ANNONS
Annons

Mina bilder = publicerade

Produkter
(logga in för att koppla)
vad är din fråga??

Är din fråga om du gjort rätt eller fel?? Att du inte tog betalt??

Låg i samma situation för ett tag sedan och det är ju svårt man vill ju få någe publicerat som du senare kan referera andra kunder till...Men jag gick halvvägs, jag tog betalt för framkallning och matterial...

Rickard

hasse lundberg skrev:
Med ditt resonemang är det ju bara för oss andra att kopiera dina programrader, varför ska vi betala för din tid och studier du lagt ned, du gör ju det ändå bara för att du gillar det.
Låter det förnuftigt?

Ja. Jag har aldrig släppt något program som har "kostat" någonting. Jag programmerar för att det är kul.

Programmeringsjobbet är lite different: Ett visst företag hyr oss för att göra ett jobb som väldigt få andra i världen klarar. Vi får betalt för vår tid och vår kunskap.

Det är helt ok för företaget att kopiera vårt program vidare, saken är ju den att programmet är totalt värdelöst utan tillhörande hårdvara.

Vi får betalt för att skräddarsy program åt folk, inte att klicka ihopa några knappar i Visual Basic och sedan anta att folk betalar 10$ varje gång de vill använda vårt program.

lotelo skrev:
Är detta alltså en motivering och orsak till att 600 rutor behöver tryckas av?

Har du någon bättre idé?

Vad tänkte du själv göra? Gå runt och vänta på det perfekta ögonblicket? Risken är att man sticker hem med exakt 0 bilder om man väntar på alla perfekta förhållanden.

Erik Schalin skrev:
3 Musik är väl en ngt billigare konstart men vem har du tänkt ska göra musik och långfilm i framtiden gratis?

De människorna som TYCKER OM att göra musik. Det finns faktiskt folk som spelar för att det är kul, på exakt samma sätt som det finns folk som tycker att det är kul att fotografera.

Ingenting i hela världen kommer att förhindra de musiker från att skriva musik, och förhoppningsvis kommer ingen att hindra dem att sprida sin musik på nätet, helt gratis och utan kostnader, på OGG-format eller liknande.

That is, unless Sony och de andra i RIAA och MPAA ser till att OGG och MP3 förbjuds totalt för att _alla_ som använder mp3or är ju elaka, kommunistiska, enbenade pirater med pappegoja på axeln.

^-- Det där var en minirant om hur storföretagen, inkl Sony som gör CCDer åt er Nikonfolk, försöker att hålla sig vid liv för att de inte har insett hur gratis och lätt Internet/teknologi kan göra allting.

6 Stundenten gjorde jobbet svart. Det är olagligt.

Att det är olagligt att göra så argumenterar jag inte emot. Det är ju fakta och fakta kan man inte argumentera emot.

Det var allt dumt att göra jobbet svart, men icke var det dumt att göra jobbet billigare än någon annan.

Re: Re: Mina bilder = publicerade

Emil-G skrev:
Jag måste bara få fråga dig Edward, varför skrev du det här inlägget överhuvudtaget? Var det för att du skulle få uttrycka dina politiska åsikter eller bara för att du var stolt över att få dina bilder i en tidning som utkommer i 300ex till de närmast sörjande?

Jag skrev det för att jag var stolt att mina bilder kom med någonstans.

Jag är inte vänsterpartist. Min kompis Martina är det. Jag frågade henne hur jag skulle kunna få tag på en sådan tidning för att se vilka bilder de använt och hon föreslog att jag skulle bli medlem i vänsterpartiet.

Jag tackade nej med tanken om att jag inte får binda mig till något politiskt parti, varken som fotograf eller som människa.

Nämen Edward, har du tagit betalt... eller inte....

Om du råkar få ngt cykliskt till ditt bankkonto från företaget där du sitter och har roligt så kan jag upplysa dig om att du får lön och betalar skatt, det är detsamma som att det kostar någon pengar.

(Helt i ironisk anda)

EdwardH skrev:
Vänsterpartiet i Malmö ska använda mina demonstrationsbilder i sin tidning.

Mina digitala bilder.

Mitt pris? Att mitt namn står med någonstans.

Gratulerar! Det är alltid kul när sådant händer. Gratis? Ja, det är väl inget fel i det. Man måste ju börja någonstans...

Med vänlig hälsning
Roland

Johan K skrev:
Som Erik skrev "Nä Edward nu blev jag förbannad", jag tror att det är det som Edward är ute efter.

Du har fel. I de absolut flesta fallen blir det bara så att folk blir arga på mig, ganska oavsett vad jag säger.

Jag var _inte_ ute efter att provocera. Jag var jätteglad över att någon använde sig av mina bilder och ville berätta det för er.

Jag tycker hela hans resonemang är klart naivt,

Du är inte den första som har anklagat mig för att vara naiv. Jag är naiv rent naturligt och kommer alltid att vara det.

frågor som Edward ställer, han är uppenbarligen inte här för att få nya ideer, teknisk eller estetisk hjälp med med sitt fotograferande, utan bara ute efter att skapa bråk.

I see. Allt du säger är lag. I see.

Tror du att du har rätt?

Isf kan jag säga: "Johan K" är uppenbarligen skyldig mig pengar, och så måste du ge mig pengar eftersom allt _jag_ säger också är lag.

Du har iaf fel om att jag är här för att bråka. Klart, det blir bråk när jag ser hur oeffektivt vissa arbetar/tänker och jag, till skillnad från många andra, har absolut ingenting emot att säga exakt vad jag tycker.

Vill man arbeta med film, exempelvis, får man faktiskt vara beredd att förklara varför.

SunKi skrev:
Det är saker som bidrar till skillnaden mellan ett kort och en bra _bild_.

Jo, det är jag medveten om. Saken är att tidningar som Vänsterpartiet inte är intresserade av att få "bra" bilder. De är inte intresserade av kompositionen och korrekt ljussättning eller något. De vill ha en bild där de kan skriva "Person xyz pratade inför folkmassorna" eller "Som ni ser kom det tusentals människor till demonstrationen".

När jag gick runt och fotograferade demonstrationen gjorde jag det mest via snapshots. Jag försökte mig på några artistiska bilder men jag hittade inte så mycket vettigt.

Typ.

hasse lundberg skrev:
Lämnade en offert till ett företag som ville ha en 8 personers gruppbild tagen i ett museum. Skulle användas till en storbild typ 1x2 meter på husfasad.
...
Jag var för dyr, dom hittade en student som gjorde jobbet för mindre än 1/6 av priset.

Det finns tre sätt att konkurrera:
1. Man kan vara billigast
2. Man kan vara bäst (i någon mening)
3. Man kan vara unik (då sätts 1 & 2 ur spel)

Gruppfotografering är inte en unik tjänst, om man inte har en väldigt speciell stil som är lätt identifierbar. Du kan inte konkurrera med pris. Då måste du, i kundens ögon, vara "bäst" för att få uppdraget. Det är en del av jobbet att få kunden att förstå att ditt resultat kommer bli bättre än studentens. Om kunden inte bryr sig om det så är det helt enkelt fel kund för dig, du behöver inrikta dig på ett annat kundsegment.

Tänk så enkelt det är att vara manegementkonsult. ;)

janm skrev:
Det finns tre sätt att konkurrera:
1. Man kan vara billigast
2. Man kan vara bäst (i någon mening)
3. Man kan vara unik (då sätts 1 & 2 ur spel)
4. Man kan sälja sina tjänster till kraftigt underpris. Lägre än den faktiska kostnaden.
Då sätts alla andra alternativ ur spel;)

"Du har fel. I de absolut flesta fallen blir det bara så att folk blir arga på mig, ganska oavsett vad jag säger.
"

du har inte funderat över vad det beror på då?

Är det fel på hela din omgivning eller på dig?

/Johan

"Halvsyrak för ditt onyanserade påhopp i annan tråd."

janm skrev:
...Gruppfotografering är inte en unik tjänst, om man inte har en väldigt speciell stil som är lätt identifierbar. Du kan inte konkurrera med pris. Då måste du, i kundens ögon, vara "bäst" för att få uppdraget...

För många kunder betyder ”bäst” inte att man tar extraordinärt bra bilder utan att man kan leverera fungerande bilder i tid.

Inte komma med bilder med för låg upplösning från digitalkamera som exempel.
Vanligare än man kan tro.

Lustig anekdot:
Jag har en kund sedan ett par år som vill att jag tar enklaste formen av produktbilder åt dem. Innan jag fick jobbet använde de en annan fotograf (i Lund) som de var nöjda med. När jag av en slump fick göra en fotografering åt dem tyckte det ”men, dina bilder är ju bättre”?.
Och, faktum är att deras försäljning har ökat tack vare bilderna.
Är mina bilder unikt bra? Nej, vem som helst med en grundkompetens kan ta dessa bilder. Fast, den tidigare fotografens bilder var faktiskt lite, ja, på gränsen till amatörmässiga.

Att de inte fungerar på att byta till en annan fotograf beror bland annat på att jag kan ta bilderna på kort tid oc leverera dem nästa dag på CD förberedda för CMYK-omvandling utan problem.
De kan lita på mig helt enkelt.

mipert skrev:
För många kunder betyder ”bäst” inte att man tar extraordinärt bra bilder utan att man kan leverera fungerande bilder i tid.

Precis, det finns många sätt att vara "bäst" på, eftersom olika kunder har olika behov. Leveranssäkerhet, servicekänsla, geografisk närhet, etc, etc. Därför finns det också många leverantörer av till synes likartade tjänster/produkter.

Att inte få betalt för bilderna betyder ju bara att du blivit blåst.

Får man inte betalt betyder det att man antingen fel kunder, eller att man inte är tillräckligt bra. Kanske både och.

Eftersom jag försöker få in en fot i branchen så vet jag hur svårt det är. Men jag skulle aldrig sjunka till den nivån att jag gav bort de bilder jag tar.

Tar bilder för att det är kul gör jag för egen räkning och bekostar gärna det. Tar bilder för att någon annan tycker det är kul, då får de stå för kostnaderan inklusive deras del av slitage på utrustning.

/Maverick
Visst är det kul att se sina bilder i tidningen men jag tyckte det var betydligt roligare med pengarna som investerades i ett nytt objektiv.

Maverick skrev:
Visst är det kul att se sina bilder i tidningen men jag tyckte det var betydligt roligare med pengarna som investerades i ett nytt objektiv.

Det kan jag ta nästa gång.

Asså saken är att det inte alls var tänkt att mina bilder skulle användas till någon tidning. Jag tog bilderna för mig själv för att jag tyckte det var förbannat roligt.

Efter en kompis till en kompis fick höra att jag hade tagit bilder så föreslog de att de kanske skulle få tag på några. Eftersom bilderna var så gamla och tagna med en relativt dålig kamera så gav jag bara bort dem.

Inget nyhetsvärde i de öht.

Fast om det blir något imorgon ska jag börja kräva någon form av cash öht.

???

Edward, du har aldrig tagit betalt för att du programmerat, men du ska försörja dig på det och inte din fotografering som du gör helt gratis.
Hur betalar du hyra och så?
Jag bara undrar eftersom jag aldrig har träffat någon som inte fått lön eller bidrag eller ersättning av något slag, och som klarat av att betala hyra, äta och äga dyra saker som kameror.

Man måste ju alltid börja nånstans.Inte tog jag betalt första gångerna man stod på en scen och spelade tex.

Re: ???

majja skrev:
Edward, du har aldrig tagit betalt för att du programmerat, men du ska försörja dig på det och inte din fotografering som du gör helt gratis.
Hur betalar du hyra och så?

Jag har programmerat båda hemma och på jobbet.

De programmen jag gör hemma är helt fria och vem som helst kan få kopiera de hur mycket de vill.

De programmen jag skriver på jobbet får jag betalt för.

Jag, till skillnad från många andra här, tydligen, är fullt kapabel att göra samma sak på jobbet som hemma.

Som sagt... för mig är kameran inte bara ett 9-5jobb.

På samma sätt som programmering.

Ok, jag förstår, det verkade först som om du inte tog betalt för programmering och då verkade det skumt, en fråga bara, hur orkar du att göra samma sak på fritiden som på jobbet.
Jag pluggar och kan inte förmå mig att läsa på fritiden om jag inte absolut måste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar