Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej KG

Gratulerar till din nya Aettan o hoppas att du blir nöjd med den. Bara undrar om du har prövat bildstabilizatorn på den o hur bra är den ?

MVH Ludde
 
ytterligare bilder utlagda nu, ett par nattbilder, ett par bilder tagna med 5600:an som slavblixt.

Jag har använt bildstabiliseringen på praktiskt taget alla bilder.

/kg - glad som en speleman

(imorgon ska jag berätta om ett par saker jag inte är så imponerad av också...)
 
Ja du KG, efter att snabbt kollat igenom dina intryck & upplevelser så verkar det som att det här kan bli en långvarig men intressant tråd.

Ska väl jobba lite idag också men kan nog inte hålla mig ifrån FS helt har jag en känsla av...

Larsa
 
Ber att få önska KG många fina bilder med nya kameran :)

/Roland som inte byter kamera i samma takt som underkläder
 
Tack Roland,

jakten fortsätter... nånstans nångång drabbar vi samman i en fotoduell. Jag fotar alla fotografer jag ser *s*

/kg som just duschat o bytt underkläder, men behåller gårdagens kamera

[BILDBEVIS UNDANHÅLLET AV HÄNSYN TILL FORUMETS BESÖKARE]
 
Tack ska du ha!


Det går inte att kontrollera blixten trådlöst va? Man får ställa in den först, och sedan skickar kameran en signal att den ska göra sitt ... eller hur fungerar det?
 
Det mest fantastiska är att det fungerar att exponeringskompensera på blixtkompenseringen på kameran utan att blixten sitter på, fråga mig inte hur men det går!!!

Kamerans inbyggda blixt skickar ju en signal till den stora blixten & tydligen så är den kommunikationen mycket avancerad, så vitt jag kan förstå så är Minolta outstanding på denna teknologi.

Larsa
 
ja, bruksen till 5600:an är väl mer omfattande än den till kameran... nåja... men en rätt avancerad datamaskin är det. När jag först skulle köpa blixt höll jag på att dåna när jag såg att de kostade uppemot fem tusen.. trodde att man skulle klara sej på fem hundra... *S*
Nåja, det är kul att ha den, men jag måste lägga ner mycket tid på att lära mej behärska den.
 
Oh himmel!

K G: Du får gärna göra ett antal rutor där Du har himlen med.

Är nyfiken på hur A 1 klarar den problematiken.

Hälsningar
 
Blixtbilden är tagen med ISO 200, kameran valde inte jag...

En sak som jag inte riktigt förstår är varför den vinklingsbara skärmen är vinklingsbar 90 grader uppifrån o bara 20 nerifrån... är det inte när man måste skjuta över huvudet som den är mest användbar? när jag ska skjuta på låg höjd funkar ju det vinklingsbara okularet väldigt bra. Men det underlättar vid smygfo... eh... streetphoto *s*

En annan sak är att LCD skärmen gärna hade fått vara vändbar så den blev bättre skyddad. På dimage 7 var det aldrig nåt problem för den var monterad längre in liksom, men när man ändå kan vinkla o ha sej så borde man även kunna vända den.

Ljudet gick att stänga av, annars hade jag skickat kameran till Umeå igen... näää... ljudet är rätt skönt när det passar att ha det på. Humor också att man kan byta ljudeffekter. Kan man det på 10D? *s* leksak... jovisst, men jag gillar att leka!

Att AS lampan lyser konstant känns väldigt onödigt. Den drar säkert inte mycket ström, men ändå. Som jag ser det kommer jag ha AS inkopplat nästan jämt. Och då får man dras med en ilsket lysande grön lampa på bakstycket. Känns onödigt.

Att batteripacket utesluter det ordinarie batteriet är säkert naturligt för många, men jag hade inte räknat med det. Hade inte kameran sett så cool ut med packet monterat hade jag kunnat returnera det o satsa på extra specialbatterier istället. Tycker inte att det var värt pengarna. Men vafan... håll med om att hon ser stöddig ut Aette när man smäller dit det...

/kg som snart återkommer med fler synpunkter
 
KG ... varför har du bytt från en 3600 HS blixt till 5600 HS modellen?

Förresten sa de på Minolta att lampan på blixten skulle kunna styras av A1:an, men det verkar inte gå... =/
 
Menar du hjälpbelysningen? den har jag aldrig sett lysa, förutom att den blinkar intensivt när blixten används i fjärrstyrt läge.

Tja, varför byter man prylar... *s* det dök upp ett tillfälle. En kamrat på fotosidan sålde sin 5600:a till ett humant pris och jag lyckades sälja min 3600:a. Tänkte att det aldrig kan vara fel med det bästa som finns...
 
Re: Oh himmel!

sture skrev:
K G: Du får gärna göra ett antal rutor där Du har himlen med.

Är nyfiken på hur A 1 klarar den problematiken.

Hälsningar

Idag var himlen jämngrå och tunga droppar föll i strid ström under stora delar av dagen så Aette fick hålla sej inomhus mestadels idag... klädde upp henne i "extra allt"
 

Bilagor

  • extraallt.jpg
    extraallt.jpg
    29.4 KB · Visningar: 307
Erlandsson skrev:
Förresten sa de på Minolta att lampan på blixten skulle kunna styras av A1:an, men det verkar inte gå... =/


Tyvärr så har Minolta inte fixat så att hjälpbelysningen på tillbehörsblixtarna fungerar, hade gärna varit utan både filminspelning & ljud & alla andra sådana saker bara dom fixat det, håller du med mig KG, hehe...

Min D7i med hjälpbelysning från min 5600 hade garanterat kunnat fokusera i kolmörker, synd...

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.