kungsörnen skrev:
Ja, din 7:a verkar ju vara nåt alldeles extra. Jag kan bara i bästa fall få sådär 80 kort med normal fotografering utan vare sig LCD eller någon blixt.
Kör Uniross 2000maH batterier.
Just denna dåliga kapacitet är det mest negativa med 7:an. Min kameras kapacitet verkar stämma bättre med dom gjorda testerna, även om min ligger i underkant.
Jag köpte också Unirossbatterierna, det är de dyraste av mina batterier. Men de är inte mina bästa. De bästa batterierna jag har är Kodaks 1850 resp 2100 mAh, det är såna jag har använt i det här "testet". GP2000 funkar t ex rätt dåligt, Uniross är väldigt ojämna, men nu för jag inte statistik, det grundar sej mer på känsla.
Kodak batterierna finns på deras Image Centers o jag har betalat 89-99 för mina per fyrpack, de brukar kosta mellan 99 o 129 nuförtiden har jag sett. Det ger sju-nio batterisatser för samma slant som ETT specialbatteri till A1 kostar...
Jag har ställt min D7 på vila efter 10 minuter (den drar mer ström om den går ner i vila ofta), jag kör med EVF auto, när jag bär den vinklar jag upp okularet för att inte ögonavkännaren ska slå på o av hela tiden.
Jag använder LCD panelen för menyinställningar o för att kolla på en hel del av bilderna, men har jag ont om batterier i fickan snålar jag in på det.
Jag har stängt av alla ljud, men det är mest för att jag gillar tysta kameror. (Aettes ljud däremot är njutbara så hon får låta lite när det inte stör)
Som minnesmedia nyttjar jag en Microdrive, som också ska stjäla extra ström.
Tar batterierna slut oväntat så hjälper det ofta att ta ut dem, gnugga på batteripolerna o sen kan man köra 30-50 bilder till. Det händer att de oxiderar tydligen.
Jag använder en "intelligent" snabbladdare som laddar varje batteri individuellt. Den heter AccuPower, laddar 2100 mAh på ca 2 timmar.
Jag körde testet ovan genom att ställa intervalltagningen på 1 minut o 99 bilder (max på D7 alltså) o så körde jag till batterierna tog slut. Det är ingen normal användning.
Normal användning drar mycket mer ström, men för att jämföra A1 o D7 så borde testet funka.
I normal användning fokuserar man ibland flera gånger per bild, håller avtryckaren nere längre intervall för att vänta in motivet i rätt läge, ställer om olika parametrar mellan bilder, slår av o på kameran flera gånger osv osv
Å andra sidan kör man kanske inte alla bilder med blixt...
Hur många bilder får du ut om du kör ett test enligt ovan? Får du ut lika många som jag så kan du säkert få ut fler än 80 i praktisk användning också. Blir det betydligt färre så tyder det på att D7
r kan dra olika mycket ström...