Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slovensk test

timofej skrev:
Varför nämner du inte optiken? Är det inte just här har A1 sin styrka? Ett 28-200 f2,8-3,5 ser mycket mer imponerande ut än 29-88 f3,5-5,6. Visst kan man köpa en riktig höjdare till 300d och fördubbla priset men ska man inte jämföra utrustning i samma prisklass?

Testade 300D med budgetzoomen igår & tycker att det verkar som att Canon lyckats hyfsat med tanke på priset. Man tycker ju att A1:s zoom borde vara bättre & det är den kanske också?

Jag vill inte dra för stora växlar på det men dom bilder jag igår tog med 300D är inte att leka med, mycket bra... Jag kan inte säga att jag hittat några större defekter på objektivet men har svårt att jämföra med A1-bilderna jag tog på samma ställe pga väderleksskillnaderna.

Nåt man inte är van är ju brusfriheten. Fick gå upp till 800 Asa innan man kunde skönja nåt, & då var det inte så mycket som jag är van från min 7i, vid 100 Asa...

Larsa
 
Re: Re: Re: Re: 7Hi kontra A1

larsaz skrev:
Låset var en sak, det kanske kunde skippas. Däremot så är tillslag med ratt eller spak att föredra framför en liten elektronisk tryckknapp...

Larsa

Det kan jag tänka mig, en lite elektronisk tryckknapp låter inte som det jag vill behöva pilla på när det är minusgrader och handskar som gäller...

Men fungerar det som på 7 modellerna att man kan ha kameran på och viloläget avaktiveras via avtrycket eller måste man använda knappen ?
 
Re: Re: Re: Re: 7Hi kontra A1

larsaz skrev:
AE? Du menar +/- knappen?

Yepp +/-, ett tryck aktiverar båda formerna av kompensation, främre ratt för den vanliga och bakre för blixt.

När man återgår är det väl ett tryck till eller så rattar man kompensationen till noll så är man genast beredd att ratta upp eller ner igen...

Så ere...

Tror inte det blir nåt problem att starta upp kameran med knappen heller... varken med eller utan handskar. Men vintern är snart här, då får vi se!

/kg som gärna leker med Aettes rattar o knappar
 
KG: Med batterigreppet kan man använda två av Minoltas specialbatterier va? Eller 6 AA? Vet inte om jag har fått det rätt för mig nämligen.
 
Alldeles rätt. Och batterigreppet växer lite nu när jag använt det ett tag. Går knappt ut utan det...

De sex AA-batterierna ligger dessutom i en egen liten insats i greppet. Du kan alltså hemma i stugvärmen ladda dina batterier i kassetten. När ditt eller dina (det går att köra på ett eller två) specialbatterier är slut så skjuter du elegant in kassetten med AA-batterier o skjuter vidare.

Ett batteribyte går på 2,4 sekunder för en ovan och med lite träning kan jag nog komma ner under 2 sekunder...
 
My heart stood still

kliver in i huset o känner plötsligt hur Aette sliter sej från mitt säkra grepp med remmen över axeln. Duckar o följer med ner, men Aette hoppar o dunsar i golvet. Aj.

Kameraremmen hade öppnat sej, min tafatta angörning av remmen i öglorna har de här dagarna sakta men säkert glidit allt längre isär o nu fanns det inget grepp alls kvar.

En jäkla tur i oturen var väl ändå att det hände hemma. Nu landade Aette på en mjuk matta med ett relativt mjukt golv under och fick inga skador. Men jag tänker på att jag nån timma innan stod på en brygga vid Strömsholms Kanal. Tänk om...

Eller när jag klev bland stenarna när jag rastade doggen... Tänk om...

Såna här fel gör förstås ingen annan. Men kolla öglorna. Kollade för säkerhets skull min D7 också och där hade jag monterat remmarna rätt o riktigt. Men kikar man noga så syns det allt att de börjar bli lite luggslitna efter tretton månaders intensivt bärande.

Det påminner mej också om en incident som en kompis råkade ut för. Öglan i kameran gick sönder. Strax efter garantitidens utgång. Kameran föll handlöst och blev illa åtgången. Reparationen blev dyr men lyckad. Dessutom tog Casio på sej skulden trots att garantin gått ut! Men av med kameran blev han. I ett par månader.

Alltså, kolla remmar, öglor o öglornas fastsättning. En skitsak som en dålig rem kan förstöra mycket.

/kg som drömmer mardrömmar om en Aette som plumsar i vatten...
 
Re: Re: Re: Re: Re: 7Hi kontra A1

KGS skrev:
Yepp +/-, ett tryck aktiverar båda formerna av kompensation, främre ratt för den vanliga och bakre för blixt.

Ok, då kan jag bocka av det minuset på A1.

300D:s minuslista krymper också sakta, eller är det jag som ökar min tolerans?

Larsa/som blev positivt överraskad av 300D igår!
 
Om inte Aette blir alltför svartsjuk ska jag ta mej in till en hökare o krama en 300D idag... jag är alldeles övertygad om att det är en utmärkt kamera i sin kategori. Bara det att den kategorin inte är för mej. Än.
 
