Om du vill få den sista biten skärpan gäller det att ha stativ. Och om ljuset tvingar dig att höja ISO eller öppna bländaren mer en du skulle ha viljat, och du fotar stilla motiv, då hjälper ett stativ dig absolut att få bästa kvalitet.
Men då måste du också orka att släpa runt ett stativ och ha tålamodet att ställa upp stativet och så vidare
Jag vågar inte säga. Jag gillar inte att använda stativ (förutom när jag kör med min tvåögda spegelreflex mellanformatare från sextiotalet, då tycker jag att stativ är trevligt att ha) och litar på bildstabiliseringen i min kamera istället. Det finns absolut tillfälle där mina bilder skulle ha blivit tekniskt bättre om jag hade använt stativ. Frågan för mig blir egentligen hur ofta skulle jag märka skillnaden på en 30x40cm utskrift och jag är inte säker på att det skulle bli så ofta. Men det gäller bara för mig och vad jag fotar.
Ska du ta mycket landskapsbilder när det inte finns gott om ljus hjälper ett stativ dig absolut att få fram bästa resultat.
Jag känner inte till den TZ40 kameran, men bara utifrån sensorstorlek skulle jag tro att en RX100 skulle ge bättre resultat, då skillnaden där är rätt så stor. Men du får också mycket kortare zoom, som kanske inte är viktigt för dig.
Jag tror att en RX100 skulle ge dig fina bilder, men frågan kvartstår om den klarar av att sudda bakgrunder på det sätt du hoppas på. Kolla runt på webben och se bilder tagna med den. Här är ett exempel jag hittade:
https://www.flickr.com/photos/camer...Fy-21Pq7MZ-E7b8ky-DrEqzt-Dgt8AA-DrudNn-DLEtom
Bakgrunden är rätt så suddig, men det är ett väldigt tätt inramad ansiktsporträtt. Tar du steg tillbaka för att få in mer av modellen kommer bakgrunden att bli lite mindre suddig.
Den här bilden är tagen på största bländaröppning på objektivets kortaste brännvidd, så att för bild liknande den här blir bakgrunden inte suddigare än så här:
https://www.flickr.com/photos/131139460@N08/43593527541/in/pool-2658789@N20/
Vad gäller G7XII verkar det vara en helt jämförbar kamera med RX100 serien.