Annons

minikit

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Vad tycker ni att man skulle behöva för utrustning i ett minikit för bröllop - inte för många prylar och ej för tungt att bära samt också ekonomipris, dvs ej superdyra grejer.

Tex... för min del har jag bara ett kamerahus och skulle vilja slippa byta objektiv mitt i. Det jag funderar på då är - vilken brännvid har man störst användning för när det gäller bröppopsfoto? Självklart skulle jag vilja ha en 15-200/1.8 men såna finns ju inte ;-)

Annat man kan behöva ha, märkte jag själv, en sjal eller tygbit för bruden att sitta på.
 
Har fotat tre bröllop, alla kompisar till mig. Knappast proffsresultat, men några bra bilder har det blivit och de har varit nöjda. Har varit noga med att förklara förutsättningarna.

Prylar:

* Skaffade ett Sigma 17-70 2,8-4,5 för att byta ut kitoptiken. Ett klart lyft både avseende brännvidd, ljusstyrka och skärpa. Har använt detta i kyrkan samt för grupp- och mingelbilder
* Ett 50-200 4-5,6. Kör porträtt utomhus med detta. Ger iaf skapligt suddiga bakgrunder på stora bländare.
* Blixt. Ett måste för att lätta upp vid tråkigt ljus samt i mörka kyrkor. Jag kör med bounce-card eller liten softbox för att mjuka upp ljuset.
* Reflex-skärm (guldsidan!)
* Filt (som du själv skrev)
* Pocketkamera. Utifall att.

Allmänna tips jag kommit fram till:
* Provfota någon eller några veckor innan. Få personer vet hur de ser ut på bild.
* Ha en assistent. Rätta till kläder/hår, hjälpa till att kolla poser samt hålla reflexskärmar etc.
* Se till att få tid för fotografering i brudparets schema under dagen.
* Fota i RAW. jag fotar normalt i JPG, men vid de här tillfällena är det gott att kunna kräma ur det där lilla extra ur bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.