Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min_kamera_tar bra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Går i funderingar om att køpa ny kamera, och har den sista tiden fått väldigt _många_ ønskemål om att sälja min nuvarande kamera till alla møjliga och omøjliga personer før som de säger "din kamera tar ju så bra bilder"...

Blir lite irriterad faktiskt, det är inte kameran som tar bra bilder det är_jag_... En annan person med samma kamera tar inte "bra" bilder, det handlar om annat änn att ha en "bra" kamera... konstigt att folk inte førstår det...

En kompis till mig køpte en precis likadan kamera och jag kan nästan garantera att hon är besviken før att hennes kamera inte tar lika "bra/fina" bilder som min...

Var bara tvungen att skriva av mig, käner min stolthet blivit lite sårad ;-) .

Detta har avhandlats i ett flertal tidigare trådar här på forumet. Slutsatsen brukar bli att en bra fotograf tar bra bilder nästan oavsett vilken utrustning som används. En bra fotograf kan sin utrustning och vet dess styrkor och svaga sidor. Jag skulle dock vilja hävda att det är lättare att få till bra bilder (tekniskt) med bra utrustning.

Självklart, håller med dig, en tekniskt avancerad kamera tar säkert bättre bilder, men om den som håller i den inte har øga før bilder så blir de hur fin kameran änn är inte några bra bilder.
Och precis tvärtom så verkar folk tro att om man har en bra kamera (eller de tror kameran är bra) så blir bilderna automatiskt fina.

Detta har dryftast tidigare.
Det viktigaste för att det skall bli bra bilder, är att kameran är svart. :)

/ E

Beklagar att jag drar upp ett gammalt tema, har inte fått med mig att det disskuterats tidigare.
Det att kameran ska vara svart ska jag minnas infør kommande kamerakøp ;o) !

Thunderbird skrev:
Detta har dryftast tidigare.
Det viktigaste för att det skall bli bra bilder, är att kameran är svart. :)

/ E

Då kan inte mina bilder vara bra för min kamera är silverfärgad :-(, fast blixten är svart :)

Thunderbird skrev:
Aha. Då skall vi se, Silverhus, svart blixt, vitt objektiv.
66%'iga bilder m.a.o. :)

/ E

OK. Bra att det finns en enkel matematisk formel för att räkna ut hur bra en bild blir. Så en bild med silverhus, svart blixt och vitt objektiv blir alltid bättre än en bild med silverhus, svart blixt och svart objektiv. :)

Fast det hade ju varit en fördel om det varit kamerans förtjänst att ens bilder blir bra; när man ska sälja den, om man då själv tar riktigt bra bilder med den, för då måste den ju ta lika bra bilder åt personen som köper den. Inte sant? *flin*

timlu skrev:
OK. Bra att det finns en enkel matematisk formel för att räkna ut hur bra en bild blir. Så en bild med silverhus, svart blixt och vitt objektiv blir alltid bättre än en bild med silverhus, svart blixt och svart objektiv. :)

Just så. Dra av 8% för svart objektiv, dock ej om det svarta objektivet har röd rand, då lägger man till 11% istället.

/ E

Eveningstar skrev:
Fast det hade ju varit en fördel om det varit kamerans förtjänst att ens bilder blir bra; när man ska sälja den, om man då själv tar riktigt bra bilder med den, för då måste den ju ta lika bra bilder åt personen som köper den. Inte sant? *flin*

VA!!! Hävdar du att så icke är fallet ???!?!?! :)

/ E

Thunderbird skrev:
Just så. Dra av 8% för svart objektiv, dock ej om det svarta objektivet har röd rand, då lägger man till 11% istället.

/ E
Det måste finnas någon parameter med storleken också. Stor svart kamera är bättre än liten svart kamera. Stort vitt objektiv är bättre än litet vitt objektiv som i sin tur är bättre än svart objektiv oavsett färgen på randen. Dessutom måste vertikalgrepp räknas in i formeln...

timlu skrev:
Det måste finnas någon parameter med storleken också. Stor svart kamera är bättre än liten svart kamera. Stort vitt objektiv är bättre än litet vitt objektiv som i sin tur är bättre än svart objektiv oavsett färgen på randen. Dessutom måste vertikalgrepp räknas in i formeln...

Rätt så.
Om stor är bra, måste större vara bättre. Samma sak med tyngd.
Och framförallt antal, fler kameror är bättre. Ju fler kameror man har, destå bättre bilder blir det.
Och antalet kort man tar på samma motiv, 1 = dåligt, 3 = hyffsat, 10 = bra.

Alla kameror skall dessutom ha blixt (svart och stor).

/ E

Thunderbird skrev:
Rätt så.
Om stor är bra, måste större vara bättre. Samma sak med tyngd.
Och framförallt antal, fler kameror är bättre. Ju fler kameror man har, destå bättre bilder blir det.
Och antalet kort man tar på samma motiv, 1 = dåligt, 3 = hyffsat, 10 = bra.

Alla kameror skall dessutom ha blixt (svart och stor).

/ E

Skönt att veta! Äntligen får man bekräftelse eftersom jag har en kamera som är:
1. STOR
2. SVART
3. TUNG
4. HAR VERTIKALGREPP
...faller lite på den sista punkte eftersom jag bara brukar göra 3 exp på samma motiv. Men det kanske upphävs av att den har ett kraftigt vidvinkelobjektiv (som är både stort, tungt och svart).

Trevlig Helg!
Bernt

Bilagor

• cambow.jpg
    cambow.jpg
    20.7 KB · Visningar: 173
Sara-i-Norge skrev:
Självklart, håller med dig, en tekniskt avancerad kamera tar säkert bättre bilder,

Här motsäger du dig nåt enormt! Lägg bort uttrycket "en bra kamera tar bättre bilder". Det är som du sa tidigare du som tar dom bra bilderna, kameran är bara verktyget.

För 20-25 år sen så skulle en fototidning vid en test aldrig drista sig till att skriva " denna kamera tar bra bilder. Nu förtiden så läser man detta uttryck titt som tätt.

Självfallett så kan du få bättre skärpa och högre upplösning med bättre grejor men dessa saker är oftast inte det som är sämst i de flestas bilder.

// Larsa. Som alltid tyckt att utrustningen övervärderats men likt förbannat ända inte kunnat leva som han lär...

Har läst igenom tråden och kommit fram till en sak, ni snackar så jävla mycket skit. Alla vet att det är kameran och - framförallt - priset på kameran som är relevant vid fotografering! Allt annat är - och ska fortsätta vara - lögn!

//Mvh En smått ironisk Viktor

ganska skrev:
Har läst igenom tråden och kommit fram till en sak, ni snackar så jävla mycket skit. Alla vet att det är kameran och - framförallt - priset på kameran som är relevant vid fotografering! Allt annat är - och ska fortsätta vara - lögn!

//Mvh En smått ironisk Viktor

Du är helt ute och cyklar!

Det är storleken, mängden knappar o_ designen som räknas! :)

Silverfärgade, små eller plastiga kameror tar aldrig bra bilder, åtminstone inte utan hjälp av en duktig fotograf:)

ANNONS