Anddje
Aktiv medlem
Japp, ser ut o vara en 1.7.sunderlux skrev:
En beercan och en 50 1.7?
Mycket bra affär!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp, ser ut o vara en 1.7.sunderlux skrev:
En beercan och en 50 1.7?
Utan att på något sätt kräva provision eller dylikt så stämmer det väldigt bra att just Tamron 24-135 är en bra glugg. Det är en av deras bättre skapelser, men verkade utav någon anledning ha en rätt kort produktionstid. Den känns lite bortglömd i olika sammanhang då man diskuterar bra normalzoomar. Om en sådan finns att tillgå så skulle jag personligen föredra den framför Minoltas 24-105. Den är också riktigt välbyggd för att inte göra anspråk på att vara en proffsglugg. Skärpemässigt så slår 28-75:an bägge de andra, fast omfånget blir betydligt sämre, dessutom så tycker nog jag att de extra millimetrarna på vidvinkelsidan är viktiga. Framför allt om du har en DSLR med cropfaktor.christianhylse skrev:
Hej Henrik,
har ej testat just 24-105 från Minolta
men väl testat två olika modeller av 28-105
och det är ett mycket bra objektiv, fyra mm
till gör också objektivet mer användbart.
Tamron 28-75 har jag också testat och det tar
fantastiskt bra bilder, dock gillade jag ej konstruktionen som enligt mig är hemsk. Plastigt skräp. Men å andra sidan är väl kanske bildkvalitet viktigare.
Annars är Tamrons 24-135 MYCKET användbart och det säger jag inte bara för att jag "råkar" ha ett till salu på tradera. Är fortfarande mycket förvånad över att ingen bjudit på detta till ett MYCKET lågt pris då objektivet enligt mig håller toppklass. (vilket också de flesta testare håller med om). Skulle det sluta på 699kr är det ett vrakpris för ett så pass bra objektiv.
(kommer behålla om jag ej får bud)
Ber om ursäkt för detta något skamliga annonsinlägg,
men jag vill nämna det ändå eftersom dylika brännvidder diskuterades.
betänk också att F/2.8 rakt igenom är ganska överskattat, åtminstone sett till priset vad sådana objektiv kostar, F/3.5-4.5 klarar mig så mycket långt på. I synnerhet som man hamnar i en annan prisklass.
Fast om jag minns fel är väl Minolta 24-105 ganska dyrt begagnat?
Nja, inte för honom. det var han som sålde gluggen så det var nog ingen hit.Sans skrev:
Grattis Christian! Jag unnar dig detta fynd! ;o)
Aha... missuppfattade det hela... förhoppningsvis jämnar det ut sig så att något annat går bra istället.paul innergård skrev:
Nja, inte för honom. det var han som sålde gluggen så det var nog ingen hit.
Det är väl den som är en Leica/Minoltachristianhylse skrev:
och har ni pengar över,
slå till på den här klassikern:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260098446053&ssPageName=ADME:B:WNA:UK:12
det är väl en av världens bästa kameror. typ någonsin.
paul innergård skrev:
Utan att på något sätt kräva provision eller dylikt så stämmer det väldigt bra att just Tamron 24-135 är en bra glugg. Det är en av deras bättre skapelser, men verkade utav någon anledning ha en rätt kort produktionstid. Den känns lite bortglömd i olika sammanhang då man diskuterar bra normalzoomar. Om en sådan finns att tillgå så skulle jag personligen föredra den framför Minoltas 24-105. Den är också riktigt välbyggd för att inte göra anspråk på att vara en proffsglugg. Skärpemässigt så slår 28-75:an bägge de andra, fast omfånget blir betydligt sämre, dessutom så tycker nog jag att de extra millimetrarna på vidvinkelsidan är viktiga. Framför allt om du har en DSLR med cropfaktor.