Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 24-105 eller Tamron 17-50

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är grymt nöjd med Tamronobjektivet.. På min A300 blir det rena drömmen att fota i svåra ljusförhållanden utan blixt samt mycket svåra ljusförhållanden.(mörkt).. Håller på att lägga ut ca 300 bilder från förra helgens fotande på annat forum.. Och kan bara säga att det är ett kul "jobb" då kamerahus med stabiliseringen och objektiv med skärpa samt ljuskänslighet samarbetar så varenda bild "duger" finfint snudd på........

har dessutom slagit av all brusredusering i kameran vilket inte behövs ens anser jag..
 
Skall även behålla mitt 24-105 Minoltaobjektiv som jag tänkt sälja..Har tänkt på saken efter folk sa det var dumt att sälja det.... Så det stannar här...

Känns verkligen som man har en klart fin fungerande kombo med alltihop man skaffat... Så nu skall det fotas i stället för pryljakt..

Ja såvida någon som uppgraderat till A900 skall sälja sin A700 och vill ändå ha en bra extrakamera som en A300 tex med lite mellanskillnad...

Då vart det svårt att inte tigga en slant av frun i huset här igen...Hehe..
 
APO = Apokromatiska linselement, som ska minska den kromatiska aberrationen, som ger färgfel på bilderna.
 
Ojojoj vad saker kan ändra sig fort ibland.. Nu blev inte 24-105 kvar ändå.. Utan ett Minolta 100-300 4,5-5.6 APO fick ta plats i väskan i stället..

Så nu väntar man bara in fint väder med bra ljus så skall det fotas med zoooom en sväng...
 
Lägg upp lite resultat i tråden sen då, så vi får se :)



Hehe.. Har redan fuskat och inser zoomfotande är lite annat än ta en bild bara... Så skall bli skoj som utmaning detta.. Tror att den dagen man tar en hyfsad bild regelbundet med långzoom så tar man riktigt bra bilder med vanlig optik.. Så mycke svårare verkar det vara..

jag kan ha fel.. Men känns lita som så..
 
Jisses vad svårt det är att hålla grejorna stilla med sökaren.Visste iofs detta redan..Både Canon s3is samt Fujifilm s9600 var och är ju knepiga med full zoom..... Men nu visar live view en styrka jag aldrig tänkt på förr.. ... Att hålla kameran med händerna stadigt mot kroppen nedanför sig samt titta neråt i skärmen gör det sjukt mycke lättare att få en stadig bild än använda sökaren...Man får dock hålla andan en stund då bilden tas..Hehe..Att använda sökaren med så mycke zoom är att "stå och vingla" med kameran i armarna......

Här hänger inget sökaröga med i världen kan jag nog påstå om det handlar om frihandstagning av bild med 300 mm samt digital 2ggr inzoom som A300 har också som funktion.Bilden blir då 2,5 Mp stor..Dvs sjukt mycke zoom för ta bild på frihand som skall ens likna hyfsat fin...Har tagit en provbild som jag skall försöka fixa in så dom går att visa då jag får tid med det....Motivet är inget speciellt.. Men då jag har en bild som visar föremålet jag zoomat redan bland mina bilder så blev bilden av ren slump ju bra att visa hur zoomen lirar..


Så för min del fick idag live view funktionen en ytterligare funktionsplats utan snack...Frihands´zoomtagning...

Men stativ samt trådutlösaren är nog det som gäller med så mycke zoom om mer bästa kvalitet skall infinna sig....

Ett problem bara.. Jag vet inte hur man gör för bilden skall bli 100% så man ser den i max..... Detta måste jag försöka klura ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.