Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingel!

Produkter
(logga in för att koppla)

tjik

Ny medlem
Bor i en litet samhälle (ca 18 000 invånare) med ganska mycket uteliv (3 dagar i veckan) och tycker att det är tråkigt att det inte kommer upp några mingel bilder så funderar på att börja fota och sätta in på någon slags hemsida.. Har inte så mycket erfarenhet av mingelfoto (har ägt systemkamera sen december 2009) och inte fotat speciellt mycket annars. Fast har nyss köpt en bra blixt till min kamera och har ett hyffsat 17-70 objektiv så tror nog att det ska gå bra att få fina bilder. Lite frågor:

*Hur mycket ska jag ta betalt?
*Ta betalt för antal bilder jag publicerar eller timmar jag lägger ner på fotografering+efterbehandlingar?
*Hur ska jag få olika uteställerna att anställa mig som fotograf osv?

All hjälp är välkommen, tips osv.. Tack i förhand // David

Jag tycker det låter som en rolig idé som säkert kan vara uppskattad av många. Frågan är vad uteställen vinner initialt på att du lägger upp mingelbilder. Mitt förslag är istället att du fixar en egen hemsida där du kan publicera bilder.

Prata sedan med krogarna och fråga om du kan få mingelfota där utan avgift. Du kommer då även lära känna krögarna och kommer troligtvis gå in gratis i framtiden. Bygg en relation med dom. Sprid sedan informationen om hemsidan så att du får gott om besökare. På så sätt kan du börja göra dig ett namn som fotograf vilket kan ge betaljobb vid sidan om.

Använd sociala medier för marknadsföringen av dig själv. Sen kanske krogarna vill köpa bilder att använda i sin reklam/hemsida. Bilder på drinkar till drinklistor osv. Kanske ber de dig fota mot betalning på på speciella event. Och de tipsar kanske andra om att du är duktig fotograf.

Får du gott om besökare på hemsidan kan du sälja annonsplats till krogar och annat vilket kan ge dig mer inkomster osv.

Gör det för att det är roligt och inte för att bli rik. Girighet brukar synas lång väg.
Börja smått och låt det växa långamt helt enkelt :)

Jag har blivit erbjuden jobb som mingelfotograf och som jag har förstått det så handlar det inte om några pengar alls nästan. 500kr per kväll eller så.

Sen om du styr upp en egen hemsida med reklam till deras krog, så kan det självklart vara önskvärt ur deras synpunkt. Ungdomar älskar att se mingelbilder och om du då gör det bra kommer det valfärda till din hemsida för att se vad som hände i helgen.
Därigenom kan ju krogen i fråga få mycket publicitet.

Men som sagt, jag tror det är svårt att ta betalt. Du kanske kan lobba för gratis inträde och fri-bar + ett par hundra kronor. Men du måste ju också vara professionell :)

Att först göra en gratis hemsida och fota gratis, och sen helt plötsligt börja ta betalt låter inte som någon lysande idé!

Skulle det inte vara bätre att prata med krögarna om de är ntresserade av att göra reklam på din hemsida mot att du fotar på deras ställen?

Du lär ju få göra något gratisjobb för att visa att du kan, men att börja gratis och sen börja ta betalt är sällan populärt när de vant sig vid att det är gratis....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar