ANNONS
Annons

Sony 5100 sämre än sony nex 3n varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, personligen tar jag aldrig med mig några manualer, tidningar eller annat in på toa för att läsa. Lyssnar på P1 i stället... :)

Du tänker på DRO - Dynamic Range Optimization. Denna minskar INTE bruset, avsikten är i stället att öka det dynamiska omfånget så att man får detaljer även i skuggpartierna, som du skriver. Detta sker bl.a. genom att lyfta skuggpartierna, vilket brukar ge något ÖKAT brus i dessa (men mindre än ifall man skulle ha kört utan DRO och lyft skuggpartierna efteråt i ett bildbehandlingsprogram).

Helt riktigt vad gäller RAW, men trådskaparen jämför nu jpeg-bilder med A5100 och Nex N3. A5100 bör vara lite bättre vad gäller Jpeg, men som Gunnar nämner så kan man inte rakt av ställa allt lika vad gäller tex färg,kontrast och skärpa plus ett antal ytterligare inställningar, där får man prova sig fram. Dynamik optimaiser ( säkert felstavat )- är en finurlig inställning som lättar upp mörka partier och brukar finnas att ställa i olika hårdhetsgrader, man kan faktiskt kalla det för kamerans egen lilla Raw-framkallning.

Kolla manualen, på toaletten kan man ha manualen liggandes perfekt att glutta i när andan faller på.

Lycka till.

//Bengt.
Mycket att ta till sig, men jag har bestämt mig för att fota i Raw nästa gång och se vad jag får för resultat. Eftersom det är svårt att beskriva precis hur bilderna har blivit på båda mina kameror så skall jag försöka ta till mig all hjälp som jag har fått här på forumet.

Jag skall redan nu börja att fota med raw vilket blir nytt för mig. Jag har en sista fråga gällande AF fokusen. Vilken av inställningarna är mest lämpad för konserter, samt snabba rörelser. Är inte alls bekväm med dessa inställningar.

Tack igen för alla tips, detta har verkligen hjälpt mig att komma vidare med min fotografering då jag har fått många nya tips.
Tack alla som vill hjälpa en amatörfotograf :) :)

A6000 ser mycket brusigare ut än Nex när man jämför i 100% Skalat till samma bildstorlek blir det annorlunda.

Jag tycker att dagens moderna kameror exponerar bra, och klarar av många fotosituationer, tillverkarna ser också till att förbättra jpeg modulen för varje ny kameramodell, det beror lite vad man skall använda sina bilder till, jpeg tar mindre plats än Raw, man kan köra längre serier med jpeg, minneskortet kan lagra mycket mera Jpeg, bättre en jpeg än ingen bild alls. Många väljer in både jpeg/Raw snabbt att kolla på datorn hur bilderna blev.

//Bengt.

Jag tycker att dagens moderna kameror exponerar bra, och klarar av många fotosituationer, tillverkarna ser också till att förbättra jpeg modulen för varje ny kameramodell, det beror lite vad man skall använda sina bilder till, jpeg tar mindre plats än Raw, man kan köra längre serier med jpeg, minneskortet kan lagra mycket mera Jpeg, bättre en jpeg än ingen bild alls. Många väljer in både jpeg/Raw snabbt att kolla på datorn hur bilderna blev.

//Bengt.

Det gäller alla kameror ...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar