika lyckat på dem.
Använder du continius AF så låses aldrig skärpan även om du trycker ned avtrycket.
Jag & många andra är inte speciellt förtjusta över att kameran väljer focuspunkt själv, jag ställer min 7i på den mittersta punkten eftersom jag då vet vad jag ställer skärpan på. Vill jag så kan jag med piltangenterna flytta krysset dit jag vill.
Att välja mittpunkt tror jag att du gör som på 7i, dvs håller in knappen mittemellan pilknapparna, sedan kan du flytta skärpekrysset vart du vill i sökaren. Är inte helt säker på detta, du får kolla.
Fulltime AF ändrar du i en meny, continius kommer jag ej ihåg.
Som du märker så bör man ha en kamera till hands eller vara van den, jag har bara testat den några timmar.
Larsa