Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 24-105 eller Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)
hbengtsson skrev:
Jo, 24-135:an finns i USA och jag känner mer och mer att det lutar åt den gluggen. Omfånget känns helrätt och om man går efter tester så skall den som sagt vara mycket lyckad.

Det som får mig att tänka Minolta är ofta kompatibilitet. Jag inbillar mig att fokuseringen och därmed skärpan är mer exakt och risken för back/front focus minskar med de egna gluggarna. Men det kanske är en inbillning....eller?
Du kan ha en poäng där. Men om du verkligen vill ha Tamronen och tänker dig ha den som en mångårig trotjänare, tycker jag du skall chansa. Om den behöver justeras in så kan det vara värt det. Kostar väl inte skjortan. Det vanligaste är ju ändå att det funkar från början. Att sen optik back eller frontfocuserar är tyvärr inte allt för ovanligt även bland originalen.
 
Håller med där...värt att chansa! Jag kommer att vara i New York så man kanske kan testa gluggen i butiken. Jag drar väl inte fram stativet och focustestchart på disken direkt, men man kan säkert få en liten förhandskänsla om det står rätt till...
 
hbengtsson skrev:
Jo, 24-135:an finns i USA och jag känner mer och mer att det lutar åt den gluggen. Omfånget känns helrätt och om man går efter tester så skall den som sagt vara mycket lyckad.

Det som får mig att tänka Minolta är ofta kompatibilitet. Jag inbillar mig att fokuseringen och därmed skärpan är mer exakt och risken för back/front focus minskar med de egna gluggarna. Men det kanske är en inbillning....eller?

När jag köpte min för 1 1/2 år sen fanns den bara hos Cyberphoto och då bara för Nikon (förmodligen nåt restexemplar). Jag ville verkligen ha den och den fanns inte i Sverige ens då för KonicaMinolta, så det var därför jag köpte den från B&H i NY. För mig handlade det aldrig om priset även om jag tjänade en knapp 1000-lapp på affären. Hos Cyberphoto skulle de ha c:a 4.700 vid denna tid. Såg att de har den på lager på B&H för max 399$ (med rabatt 369$). Knappt 2.600 plus delstatsskatt på kanske 8% gör att det blir knappt 2.800 plus frakt och moms. 3.800 - 3.900 bör det landa på. Hämtar ni den själva så blir det ju en bättre affär då ni i alla fall slipper frakten på 3-400 spänn (för inte tänker ni väl smuggla :) )
 
paul innergård skrev:
OK, det var med andra ord i Sverige som den stod så kort tid på hyllorna. Det kan nog stämma, för det är likadant med en del andra gluggar. Vissa gluggar kommer över huvud taget aldrig hit. Att man fråntar sig ansvar bara för att den sätts på en DSLR tycker jag är dåligt. Ingen vidare kundservice, speciellt med tanke på att den kom lite i skarven när folk allt mer bytte till digitalt.

Visst är det lågt? Jag blev helt paff. Min teori är att de är så pissed på sin egen dåliga kvalitetskontroll som gör att de får en massa garantijustreringar av fokusproblem på halsen. Det är ju med digitalkameror som detta verkligen är hyffsat enkelt och snabbt att kolla för användarna. Tror inte de haft samma anstormning under den analoga tiden som nu, trots att kvalitetsproblemen förmodligen är desamma. Det blir då förståeligt att de försöker "definiera" bort de problem som ev. finns med objektiv de inte anser sig tillverkat för användning med DSLR:er. De har ju fullt upp med allt annat skräp de skeppat som de upplever att de nog måste ta ansvar för.

Devisen verkar ju vara: Visst använd våra gamla objektiv modeller som ni vill, men ring inte oss om ni fått problem. Vill du att vi ska lyssna på dig så får du faktiskt köpa ett av våra DI-objektiv först.
 
Ja, runt 2800 för den gluggen är helt OK. Då finns ju även lite kostnadsmarginal för ev. justeringsarbete efteråt, även om det förhoppningsvis inte skall behövas.
 
Jag har en Tamron SP 24-135 i fint skick som jag vill sälja! Ska byta system nu och det känns tråkigt att behöva göra sig av med det eftersom det är ett så fint objektiv! Om nån är intresserad kan ni höra av er!

(Man kanske inte får göra reklam för egna gluggar i forumet? Isf får admin ta bort inlägget!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.