Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Oh himmel!

KGS skrev:
Idag var himlen jämngrå och tunga droppar föll i strid ström under stora delar av dagen så Aette fick hålla sej inomhus mestadels idag... klädde upp henne i "extra allt"

Så rart ;-)

/Roland som inte är rädd för att slå en sjua
 
7Hi kontra A1

Några jämförande kommentarer mellan 7Hi och A1.

+ Blixten laddas snabbare
+ Antiskak
+ Dubbla rattar för t.ex bländare / slutare
+ Möjlighet att se vilka inställningar ett visst "memory recall" innebär innan man har valt det
+ Snabbare focus
+ Möjlighet att ha ljud vid fokus men utan att behöva ha slutarljud.
+ Ljusmätningen följer med fixfokus punkten
+ Fysiska storleken (inte många millimeter men det märks ändå!)
+ Batteritid
+ Det större handgreppet för högerhanden
+ Manuell fokusknapp utbytt mot skjutomkopplare (man slipper ofrivilliga omkopplingar mellan A/M fokus)
+ Inget PC läge för USB sladden. Bara att ansluta.

- UHS läget saknas :-(
- Avtryckaren är inte kromad
- AS lampan borde inte alltid lysa...


Tja det var det som jag kunde komma på just nu.

/Markus
 
7Hi kontra A1

- Smalare och "billigare" kamerarem

/Markus

PS Snacka om minus ;-) DS
PS PS Måste ju anmärka på något DS DS
 
Re: 7Hi kontra A1

Maalse skrev:
- Smalare och "billigare" kamerarem

/Markus

PS Snacka om minus ;-) DS
PS PS Måste ju anmärka på något DS DS

Den vansinniga placeringen av exponeringskompensationsknappen!!! Testa att ställa in blixtkompensation med den bakre ratten som det är tänkt, med högerhanden...

Är det bara jag som använder blixtexpokompensation? Dom som köper 300D verkar inte ens bry sig om att den saknar en sådan!

Sen måste jag säja att skjutknappen för val av fokuseringsmetod kändes väl så sladdrig, ingen stuns i lägena liksom...

Nån kommentar om strömbrytaren? Har själv lite svårt för en tryckknapp, har haft det på ett antal kameror men aldrig riktigt gillat det. Någon sorts spak/vred känns bättre tycker jag.

Många klagar på D7i/hi:s ratt med lås, bortsett från att vissa havererat så föredrar jag det. Startar ledigt kameran med tummen vid enhandsfattning.

Larsa
 
Re: Re: 7Hi kontra A1

larsaz skrev:
..Många klagar på D7i/hi:s ratt med lås, bortsett från att vissa havererat så föredrar jag det. Startar ledigt kameran med tummen vid enhandsfattning.

Larsa

Jag var tvungen att göra en "snabbfix" av mitt havererade lås i somras och noterade då att ratten fungerar alldels utmärkt utan låset.

Kan inte påminna mig att kameran slagits på av misstag någon gång och skulle den göra det så går den ju ner i viloläge efter 1 minut så det spelar i praktiken ingen roll.
 
Re: Re: 7Hi kontra A1

larsaz skrev:
Den vansinniga placeringen av exponeringskompensationsknappen!!! Testa att ställa in blixtkompensation med den bakre ratten som det är tänkt, med högerhanden...

----

Sen måste jag säja att skjutknappen för val av fokuseringsmetod kändes väl så sladdrig, ingen stuns i lägena liksom...

----

Nån kommentar om strömbrytaren?
----

Många klagar på D7i/hi:s ratt med lås, bortsett från att vissa havererat så föredrar jag det. Startar ledigt kameran med tummen vid enhandsfattning.

1) Det går jättebra Larsa, du kan vara lugn!
Du trycker en gång på kompensationsknappen AE o sen styr du blixtkompensationen med bakre ratten och vanliga kompensationen med främre ratten. Dessutom är jag nästan helt säker på att du kan programmera om rattarna om du skulle föredra att styra blixten med främre ratten.

Det är faktiskt enklare nu än förut... tycker jag.

2) Ett tydligt distinkt klick för varje läge på min Aette...

3) Sen jag tystade den har jag inget problem med den *S* stänger sällan av kameran helt, likadant gjorde jag med min sjua. Ställde viloläget till 10 minuter, ständiga av o påslag drar mer ström än att den är igång.

Förutom de saker som jag nämnde tidigare i tråden har jag hittat några saker till som man kan reta sej på på A1, men eftersom jag misstänker att de går över när jag studerat bruksanvisningen ordentligt så återkommer jag eventuellt om de skönhetsfelen...

/kg som inte är nykär längre utan kritiskt granskar sin Aette
 
Re: Re: Re: Re: Re: Slovensk test

KGS skrev:
He he... jag valde en A1 före både 10D o 300D o alla andra DSLR´s för att de ska få en chans att mogna först, så att de kan (som en A1)

1) Visa bilden på LCD´n
2) Få en vinklingsbar LCD
3) Bli programmerbara (intervalltagning t ex)
4) Klara av röstanteckningar till bilder
5) Få inbyggd bildstabilisering
6) Komma ner till rätt pris (dvs ungefär samma som motsvarande analoga hus)
7) Bli mer än bara en analog kamera med digitalt bakstycke. Den digitala tekniken erbjuder så mycket mer. Just wait and see!