Oh yes, det här kan bli hur allvarligt som helst... Frk Pismo tittar svartsjukt på Aette och bombar allt oftare i protest. Och Nadde sa upp sej o måste in på service... Ja t o m Volvon som jag inte ser som särskilt feminin har slutat lysa med halvljuset. Hustrun är van, speciellt när prylarna är nya...

Får se hur det går att skiljas om ett år. Från Aette alltså *s*. Blir väl som med kära husdjuret, en promenad ut i skogen o ett nackskott... inte kan man sälja en sån, eller?

/kg som inte alls överdriver
 
Sound of joy

Nämn inte det här i 300D tråden, men jag gillar verkligen de små ljud Aette ger ifrån sej när man fokuserar och skjuter! Har faktiskt ljudet på för jämnan nu.

Men glöm inte att hon till skillnad från andra kan tystas med ett enkelt kommando och då e hon praktiskt taget helt ljudlös...

/kg som inte alls har nåt emot kameror som låter... om de går att tysta.
 
KGS skrev:
Oh yes, det här kan bli hur allvarligt som helst... Frk Pismo ..... Och Nadde sa upp sej o måste in på service... Ja t o m Volvon ...../kg som inte alls överdriver
Begrep Volvo sen va' de' stopp. Pismo.....? och fröken??? Nadde???
Mina kameror har samtliga reale-genus (den).
Även bilen (Audin, den) Är den trasig (har ej hänt ännu) så blir den neutrum (bilhe...t.t, det).
Så är det här, hårt men rättvist.....
Us
 
Klämde på en A1:a idag. Den verkar verkar bättre än 7Hi på samtliga punkter så här spontant. MEN, af är för långsam för sport så det blir till att förfokusera även i fortsättningen. EVF:en släpar mindre men jag skulle fortfarande bli sjösjuk av att stå följa motiv i den.

En spontan reaktion är att AF:en fortfarande har problem med att hitta rätt. Den är för osäker och hittar ofta fel. Min röst ligger på EOS 300D istället. Fast det är ju två olika typer av kameror så det är ju inte helt jämförbart. A1 borde trots allt ligga i topp bland "SLR-type cameras".

Mvh
Maverick
 
Nä, men det är inte 7Hi heller. Det hindrar dock inte Minolta från att skriva just "SLR-Type Camera" på kartongen.

Det är väl typ som samma fast olika som David Bathra sa. "Same shit but different..."

/Maverick
 
Sonnaren skrev:
Begrep Volvo sen va' de' stopp. Pismo.....? och fröken??? Nadde???
Mina kameror har samtliga reale-genus (den).
Även bilen (Audin, den) Är den trasig (har ej hänt ännu) så blir den neutrum (bilhe...t.t, det).
Så är det här, hårt men rättvist.....
Us

Pismo = PowerBooken
Nadde = En NAD 208 förstärkare som just sagt upp sej :-(
Volvo = javisst ja, det var du med på *S*
 
Maverick skrev:
Klämde på en A1:a idag. Den verkar verkar bättre än 7Hi på samtliga punkter så här spontant. MEN, af är för långsam för sport så det blir till att förfokusera även i fortsättningen. EVF:en släpar mindre men jag skulle fortfarande bli sjösjuk av att stå följa motiv i den.

En spontan reaktion är att AF:en fortfarande har problem med att hitta rätt. Den är för osäker och hittar ofta fel. Min röst ligger på EOS 300D istället. Fast det är ju två olika typer av kameror så det är ju inte helt jämförbart. A1 borde trots allt ligga i topp bland "SLR-type cameras".

Mvh
Maverick

Vi ska si... idag har jag uteslutande (nästan) kört med motivföljande Autofokus. Jagat bilar, hundar och blondiner... ska tömma kameran senare...

Klämde även på en 300D o jag vill inte byta... men jag kanske är färgad. Ska kolla i spegeln...
 
Nytt stativ!? Batteriförbrukning...

Tog den här på 1/25s på fri hand... tror jag skippar planerna på nytt stativ och skickar den mekaniska AS´en med Dimage 7:an

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/aettebilder/tjugofemtedelssekund.jpg

Den målsökande autofokusen fungerar riktigt bra på gående människor, cyklar och bilar... även på springande hund, kanske inte på en greyhoundtävling. Och visst funkar A1 för sportfotografering, om sporten är schack t ex... eller sån där japansk kampsport i slowmotion... TaiChi? och säkert för en del snabbare aktiviteter också. Ska prova nån dag.

Fick ut 149 bilder på sex AA-batterier idag... det är ungefär hälften av vad jag fick ut på fyra batterier i min Dimage 7!
Men då har jag inte försökt spara ström, jag har använt LCD massor, AS och motivföljande autofokus mest hela tiden...
 
Klart impad, fast jag undrar hur det blir vid en åttondelssekund med lång brännvidd?

Kanske skulle kränga 7i och byta upp mig. Undras vad en 7i kan betinga på marknaden när Aette gjort entré?


/Roland som ser Aette slå en sjua
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.