Annons

Minolta 24-105 eller Tamron 17-50

Produkter
(logga in för att koppla)
Motsvarande bild med Zeiss 16-80 vid 50mm och f4,5. Från en lite annan vinkel dock men samma motivavstånd.
 

Bilagor

  • 16-80 50mm f4,5.jpg
    16-80 50mm f4,5.jpg
    71 KB · Visningar: 132
Susanne..

Snudd jag har lust att erbjuda dig prova mitt "snurriga" skramliga glappiga rasslande lilla Cosina 19-35 på din nya fina A700....Det kostar ju inte så många kr att sända det... På närmare tagna bilder och om man aktar sig för sidoljus eller sol in i objektivet framifrån så är det överaskande vad det "kan"...Färgerna är rent goooa.I alla fall på min kamera. .. Man får som sagt se till att inte starkt ljus kommer in i den stora öppningen på objektivet...

Om du vill kan du få testa det "bara lite sådär på skoj"... Skulle rent vara kul att se hur du uppfattar detta lilla objektiv..
 
Man ser att 24-105:an hämtar sig snabbt bara 2/3 steg ner och står sig väl i jämförelse med 16-80:an. Åtminstone i centrum.
 
Tack för dessa bilder.. En bild säger mer än tusen ord kan man lätt säga då man ser dessa bilder...
 
Vad jag nog kan tycka mig se är att den nedre bilden som skall vara CZ är mer "natulig" i visst hänsende... Nu är inte vinkeln exakt lika... Men ändå finns där en viss form av mer nyanser i helheten som framträder.. Bilden har lite mindre "platthet"...

Detta kan som sagt vara vilkel o massa andra saker.. men just dessa bilder ger det intrycket i alla fall...

Kan du göra en blindtest?? Sätta ut bilder tagna med samma vinklar osv vid samma tidpunkt.. Och dom olika objektiven så kan man se hurvida namnet påverkar "det man ser" eller om skillnaderna är verkligen där.. Vore verkligen roligt...
 
Lite senare, inte nu.


Ta´t när du har tid o så.. det var enbart en tanke som kom farande... Så jag, samt tror säkert flera är tacksamma för du överväger detta lilla expriment bara...För det tillför ju lite kul almänt fotoskoj även troligen för andra läsare än enbart bara Sonyfolk..
Mvh
Tobbe.
 
Susanne..

Snudd jag har lust att erbjuda dig prova mitt "snurriga" skramliga glappiga rasslande lilla Cosina 19-35 på din nya fina A700....Det kostar ju inte så många kr att sända det... På närmare tagna bilder och om man aktar sig för sidoljus eller sol in i objektivet framifrån så är det överaskande vad det "kan"...Färgerna är rent goooa.I alla fall på min kamera. .. Man får som sagt se till att inte starkt ljus kommer in i den stora öppningen på objektivet...

Om du vill kan du få testa det "bara lite sådär på skoj"... Skulle rent vara kul att se hur du uppfattar detta lilla objektiv..
Det finns ju en risk att jag gillar det så mycket att jag behåller det! ;o) Jag kan ju starta en tråd om alternativa gluggar där vi kan lägga in bildexempel så får den här tråden handla om din vånda över 24-105:an. :eek:) Apropå det så beror väl ditt beslut mycket på om du behåller det eller inte, för om du behåller det så är ju ett 16-105 kanske lite onödigt?
 
Det var mest lite på skoj ...Cosina räcker inte för "tävla" mot andra..Hehe.. Men det har parametrar som är goa..
 
Min fru fick titta på bilderna här.. Och Lena vet inte vad som är vad då det gäller namn på objektiv...

Hon prickade in Carl Z bilden såsom den bästa..Skillnaden bedömde hon såsom inte stor. Utan endast en liten skillnad..

Och la till lite spettsigt som en go underbar älskande fru kan.... "för dig är skillnaden nog stor..så gnällig du är på småsaker"...

Hualigen.. ..Hon vet nog detta kan bli dyrt tror jag.. Det är nog därför hon la till den extra efterslängen full med ironi..
 
