Annons

Mina bilder = publicerade

Produkter
(logga in för att koppla)
lukin.
Du kan ha rätt men för min del handlar det inte om "teknikkrig".

Jag håller med Bjelkengren helt om att jag tröttnat på vissa som klankar ner. Sen tycker jag att det verkar mindre genomtänkt att sprätta 600 rutor för någon enstaka bild. Analogt eller digitalt är skit samma i det fallet. Att inte jag kommer bli digital förrän jag "kan" beror enbart på mig och att inte jag vill ha de möjligheterna. Alltså beror det inte på den digitala tekniken;)

SunKi skrev:
btw, jag tar hellre 20 BRA bilder än vad jag slänger iväg 600!! Bilder där man har tur om 1 är bra..

Kom inte vi fram till på irc att man inte kan styra folkmassorna hur man vill? Posera folkmassor som inte lyssnar på en fungerar inte.

Och poserade bilder är absolut sämst som journalism.
Hela bilden skriker "jag är fejk!".

lukin skrev:
Själv älskar jag att vara i mörkrummet, jag använder analog teknik av samma anledning som en maratonlöpare springer istället för att ta bilen!

Det perfekta argumentet till varför man sysslar med film istället för bits.

"Film är bättre än digital för att man blir bättre fotograf" accepterar jag inte, men din ursäkt/förklaring älskar jag.

Det finns liksom ingenting jag eller någon annan kan säga som kan motbevisa det du tycker.

Om det gör dig glad, fortsätt med det!

Personlig glädje är det viktigaste i livet.

glädje är det viktigaste i livet.

Kan inte göra mer än att hålla med Edward på den punkten!!!

Förövrigt så finns det väl ungefär lika många åsikter om detta som det finns film/minnesmedia på marknaden

Mvh:Adam

Visst, fota du gratis, men be inte mig köpa bröd åt dig i morgon när du ska betala din nya fina kamera.
Lämnade en offert till ett företag som ville ha en 8 personers gruppbild tagen i ett museum. Skulle användas till en storbild typ 1x2 meter på husfasad.
Räknade ut 2 (kolla innan) resor fram och tillbaka, film/minneskort*, studioljus, skanning, bränna på CD, avsätta pengar till ny kamera/service när den befintliga är sliten, etc. etc.
Jag var för dyr, dom hittade en student som gjorde jobbet för mindre än 1/6 av priset. Svart betalning, vem som förlorar på det?
Alla, om studenten vill tjäna pengar som fotograf en dag är marknaden uppäten av studenter som jobbar för mindre än den faktiska kostnaden.

Hur är det? sälja kon om den mjölkar lite för att få pengar till mjölk idag. Imorgon har du ingen mjölk alls.
*) minneskort räknas liksom film som förbrukningsvara,

Jag måste instämma med Hasse Lundberg till fullo. Vet själv om folk som springer runt och utger sig för att var fotografer trots att de varken har kunskap eller utrustning för att klara av jobben. Jag har vid några tillfällen fått göra om jobb som amatörer tagit åt sig men inte fixat. Om man som amatör t.ex. åtar sig en bröllops fotografering och inte fixar att leverera ett hållbart resultat så kan det bli väldigt dyrt. Vet inte om hemförsäkring täcker misslyckade åtaganden.

hasse lundberg skrev:
Hur är det? sälja kon om den mjölkar lite för att få pengar till mjölk idag. Imorgon har du ingen mjölk alls.

Problemet är att du lever på 1900-talet.

Nuförtiden kan ALLA fotografera. Foton är lätta att skapa och kopiera. Kopieringen kostar ingenting. Samma sak med musik och egentligen allting annat som finns i datorvärlden.

Storföretagen som säljer musik på skiva har inte förstått att det inte är så jättesmart att ta 180kr per skiva för det kostar nästan ingenting att kopiera musiken till en tom CDR.

Fotograferna som tar olika bilder förstår inte att mha en digitalkamera kan man ta fullt acceptabla bilder (i de flesta fallen) utan varken erfarenhet, talang eller perfekt utrustning.

Fotografer måste inse att det är extremt svårt att tjäna tillräckligt med pengar att leva på genom att fotografera.

I Sverige har vi den fria marknaden, vilket betyder att man är fri att ta exakt så mycket betalt för en vara man vill.

Vad du förespråkar är kartellbildning: Alla fotografer enas om att ta minst xx kr betalt per jobb. Det är olagligt.

Studenten som fotograferar istället för dig har absolut ingen skyldighet att bry sig om dig eller dina dyra vanor och smak. Om han lyckas ta [ungefär] lika bra bilder som du gör, trots avsaknad av utbildning och likn, vad säger det, egentligen?

Säger det att studenten har massor med talang?
Eller säger det att det är skitlätt att ta bilder?
Eller säger det att du inte kan någonting, egentligen, trots att du påstår dig vara en stor fotograf?

Tål att tänkas på.

Personligen tänker jag fortsätta programmera eller något för att ha cash till mina kära kameror.