Varför nämner du inte optiken? Är det inte just här har A1 sin styrka? Ett 28-200 f2,8-3,5 ser mycket mer imponerande ut än 29-88 f3,5-5,6. Visst kan man köpa en riktig höjdare till 300d och fördubbla priset men ska man inte jämföra utrustning i samma prisklass?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slovensk test

timofej skrev:
Varför nämner du inte optiken? Är det inte just här har A1 sin styrka? Ett 28-200 f2,8-3,5 ser mycket mer imponerande ut än 29-88 f3,5-5,6. ...........................
Ser imponerande ut?????
Är inte det en totalt underordnad sak hur objektivet ser ut?
Jag tror nog att det är en så acceptabel optik på A1 som man kan förvänta i förhållande till zoomområde och pris men hur den ser ut har väl ingen som helst betydelse?
Us
 
He-he att det kan bli ett sådant missförstånd.:) Det jag menade var att de tekniska parametrarna (zoomomfång och ljusstyrka) var mer imponerande hos A1. När jag tittar på siffrorna ser de mer imponerande ut.
 
jodå, jag har förstått av andras omdömen att optiken är mycket bra, men en av de få fördelarna med dagens DSLR är att man kan välja optik o få precis så bra optik som man vill/har råd med. Så även om GT-optiken är mycket bra så kan man säkert trumfa den med en DSLR om man har gott om pengar.

Sen vet jag inte alls HUR bra optiken är relativt annat som finns att tillgå. Nya Sonyns optik verkar rätt rejäl också. Panasonic som nyttjar optik från Leica kan inte vara helt fel ute heller va? 12x optisk zoom, leica och IS...

Med hur bra menar jag i kvalitet, distorsion, färgåtergivning osv, att den har bra ljusstyrka och stort omfång begriper jag *s*

PS! Visst spelar det roll hur objektiven ser ut (när det gäller att sälja)... påstå inget annat, systemkameranissarna fjädrar sej med häftig optik, o hur ska grannen se att det är häftigt om inte tillverkarna designade dem olika? Objektivet på Minoltan, ihop med motljusskyddet är himla sexigt...
 
Senast ändrad:
Himlar ISO 100-800

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/aettebilder/himlar.jpg

den här bron brukar jag plåta olika årstider och i olika väder, tänkte göra nåt med samlingen nångång... just idag passerade tre personer över bron och jag sköt blixtsnabbt för att få dem speglade i vattnet. Med Dimage 7 hade jag varit tvungen att fokusera i förväg för att hinna. Aette var lite snabbare än jag förväntat mej, annars hade den tredje personen varit lite längre ut på bron...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/aettebilder/thebridge.jpg
 
Senast ändrad:
KG> JAg e impad av den skakningsfria bilden på långa slutartiden. Bildstabiliseringen är helt klart ett rejält plus i kanten.

/Roland som ännu inte har avfärdat A1 som leksak
 
Nä en A1 är en trevlig leksak, inte tu tal om det...

Efter 13 månader med Dimage 7 har jag uppenbarligen fått in en viss rytm i fotograferingen. Här var avsikten att få bilarna rygg mot rygg så tätt inpå som möjligt...

http://w1.220.telia.com/~u22010522/aette/aettebilder/2xvolvo.jpg

jag tryckte alltså av någon tiondel för tidigt. Aette är snabb. Dags att träna in en ny rytm, förmodligen kan jag helt bortse från fördröjningen o trycka av precis när jag ser motivet i sökaren. En sökare som f ö är riktigt okej även om den fortfarande går att förbättra. Det är inte som att kika i en Dynax 9 precis, men nåt kul ska de väl spara till nästa modell också...
 
KGS skrev:
Objektivet på Minoltan, ihop med motljusskyddet är himla sexigt...

Så länge det är inzoomat.

Så fort man går ut till längsta teleläge ser det, rent ut sagt, för jävligt ut.

Men så är det med alla objektiv som inte har intern fokus. Det ser fult och högst 'osexigt' ut.


(t.om på mitt Canon 28-135 IS, men det sticker tack och lov inte ut något nämnvärt, till skillnad från Minoltas som ser ut som värsta penisförlängare, ärligt talat, fullt ut..)
 
Tänk att varken dpreview eller steves-digicam har fått ut nån test av A1 ännu...
Ska bli kul att stämma av deras intryck när man haft kameran ett par, tre veckor...
 
Re: Re: Re: 7Hi kontra A1

janc skrev:
Jag var tvungen att göra en "snabbfix" av mitt havererade lås i somras och noterade då att ratten fungerar alldels utmärkt utan låset.

Kan inte påminna mig att kameran slagits på av misstag någon gång och skulle den göra det så går den ju ner i viloläge efter 1 minut så det spelar i praktiken ingen roll.

Låset var en sak, det kanske kunde skippas. Däremot så är tillslag med ratt eller spak att föredra framför en liten elektronisk tryckknapp...

Larsa
 
Re: Re: Re: 7Hi kontra A1

KGS skrev:
1) Det går jättebra Larsa, du kan vara lugn!
Du trycker en gång på kompensationsknappen AE o sen styr du blixtkompensationen med bakre ratten och vanliga kompensationen med främre ratten. Dessutom är jag nästan helt säker på att du kan programmera om rattarna om du skulle föredra att styra blixten med främre ratten.

AE? Du menar +/- knappen? Eller har dom gjort det som nån specialfunktion för AEL-knappen?

Ok, det räcker alltså med ett tryck? möjligt men det låter lite konstigt. måste du då sedan trycka en gång till för att koppla ur kompensationen?

Larsa som igår testade 300D...
 

Bilagor

  • rearcontrolsfs.jpg
    rearcontrolsfs.jpg
    24.7 KB · Visningar: 364
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.