Det blev beslut fattat idag... Ringde Cyberphoto och bestälde ett Tamron 17-50 2,8

Snackade lite först runt min typ av behov.. Och Tamron objektivet är det som "passar" in bäst för mina behov av inomhus fotande med dåligt ljus samt utan blixt...Vilket ju stämde väl in med det jag läst mig till själv under några veckors läsande här o var..... Så därmed fick "behovet" styra valet av huvudoptik till mig..

Så blev det...Så nu är det väntans dagar..Och i helgen skall det fotas på Arken mässan i GBG där en stor HiFi utställning går av stapeln..Så får vi se hurvida jag gjort ett bra val eller inte...Eller om det var egentligen bortkastade pengar..Hoppas inte..
 
Glöm inte att köpa superduperheavvydutymonstercablekit för överföringen frân minneskortet till datorn.
Annars har du slösat bort pengarna pâ optiken till ingen nytta.
För färgbilder ska trâdarna vara vänstervrida, även om det kan ge för mycket rött i kanterna. :)
 
Glöm inte att köpa superduperheavvydutymonstercablekit för överföringen frân minneskortet till datorn.
Annars har du slösat bort pengarna pâ optiken till ingen nytta.
För färgbilder ska trâdarna vara vänstervrida, även om det kan ge för mycket rött i kanterna. :)

Tror det finns lite hififolk här på fotosidan ...Självklart måste man ha highendöverföring.. Specialkablar för tio papp minst...

Flinar glatt här..Hehe
 
Idag kom aviseringen att jag skulle hämta ett paket.. Cyberphoto var avsändaren.. Helt förvirrad att man kan sända ett paket ifrån Umeå i går och det idag skulle ligga på utlämnings-stället så kastade jag mig iväg för hämta mitt nya objektiv..

Väl där fanns det inget paket.. Däremot en som alltid snäll trevlig personal som läste med glasögonen påsatta min hämtavi...Och sa lite vänligt att om jag kommer i morgon efter 16,00 som avin säger så skall dom glatt överlämna mitt paket...

Så.. varför skriva detta då kan man undra? Jo.. Alla ni som använder glasögon då armarna blivit för korta för att läsa text förutom det största som denna gång var avsändaren.. Sätt på glasögonen och läs resten av texten också...

Rackarns... Därmed är det en dag kvar.. Tänk att det skall vara trotts man är femtio bast fortfarande som barn på julafton då man skaffat nått nytt och får vänta lite...Trodde åldern skulle göra en lite mer cool.. Men icke sa nicke.. Man är lika larvigt nyfiken och utan tålamod som då man var tio bast och såg paketen under granen ligga där och ropa på en...
 
Idag kom mitt objektiv.....

Och snabbt som attan måste det provas.. Pang på avtryckaren bara i läxläsandet...

DSC00155Large.jpg


Förminskandet sabbar mina bilder som vanligt.. Men skit samma.. Man ser ändå att objektivet är rätt ok...Jag är glader i alla fall..
 
Han verkade då verkligen gilla det och för mig säger det en hel del för när det gäller foto litar jag helt på hans omdöme - däremot inte när det gäller bilar. ;D


""däremot inte när det gäller bilar. ;D""

Säljer han bilar också...??

he he inte säljer jag bilar men jag är nog den sämsta bilmekaniker ni skådat. Och jag inget intresse i bilar förutom att den tar mig mellan A och B på ett bekvämt sätt. Jag är förmodligen an av verkstadens små mjölkkossor ;0) Så mina eventuella råd vad det gäller bilar bör passera obemärkt, för er egen skull ;D

Visst kan jag gilla att hålla bilen ren och fin men det betyder inte att jag hoppar ner i motorn med en mejsel i högsta hugg.

Men 16-105:an var riktigt najs måste jag säga. Ska man plåta mycket konserter och i andra ljussvaga situationer och man måste leverera bilder med måttligt brus skulle satsa på några ljusstarka gluggar. Annars så är 16-105 ett alternativ att överväga starkt.

mvh/Ove (som ska tvätta och städa bilen i helgen)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.