EdwardH skrev:
Nuförtiden kan ALLA fotografera.
Visst, vem som helst kan trycka av en bild, men det gör inte alla till fotografer.

Vad du förespråkar är kartellbildning: Alla fotografer enas om att ta minst xx kr betalt per jobb. Det är olagligt.
Nej, det är det inte. Det är bara att följa BLF:s prislista, den utges med tillstånd av konkurrensverket.

Problemet är att du lever på 1900-talet.

Nuförtiden kan ALLA fotografera. Foton är lätta att skapa och kopiera. Kopieringen kostar ingenting. Samma sak med musik och egentligen allting annat som finns i datorvärlden.

------------------------------------
visst, kort är lätt att ta, bild o fotografi är något annat.
------------------------------------

Storföretagen som säljer musik på skiva har inte förstått att det inte är så jättesmart att ta 180kr per skiva för det kostar nästan ingenting att kopiera musiken till en tom CDR.

-----------------------------------------------
musikern då, skaparen av musiken - ska de inte ha något för sin talang? försäljningstället, distributören mfl

Fotograferna som tar olika bilder förstår inte att mha en digitalkamera kan man ta fullt acceptabla bilder (i de flesta fallen) utan varken erfarenhet, talang eller perfekt utrustning.

------------------------------------------------
tjenare,
har du verkligen försökt att plåta för en tidning eller avancerad produktfotografering - tror inte det...

Fotografer måste inse att det är extremt svårt att tjäna tillräckligt med pengar att leva på genom att fotografera.

I Sverige har vi den fria marknaden, vilket betyder att man är fri att ta exakt så mycket betalt för en vara man vill.

du har redan, i princip, propagerat för att piratkopera musik, det är olagligt.

Studenten som fotograferar istället för dig har absolut ingen skyldighet att bry sig om dig eller dina dyra vanor och smak. Om han lyckas ta [ungefär] lika bra bilder som du gör, trots avsaknad av utbildning och likn, vad säger det, egentligen?

Eller säger det att du inte kan någonting, egentligen, trots att du påstår dig vara en stor fotograf?

Tål att tänkas på.

Personligen tänker jag fortsätta programmera eller något för att ha cash till mina kära kameror.

med ditt resonemang så är du snart arbetslös då det finns utmärkta verktyg o miljöer som medger att i princip så kan vemsomhelst knåpa ihop vad som helt utan direkta baskunskaper i ämnet.

Johan
www.motljus.com

EdwardH skrev:
Med ditt resonemang är det ju bara för oss andra att kopiera dina programrader, varför ska vi betala för din tid och studier du lagt ned, du gör ju det ändå bara för att du gillar det.
Låter det förnuftigt?

EdwardH skrev:
Posera folkmassor som inte lyssnar på en fungerar inte.

Och poserade bilder är absolut sämst som journalism.
Hela bilden skriker "jag är fejk!".

Är detta alltså en motivering och orsak till att 600 rutor behöver tryckas av?

Nä Edward nu blev jag förbannad.

1 2000-talet kanske...(enda ironin)

2 Hur hade du tänkt att Hasse skulle ta denna gruppbild?
Hämta 8 förlagor på internet och klistra ihop?
Han måste: resa, äta, äta imorgon, behandla bilden kopiera, förbereda sig för vissa inköp i framtiden och göra vissa inköp, skapa en kopia.

3 Musik är väl en ngt billigare konstart men vem har du tänkt ska göra musik och långfilm i framtiden gratis? Tänk dig sagan om ringen fylld med produktplaceringar, vem vill se den filmen? Eller Enya sjunga om Cadillac...

4 En riktigt duktig fotograf tar en bra bild när det behövs.

5 Hasse lever inget jetsetliv som du verkar tro.

6 Stundenten gjorde jobbet svart. Det är olagligt. Vilken fotograf kan arbeta från fängelsets insida. Eftersom han inte betalar skatt, så kommer vi inte att ha råd att hålla några högskolor och då löser sig den biten automatiskt med tidens tand.

7 Studenten skulle möjligen vara mycket duktig. Men han är dum mot sig och andra som i framtiden vill ha tak över huvudet, mat på bordet åt sig och sina barn.

EdwardH skrev:
Vänsterpartiet i Malmö ska använda mina demonstrationsbilder i sin tidning.

Mina digitala bilder.

Mitt pris? Att mitt namn står med någonstans.

Tycker jag är rättvist. [...]

Jag måste bara få fråga dig Edward, varför skrev du det här inlägget överhuvudtaget? Var det för att du skulle få uttrycka dina politiska åsikter eller bara för att du var stolt över att få dina bilder i en tidning som utkommer i 300ex till de närmast sörjande?

I åtminstone det förra fallet valde du fel forum.

Hej Edward.
Kul att du fått bilder publicerade.

Men, tänk på att:

"Jag "satte foten i dörren", som man säger.
När folk ser att jag har fått några bilder publicerade så kanske de vill ha mig till lite andra saker."

--- Om du jobbar gratis/extremt billigt så får du bara problem sen när du vill börja ta betalt. Det blir svårt för dej att motivera kunden om den plötsliga "prishöjningen". Försök att hålla dej till en viss prisnivå som motsvarar det du kan leverera.

"Nuförtiden kan ALLA fotografera. Foton är lätta att skapa och kopiera."

--- Nog så sant. Men Edward, tror du verkligen alla kan kommunicera med bilder? En inte nog så viktig egenskap om man ska ta bilder som man förväntas kunna sälja.

Lycka till i fortsättningen. Och försök att vara lite realistisk i din prissättning och lite ödmjuk inför det svåra med att ta bilder som kan tala till en publik.

/Jacob vP

mera...

Och gnäll inte på Edward för att han sprutade iväg flera hundra bilder. (en fördel med digitalkamera).
För alla vet väl att "om man skjuter hagel så träffar man".

Missuppfatta icke!

Om man är relativt ny i gamet så är det bara dumt att inte slösa med filmen (eller jpeggarna).

/Jacob vP

"slösa" med film är väl ett ofta återkommande råd i allehanda fotoböcker, ofta är det ett tillfälle som aldrig kommer åter. Men det kanske mer handlar om alternativexponeringar av ett noga utvalt motiv.

Jag kan än idag ångra att jag inte "slösade" fler rullar film (jorå, jag körde analogt i början av 90-talet) när jag var i USA t ex och ändå tog jag nog fler bilder än de flesta...

Att ge bort sina alster till en förening eller tidning som arbetar ideellt må väl vara hänt, de skulle ändå inte köpa bilderna, de har ju inga pengar... och då kan väl Edvard ha en poäng i att hans namn syns o han kanske får fler uppdrag i framtiden. Då kan han ta betalt. Det står ju inte i bylinen att bilden är skänkt av Edvard *s*

Priskarteller funkar ändå inte när det inte finns några etableringshinder. Det kommer alltid att finnas de som värderar sin tid och kostnaden för avskrivningar etc annorlunda. Blir priserna för höga så kommer det snart "gästfotografer" från våra grannländer som säkert är lika duktiga, men mycket billigare.

Hur ska man få andra att sätta värde på sina bilder, om man inte själv kan göra det? Har man gjort ett bra "jobb", ska man vara stolt över det.Inte tacksam för att någon vill publicera det.Lär dej att ta betalt!Om du tycker det är roligt att se din "by-line" i tryck, är det ännu roligare att se pengarna på kontot.Det gäller att värdera sitt arbete, och att värdera det högt.Hur mycket film som gått åt eller vilken teknik du använt spelar ingen som helst roll.Det är ju den slutliga bilden som räknas.Ta dej snabbt upp ur "gratis-träsket".mvh/Pia

Som Erik skrev "Nä Edward nu blev jag förbannad", jag tror att det är det som Edward är ute efter. Det verkar som om Edward enbart är ute efter att reta upp folk här på fotosidan, och kanske försöker vara något av en debattskapare. Jag tycker hela hans resonemang är klart naivt, för att inte säga jättebarnsligt, samt att det ligger på en så låg nivå, med anarkistiska åsikter som klingar igenom ganska tydligt. Om jag inte är helt ute och cyklar så skrev han för ett tag sedan om att han ville plåta någon som precis tog livet av sig. ( snacka om annorlunda bildidé ) Detta gör att jag fortsättningsvis inte kommer att kommentera några frågor som Edward ställer, han är uppenbarligen inte här för att få nya ideer, teknisk eller estetisk hjälp med med sitt fotograferande, utan bara ute efter att skapa bråk.

EdwardH skrev:

Att ta ett kort är en barnlek..
Jag kan be min 86-åriga farmor att trycka på avtryckaren om jag ställer min kamera i automatläget..

Visst, alla klarar av att ta kort..

Men bra bilder då? En bra bild är inte bara en tekniskt bra bild. Bildsinne, bildkomposition, fantasi osv.. säger det något?

Det är saker som bidrar till skillnaden mellan ett kort och en bra _bild_.

Att ta en bra bild handlar inte alltid bara om att trycka av i rätt tid, det finns massor av andra faktorer som styr hur bra en bild blir, om det blir ett tråkigt vardagligt snapshot eller en vacker och intressant bild.

Det känns som du har missat ett steg i detta med att fotografera..

Tag betalt?

Hej
Jag vet att det kan vara svårt som ung(?) eller nybörjare att ta betalt, men Du borde göra det, i alla fall finna ngn lösning så inte dom,som skall ha bilderna får den uppfattningen att bilder är gratis eller inte värda något...
I bland kan ngn framföra åsikten att lämna bilder gratis en gång som en slags marknadsföring. Men det är ju fel, faktiskt.Ditt värde(ekonomiska?) som fotograf ligger på något sätt i hur mycket du får för dina bilder osv

Det finns många som vill kunna leva på sitt arbete som fotograf osv
När du lämnar bilder till ngn så borde du bara lämna de bästa! Och alltid komma överens om publicering vid detta enda tillfälle mm

Hälsn
Staffan3 medlem i SFF sedan 1974

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar