Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bilder känns undermåliga och korniga

Produkter
(logga in för att koppla)

Photonick

Aktiv medlem
Jag använder dagligen en Sony A7II tillsammans med ett Sigma 70-180 2.8 som kommer väl till hands i mitt arbete som content manager åt ett fotbollslag.

Problemet är att jag uppmärksammat allt mer att bilderna inte blir så knivskarpa och klara som alla skryter om med det här objektivet, varpå jag nu sitter fundersamt och undrar ifall det är jag som är en dålig fotograf och använder fel teknik/inställningar, eller om objektivet (som tyvärr är köpt begagnat, men i superbt skick) är av sämre kopia?

Vanligtvis, 9 av 10 ggr, så är objektivet på 180mm då man oftast hamnar en bit ifrån spelarna. Och mina primära inställningar brukar vara S Priority, oftast omkring 1/2000 till 1/4000, med auto ISO på Max 200. Kameran lägger sig allt som oftast på 2,8, vilket kanske är till en nackdel i form av att sätta fokus, men har samtidigt valt S-läget för att kunna skjuta mer från höften och ha kameran på stand-by under träningar och matcher.

Sedan märker man JU att det oftast är svårare att få till riktigt bra bilder mitt på dagen när solen står som högst och man tvingas leta sig in i skuggade områden för att fotografera eller hitta rätt vinklar där inte spelarna blir kritvita. Men, jag vet å andra sidan inte om jag personligen har alldeles för höga förväntningar på kamera och objektiv, eller om det som sagt är någonting som skaver?

Allt som oftast är det följande inställningar:

Läge: S
Fokusområde: Lås på AF: Mitten
AF-C

Upplever ibland att mellan 150-180 och med bildstabiliseringen påslagen, så kan det bli skakigt och svårt för kameran att hitta fokus. Detta är därmed något jag tenderar att gå emellan.

Men annars så ser jag till att fokus alltid sitter genom att det blir grön ruta och den hittar rätt spelare och fångar oftast ögonblicket, trots att det mest är spring och hastiga rörelser.

Nu arbetar jag dock för en professionell fotbollsklubb, så kan inte lägga upp en massa bilder här, men finns det någon Sony-expert eller som t om har Tamron-objektivtet och kan tänkas kika på några bilder så skulle det vara enormt uppskattat..

Varför kan du inte visa bilder? Får du inte?
Det är rätt vårt att gissa vad som orsakar dina problem utan att se exempelbilder.
Du kanske kan ta lite bilder på något annat än ditt fotbollslag, t.ex. spelare i en annan lika snabb lagsport som fotboll?

Med de få ledtrådar du har gett är min gissning är att de dåliga bilderna är underexponerade.

Varför kan du inte visa bilder? Får du inte?
Det är rätt vårt att gissa vad som orsakar dina problem utan att se exempelbilder.
Du kanske kan ta lite bilder på något annat än ditt fotbollslag, t.ex. spelare i en annan lika snabb lagsport som fotboll?

Med de få ledtrådar du har gett är min gissning är att de dåliga bilderna är underexponerade.

Hur ser man det enklast? Under vs överexponering?

Senast ändrad:
Jag använder objektivet på Sony A7III och är mycket nöjd med vad det kan prestera. Varför max ISO 200? Din kamera klarar nog att gå mycket högre och ändå hålla bra bildkvalitet. Du kan t.ex. ställa in ISO Auto på max. 12800 och se vad som händer. Ett sätt är att köra M-läge och ställa tid och bländare och låta ISO anpassa sig. Sedan rekommenderas att köra råbild och bearbeta och konvertera till jpeg om kvalitetskravet är högt.

Jag använder objektivet på Sony A7III och är mycket nöjd med vad det kan prestera. Varför max ISO 200? Din kamera klarar nog att gå mycket högre och ändå hålla bra bildkvalitet. Du kan t.ex. ställa in ISO Auto på max. 12800 och se vad som händer. Ett sätt är att köra M-läge och ställa tid och bländare och låta ISO anpassa sig. Sedan rekommenderas att köra råbild och bearbeta och konvertera till jpeg om kvalitetskravet är högt.

Det är nog en allmän skadad tanke att ISO alltid ska vara så lågt som möjligt, men sen här handlar det ju ofta om att jag behöver lägga mig på väldigt höga slutartider pga det oftast är mitt på ljusa dagen och strålande sol, så därför har jag inget behov att ha högre ISO.

Men.. det kan säkert vara som någon annan skrev, att bilderna helt enkelt är underexponerade och därav blir korniga.

Jag kör däremot alltid RAW, men undviker M i dessa situationer just för att slippa behöva justera inför varje bild, även om det kanske istället räcker att lägga sig på F4 och 1/2000 och sedan stanna där, om nu kameran alltid via S-läget hamnar på 2.8?

Underexponering = för mörk bild
Överexponering = för ljus bild
Justeras med ratten med +/- steg på
Hämta gärna hjälpguide för din kamera från Sony support hemsida mycket bra info där, bättre än instruktionsboken

I och med att jag kör S-läge + auto ISO så står exponeringen alltid på +0.0, vilket gör att jag utgår från att den är korrekt?

Jag kan bifoga ett exempel på bild + hur den ser ut med inställningar i Lightroom, så kanske det blir tydligare vad jag menar med att fokus sitter men kvalitén är för dålig.

Sen är det absolut så att bilderna till 80% används i sociala medier, där kvalité ändå komprimeras, men vill ändå kunna känna att det går att få till hög kvalité om bilderna ska nyttjas till annat.

Bilagor

• 112.jpg
    112.jpg
    1 MB · Visningar: 400
  • 113.jpg
    113.jpg
    1.2 MB · Visningar: 396
I och med att jag kör S-läge + auto ISO så står exponeringen alltid på +0.0, vilket gör att jag utgår från att den är korrekt?
Det är inte säkert. Även om bländaren är vidöppen kan bilden bli underexponerad om ljuset inte räcker till med en mycket kort slutartid eftersom du har ställt in att ISO inte får gå över 200, vilket är ett steg över bas-ISO på din kamera.

Det är inte säkert. Även om bländaren är vidöppen kan bilden bli underexponerad om ljuset inte räcker till med en mycket kort slutartid eftersom du har ställt in att ISO inte får gå över 200, vilket är ett steg över bas-ISO på din kamera.

Den korta slutartiden beror dels på spelare som rör sig, men också för att få ner det ofta väldigt starka ljuset. Sedan har jag bara aldrig känt behov av gå över 200 ISO, men sedan kanske kameran anser något helt annat möjligtvis. Men, jag vet inte om det inte går att förvänta sig lite knivskarpt på 180 mm som 70 mm exempelvis.

OCH, det ska såklart tilläggas att om jag som exempel tar fokusläge MITTEN och sedan riktar mot spelare A och får grön ruta runt honom, så räknar jag ju med att denne är i fokus - samma om kameran snappar upp ett ansikte och ansiktsigenkänningen går i lås.

Kanske har jag en del av svaret.
Men varför vet jag inte.

Den här bilden är tagen med
1/1000s
ISO 125
bl 4.0
Nikon D800 70-200/2,8 + 1,4 konverter.
Konvertern försämrar skärpan.

Det händer rätt ofta att när jag använder kameran på snabba slutartider, över 1/2500s, så får man den effekt David Persson skriver om.
Det blir liksom inte skarpt men är det ändå.
Precis som om ngt inte riktigt hänger med i svängarna.

Så jag tycker att du skall prova o sänka slutartiden något o känna efter om det blir bättre.
Lycka till

Bilagor

• 2014-05-28-fotboll-Husqvarna_0065.jpg
    2014-05-28-fotboll-Husqvarna_0065.jpg
    1.7 MB · Visningar: 159
Kanske har jag en del av svaret.
Men varför vet jag inte.

Den här bilden är tagen med
1/1000s
ISO 125
bl 4.0
Nikon D800 70-200/2,8 + 1,4 konverter.
Konvertern försämrar skärpan.

Det händer rätt ofta att när jag använder kameran på snabba slutartider, över 1/2500s, så får man den effekt David Persson skriver om.
Det blir liksom inte skarpt men är det ändå.
Precis som om ngt inte riktigt hänger med i svängarna.

Så jag tycker att du skall prova o sänka slutartiden något o känna efter om det blir bättre.
Lycka till

Kan absolut vara värt att testa, bör väl egentligen räcka med runt 1/1500, men mycket handlar om att jag bumpar upp den för att få ner ljuset, som annars blir olidligt starkt. Kan absolut gå till F4, F8 etc men vill ändå åt bokeh.

Summa summarum tycker jag dock ändå att kameran sätter fokus och duktigt visar att spelare A sticker ut från bakgrunden, men däremot så är inte huden lika skarp som den kanske borde vara.

MEN.. det är nog mer fråga om mindre justeringar än att något är fel. Tar jag porträtt på nära håll i bra ljus med 70 mm exempelvis så är det väldigt fin hy och tydligt (por-nivå på näsan) etc. Sen kan man kanske inte förvänta sig desamma på 180mm och långa avstånd, såklart, men ändå.

Förstår jag rätt använder du bildstabilisering men jag förstår inte varför när du har så korta slutartider.
Vet inte säkert men jag tror det kan bli bättre om du stänger av bildstabilisering. Blir bättre för mig men fotar med anat märke.
Jag fotar med M läge och låser bländare till 2.8 (oftast) och brukar ha slutartid på 1/1000.
Kör auto iso så får kameran jobba när ljusförhållanden ändrar sig.
Tror Photonick skrev nästan samma ovan.
Lite bearbetning av RAW bilden så blir det lite bättre, men för socialamedia är nog inte kraven så höga.

Följer denna tråd med nyfikenhet. Hur kan fokus lägga sig framför objektet, tränaren på bilden, men ändå inte? Då det väl är tydligt att han är i fokus? Eller förstår jag fel?
Ett objektiv kan ha för mycket fram eller bakfokus som måste justeras antingen i objektivet eller i kameran, jag kör Nikon och där är det lätt att justera fokus i menyn.

Ett objektiv kan ha för mycket fram eller bakfokus som måste justeras antingen i objektivet eller i kameran, jag kör Nikon och där är det lätt att justera fokus i menyn.

Spegelfria kameror som trådskaparens har mycket sällan (om ens någonsin) det problemet eftersom fokus hanteras av sensorn.

Förstår jag rätt använder du bildstabilisering men jag förstår inte varför när du har så korta slutartider.
Vet inte säkert men jag tror det kan bli bättre om du stänger av bildstabilisering. Blir bättre för mig men fotar med anat märke.
Jag fotar med M läge och låser bländare till 2.8 (oftast) och brukar ha slutartid på 1/1000.
Kör auto iso så får kameran jobba när ljusförhållanden ändrar sig.
Tror Photonick skrev nästan samma ovan.
Lite bearbetning av RAW bilden så blir det lite bättre, men för socialamedia är nog inte kraven så höga.

Nu kan man inte jämföra med exempelvis Bildbyrån som gör detta på heltid och med helt andra förutsättningar med utrustningen, men oavsett om det ska upp på sociala medier eller inte så vill jag hitta vad jag behöver för form av inställning och tillhandahållande för att åtminstone få bättre krut och fokus på bilderna.

Får forsätta experimentera antar jag..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar