Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min_kamera_tar bra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart att kameran har betydelse för bilden. En manuell kamera tvingar dig att tänka, att alltid ha kontroll och det brukar bara de bästa fotograferna ha.

Thunderbird skrev:
Det viktigaste för att det skall bli bra bilder, är att kameran är svart. :)
Speciellt inuti, väl...?

Jag har ingen blixt till min kamera (som är svart), kanske ska skaffa en så jag får lite större andel bra bilder...

Graal skrev:
Klart att kameran har betydelse för bilden. En manuell kamera tvingar dig att tänka, att alltid ha kontroll och det brukar bara de bästa fotograferna ha.

Åh, jag och min Pentax KX tackar och bockar. ;-)

En svart kamera väcker heller inte så stor uppmärksamhet som en silverfärgad. Därmed chans till bättre bilder.

En kamera med mekaniskt styrd slutare och utan spegel gör också chansen till bättre bilder större. Detta eftersom tiden mellan avtryck och slutarens utlösning då blir minimal.

En kamera där du ser motivet även under exponeringen, alltså en mätsökarkamera, ger också större chans till bättre bilder eftersom du då har kontroll på hur motivet ter sig i exponeringsögonblicket.

En kamera med minimala vibrationer, alltså en spegellös mätsökarkamera, ger dig större chans att få skarpare och bättrte bilder vid frihandstagning på längre tider.

En tyst och diskret kamera, alltså en mekanisk mätsökarkamera utan spegel eller motor ger dig också större chans till bättre bilder.

timlu skrev:
En bra fotograf kan sin utrustning och vet dess styrkor och svaga sidor. Jag skulle dock vilja hävda att det är lättare att få till bra bilder (tekniskt) med bra utrustning.

Det beror ju också lite på vad det är för bilder. Det är inte busenkelt att ta bra bilder på flygande fåglar med en 90-tals-Coolpix med 89mm maxbrännvidd, till exempel.

.Z. skrev:
Här motsäger du dig nåt enormt! Lägg bort uttrycket "en bra kamera tar bättre bilder". Det är som du sa tidigare du som tar dom bra bilderna, kameran är bara verktyget.

Självfallett så kan du få bättre skärpa och högre upplösning med bättre grejor men dessa saker är oftast inte det som är sämst i de flestas bilder.

// Larsa.

Det var precis det jag menade med "bättre" bilder, skärpan, färgerna och uppløsningen, men jag ser lika ofta folk som tar mycket bättre bilder med en liten "obetydlig" kamera änn med en stor svart systemkamera med stor svart blixt... det jag ville komma fram till i mitt førsta inlägg vara att det är _jag_ ¨som tar fina bilder och inte min kamera, men att de säkert kunde bli tekniskt bättre med en mer avancerad kamera... skulle tex slippa det låååååååååååånga skärpedjupet...

Tänkte jag skulle ordna en kølista før intresserade køpare av min väl begagnade kamera som tar så fina bilder... Den är liten, silverfärgad, utan stor svart blixt, ja inte ens møjlighet till någon stor svart blixt, men _den_ tar fina bilder...
Kanske man kunde bygga ett svart skal till den?? Det finns väl någon tråd før händiga hemmasnickarare här på forumet, ska genast fråga där...! Då økar säkert andrahandsvärdet rejält.

Här är ett bildbevis på att_den_tar fina bilder i händerna på vem som helst (som betalar bra førståss, viktig parantes). Jag menar om min treåring kan ta sådana här fulländade bilder så måste det ju vara en suverän kamera...

Adam2.jpg

Intresserade køpare kan kontakta mig per mail, ange om du ønskar att køpa kameran med eller utan det svarta skalet

timlu skrev:
Jag har lösningen: En kamera tar dom bästa bilderna!

Egentligen behövs ingen kamera för att fotografera och få bra bilder. Det räcker med en lampa och ett ljuskänsligt papper som sedan kan kontaktkopieras. Det ryms inom begreppet fotografi. Såg ett tv-program nyligen med fantastiska fotogrambilder av olika föremål (som denna fotografiska teknik kallas). Faktiskt några av de bästa fotografiska bilder jag sett. Kommer inte ihåg namnet på upphovsmannen, någon som vet?

Den bästa fotografiska bilden kan alltså vara resultatet av kameralöst fotograferande. Frågan kan då bli: Vika fina bilder du har, vilken lampa använder du?

ANNONS