Annons

Min nya Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)
C Sonnar 1,5/50 T* ZM för Zeiss Ikon och M Leica....

Somliga anser att objektivet mest handlar om avancerad retro
för att få dreglande nostalgiker att snällt öppna plånboken....

Tar mig friheten att delcitera min vän Peter Hennig, som hävdar att det i första hand handlar om uppenbara fördelar med denna konstruktion...

Detta objektiv som är det enda av sitt slag på marknaden - den ljusstarka triplettypen!

C Sonnar 1,5/50 T* ZM har kanske en litet ojämn MTF-profil jämfört mot marknadens bästa 50mm objektiv av dubbel-Gausstyp Ok....

Men, det är dock istället marknadens kompaktaste 50mm objektiv i sin ljusstyrkeklass,
och har en riskprofil,
tack vare konstruktionen,
avseende reflexer och spökbilder som är en av de lägsta vad gäller 50 mm..... :)
 
Skaffade mej en summilux (den senaste innan asph) som var den äldsta konstruktionen som fortfarande levde kvar i Leicas sortiment. Och efter att kört några rullar så förstår jag varför, den har ett väldigt snyggt "tumavtryck" på full öppning som går att använda kreativt när man lärt sig gluggen. Den har iofs precis som sonnaren inte världens bästa MTF-kurvor, men det skall nog till väldigt stadiga stativ och finkornig film för att se detta vid praktisk fotografering nedbländat några steg. Ytterligare en sak med dessa "gamla" konstruktioner är att de ofta har en egen karaktär på stora bländaröppningar. Så hittar man en glugg som tecknar och fungerar som man vill så är det mycket bättre än aldrig så fina MTF-värden. Som exempel kan jag nämna min tidigare summicron 50 som är bland det skarpaste man kan hitta enligt MTF men däremot näst intill oanvändbar i motljus.
Ett exempel på summilux 50 f1,4:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/771824.htm?set=lp
 
Senast ändrad:
Någon som testat Zeiss externa sökare? Jag har hört att de ska vara väldigt bra. Hur är de t.ex. i jämförelse med Voigtländer? Jag funderar på 25/28 mm sökaren till min MP.
 
MartinB skrev:
Någon som testat Zeiss externa sökare? Jag har hört att de ska vara väldigt bra. Hur är de t.ex. i jämförelse med Voigtländer? Jag funderar på 25/28 mm sökaren till min MP.



Nix inte testat nå'n.....
kollat litet på/i den bara...

Tyckte den va mycket bra,
men dyr!!!!!!!!!
 
MartinB skrev:
Tack Bengt.
Jo, tyvärr är den dyr, men kanske är det värt pengarna...
Leicas egena 21/24/28 sökare är också mycket fin och kostar ungefär lika mycket har jag för mej. En nackdel är att den funkar dåligt för glasögonbärare.
 
Alf,
Jag har hört lite blandade omdömen om Leicas. Den stora nackdelen med den är att den inte har några ramar så lite av mätsökarens fördel försvinner. Men visst är det smidigt med tre olika brännvidder i samma sökare! Jag har aldrig kikat igenom den så jag ska inte uttala mig för mycket. Vad tyckte du?
 
Det lilla jag tittat genom den var den ljusstark och fin, men jag kollade inte så noga eftersom jag inte har någon vidvinkel under 35. En sak var (som vanligt med Leica tyvärr) att den inte var anpassad för glasögonbrare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.