Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med målsökande auto-fokus. Antingen gör jag fel eller så är det nåt skumt med min auto-fokus. Jag ställer den på målsökande auto-fokus och ställer in den på ett objekt. om objektet sedan rör på sig eller jag flyttar kameran så står fortfarande den gröna pricken kvar i mitten.
Vad gör jag för fel? Och hur fungerar det där greppet som ska känna av när man greppar.

/ En förbryllad men fantastiskt nöjd A1-ägare
 
Det finns ett menyval där man aktiverar Tracking AF, flik fyra i grundmenyn, den du får i fotoläge när du trycker en gång på menyknappen... Den ska stå på ON...

Samma med greppfunktionen, det är valbart om man vill ha den aktiverad eller inte, den heter Grip Sensor i menyn (också flik fyra, men den meny du får när du trycker in mittenknappen till vänster o väljer meny)

Min Aette kräver ett rejält tag för att vakna till... men jag har väl inte lärt mej riktigt hur hon vill ha det än... vi har ju nyss träffats...

/kg som överväger att sova o hoppas på uppehållsväder i helgen
 
Personligen har jag inte fallit direkt för funktionen som aktiverar av när man sätter ögat till sökaren...

Talar om min Dynax 7:a då..
 
SunKi skrev:
Personligen har jag inte fallit direkt för funktionen som aktiverar av när man sätter ögat till sökaren...

Talar om min Dynax 7:a då..

Jag har aldrig gillat det heller på Dynaxkamerorna, rättare sagt så har det varit oanvändbart.

Av nån mysko anledning som jag inte riktigt kan ta på så fungerar det dock alldeles utmärkt på A1, klockrent!

Dock upplevde jag som KG att man får ta ett rejält grepp för att "greppet" ska vakna, kändes inte hundra...
 
Lionheart skrev:
Det där med målsökande auto-fokus. Antingen gör jag fel eller så är det nåt skumt med min auto-fokus. Jag ställer den på målsökande auto-fokus och ställer in den på ett objekt.

När du ställt in punkten på målet så trycker du ned avtrycket till hälften & håller ned, nu kan du flytta kameran & punkten ska följa det du ställt in den på. Fungerade utmärkt när jag testade på bilar & AF hängde med mycket bra.

Larsa
 
larsaz skrev:
Jag har aldrig gillat det heller på Dynaxkamerorna, rättare sagt så har det varit oanvändbart.

Av nån mysko anledning som jag inte riktigt kan ta på så fungerar det dock alldeles utmärkt på A1, klockrent!

Dock upplevde jag som KG att man får ta ett rejält grepp för att "greppet" ska vakna, kändes inte hundra...


Hur katten kan det komma sig? För snabb AF på Dynax 7:an? ;)

Förstår ändå inte riktigt, att den fokuserar direkt när man sätter ögat till sökaren, hur ofta har man fokuspunkten riktad exakt mot rätt ställe när man lyfter kameran? ;)
 
Undrar hur länge det dröjer innan någon illasinnad person montnerar en A1 i nosen på misil och kopplar en ethernet-USB-hub till kameran och skickar signalen vidare via Internet till datorn som kan styra kameran och guida missilen... En lågbudgetrobot för både terrorister och svenska krigsmakten.

/Roland som generöst överlämnar denna tillämpning till mänskligheten
 
SunKi skrev:
Hur katten kan det komma sig? För snabb AF på Dynax 7:an? ;)

Förstår ändå inte riktigt, att den fokuserar direkt när man sätter ögat till sökaren, hur ofta har man fokuspunkten riktad exakt mot rätt ställe när man lyfter kameran? ;)

Kameran fokuserar tills du med avtrycket låser den där du vill, mao så ligger kameran lite före & ställer in skärpan snabbare än vad du skulle gjort med avtrycket.

Jag har 2 teorier på varför det kan kännas bättre på A1.

Dom Dynaxar jag testat med detta har haft AF-objektiv som låtit när dom fokuserat, A1 är i princip tyst. Det är irriterande att på Dynaxen höra fokusmotorn hela tiden...

På A1 så har man som bekant ett mycket stort skärpedjup jämfört med en Dynax. På Dynaxen med ett tele så tappar man nästan bort motivet periodvis när den ställt skärpan på nåt bakom, detta händer inte i samma utsträckning på A1 eftersom skärpedjupet är så mycket större. Man märker faktiskt inte så mycket att AF arbetar när man tittar i sökaren, möjligtvis att man märker mer vid 200mm på nära avstånd.

Jag tyckte som sagt att det fungerade bra på A1 men har alltid tyckt att det varit pest på Dynaxkamerorna, den modernaste Dynaxkameran jag testat var 800si, kanske har hänt lite sen dess...

Larsa
 
KG, du måste uppge brännvidd...

Jag har handhållit 7i på 1/8 vid 28mm, bör i & för sig helst ske efter några öl, dock inte för många för då hjälper inte ens IS...

Larsa
 
Nu har väl alla fått sina A1:eek:r så jag slutar lägga ut bilder i den här tråden... sålänge jag inte behöver utrymmet till nåt bättre så ligger bilderna kvar ett tag...
http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/

Det här är en bild jag tog idag med digital zoom aktiverad. 14x zoom, fri hand, AS, men rätt kort slutartid 1/500.

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/aettebilder/6oktober/hackspett2.jpg

Provade också lite Raw, och det som är kul med A1 jämfört med sjuorna är att den behandlar Raw lika snabbt som jpg... efter att ha ställt in kameran på Raw så blev resten av dagens bilder råa utan att det störde nåt. Efteråt är det mer pyssel, men det är lite roligt det med. Kommer definitivt att använda raw betydligt oftare i framtiden.

Men om man bränner ner sina filer som Raw på CD/DVD osv då kanske man sitter där med ett udda filformat i framtiden, ett filformat som ingen kan läsa? Kan det vara en risk?
 
KGS skrev:
Det här är en bild jag tog idag med digital zoom aktiverad. 14x zoom, fri hand, AS, men rätt kort slutartid 1/500.

"Digital" zoom? Jag hoppas du skäms.

Har man precis köpt sig en kamera, är över 40 och har gått på marknadsförarnas lögner, så använder man sig av digital zoom. Inte annars, KG.
 
KGS skrev:
Men om man bränner ner sina filer som Raw på CD/DVD osv då kanske man sitter där med ett udda filformat i framtiden, ett filformat som ingen kan läsa? Kan det vara en risk?
Det är absolut en risk, jag skulle inte göra det.

Jag vet en här på fotosidan som arkiverar rawfiler men lägger c-källkoden till en fri konverterare på varje skiva. Det är väl snäppet bättre än att chansa men personligen skulle jag nog välja TIFF eller JPEG istället.
 
EdwardH skrev:
"Digital" zoom? Jag hoppas du skäms.

Har man precis köpt sig en kamera, är över 40 och har gått på marknadsförarnas lögner, så använder man sig av digital zoom. Inte annars, KG.

Touché! lovar att inte göra om det särskilt ofta... men man måste prova allt... åtminstone en gång! Imorgon ska jag prova 640x480 upplösning också *s*, då kan jag få in 13000 bilder innan jag behöver byta Microdrive...
 
jimh skrev:
Det är absolut en risk, jag skulle inte göra det.

Nä, det är nog en risk i längden, man får väl spara en gammal Powerbook med aktuell programvara o sen inte röra den... men man kan spara både och... *bright idea!* Fast det blir dyrt när de adderar straffavgifter på lagringsmedia.
 
KGS skrev:
Touché! lovar att inte göra om det särskilt ofta... men man måste prova allt... åtminstone en gång! Imorgon ska jag prova 640x480 upplösning också *s*, då kan jag få in 13000 bilder innan jag behöver byta Microdrive...
Jaha.....?? jaja, jag provade att köra 135-film i ett standardbakstycke till Hasselblad http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=98036
Men jag frågade i all fall mig själv före och efter vad det skulle vara bra för....
Us
 
Ja du ser, du kunde kanske ha grundat en helt ny gengre där, eller nischat in dej o blivit känd för såna bilder. Tänk dej, så fort nån ser en bild med det stuket så tänker de Ulf the Swede... o köper o betalar dyrt...

De bästa idéerna kommer ofta slumpartat. Så bara experimentera på...

Tänk om mina 640x480 bilder, uppdragna till 70x100 blir så extrema att de blir mitt signum i fortsättningen... kan man sälja inramade helblåa fält så... *s*
 
1/16000 dels sekund

är inte mycket...
men allt måste provas... bilden blev lite mörk förstås, men inget som inte autonivåer i PS kunde fixa till. 1/16000 dels sekund är himla snabbt tycker jag, undrar om man nånsin kommer att få nån praktisk nytta av det...
 

Bilagor

  • sextontusendel.jpg
    sextontusendel.jpg
    34.5 KB · Visningar: 227
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.