Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min nya Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

torhan skrev:
Jag visste inte att det fanns speciella grepp till Leica. Jag köpte en motor till min FM2 delvis av anledningen att få ett säkrare grepp.



Nu när man har en expert på tråden, vad heter fattningen på optiken till Contax IIIa? Jag skall låta Henry gå igenom min Contax och sedan eventuellt utöka med en 90 mm. Det skall väl inte vara så svårt att hitta till ett överkomligt pris?

Expert, tackar! :)
Prylnisse...kanske mera rätt,
men stort tack i alla fall Torsten!! :)

Fattningen på optiken...?
Vet inte om jag förstår dig riktigt....?

Optiken, normal, vidvinklarna har den sk. Contax-fattningen. (Gäller för Contax I, II, III, IIa och IIIa)
Som dessvärre inte är riktigt kompatibel med den som Nikon har. (S, SP osv)
Men Kiev (Contax-replikan) har Contaxfattning. Kiev I, II osv..

Du menar en 8,5:a till Contax?

Det brukar finnas nå'n på tex. LP-auktionen...ganska dyra..tycker jag.
1500-3000:- ?
(Man kan säkert hitta nå'n privat/i-net till bättre pris, men då är det svårt att klämma på den innan)

Kör själv då och då med Ryska Jupiter-gluggar på mina Contax! :)
Funkar bra, dom är ofta bra!
Och då till ett bra pris! 3-500:-
Mvh
Bengan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

Benganbus skrev:
Det brukar finnas nå'n på tex. LP-auktionen...ganska dyra..tycker jag.
1500-3000:- ?
(Man kan säkert hitta nå'n privat/i-net till bättre pris, men då är det svårt att klämma på den innan)

Kör själv då och då med Ryska Jupiter-gluggar på mina Contax! :)
Funkar bra, dom är ofta bra!
Och då till ett bra pris! 3-500:-
Mvh
Bengan

Ja, man kanske skall överväga Jupiter?

På senaste LP-auktionen gick en Zorki 4 USSR ca 1966, krom, med Jupiter-12 2,8/35 mm, Jupiter- 2/50 mm, Jupiter-9 2/85 mm, Jupiter-11 4/13,5 cm, sökare för 3,5 + 8,5 cm, universalsökare 2,8-13,5 cm för 1.300:-

Vad jag har läst så är de bästa exemplaren lika bra som Zeiss men att det finns många måndagsexemplar. I Kiev var det måndag ända till torsdag, då det blev fredag - har jag förstått.

Har du någon uppfattning om skillnaden mellan Zeiss och Jupiter?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

torhan skrev:
Ja, man kanske skall överväga Jupiter?

På senaste LP-auktionen gick en Zorki 4 USSR ca 1966, krom, med Jupiter-12 2,8/35 mm, Jupiter- 2/50 mm, Jupiter-9 2/85 mm, Jupiter-11 4/13,5 cm, sökare för 3,5 + 8,5 cm, universalsökare 2,8-13,5 cm för 1.300:-

Vad jag har läst så är de bästa exemplaren lika bra som Zeiss men att det finns många måndagsexemplar. I Kiev var det måndag ända till torsdag, då det blev fredag - har jag förstått.

Har du någon uppfattning om skillnaden mellan Zeiss och Jupiter?

De bästa Jupiter-objektiven är aldrig lika bra som Zeiss,
men det märker man sannolikt inte vid normal fotografering... ;)

Att tillverka, och sätta ihop bra objektiv är svårt.
Och att sedan göra det i långa serier utan att tappa jämnheten, är ännu svårare.
Det var bla. det Ryssarna inte riktigt klarade av...

Så det är klart, vissa måndagsexemplar finns.
Men,
Jupiter-3, 1,5/5 cm, är ofta bra,
och Jupiter-9, 1:2/8,5 cm, är även den bra.

(Däremot är 1:2/5 cm litet mer ojämn, då det är denna glugg som tillverkats i stora serier, av olika optiska institut)

Så uppfattar jag det hela!
/B
 
Sonnar planar.. Jag sa fel, menade egentligen planar 50:an! Men det är klart sonnaren är ju inte fel den heller.. :)
 
aleklint skrev:
Sonnar planar.. Jag sa fel, menade egentligen planar 50:an! Men det är klart sonnaren är ju inte fel den heller.. :)


Ok,
man blandar lätt ihop optiska juveler!! ;)

Sonnaren 1,5 är inte helt fel!
Med mycket Mytos i!! :)

B)


Ps.
Du har sett värdena på Biogon T* 2,8/25:an va!!?? :)
Har man den på kameran,
då finns det i alla fall inget optiskt att skylla på! ;)
 
CZ eller digitalisering?

Hej!

Jag tror det här är rätt forum för en sak jag funderar på:

Jag är sugen på en inte lika klassisk design men åtminstone med CZ-optik: Contax G2. Varför? Känslan och optiken.

För ungefär samma pengar kan jag skaffa en digital SLR som jag nog skulle ha mer konkret nytta av - i bland gör jag uppdrag - och att vara analog där börjar kännas lätt antikt. Har känt på en Nikon D70, reptilsnabb med mina mått mätt.

Helt olika världar. Jag har alltid varit svag för små diskreta kameror och de har producerat några av mina mest minnesvärda bilder. Olympus XA, en T5, en GR1s...samma T5 en gång till för optikens skull...

Några tankar?

-Lars
 
Visst är det antikt att vara analog som yrkes fotograf, men de flesta bildköparna skulle vara klart nöjda med en väl, med filmskanner, skannad analog bild.

Är det ofta du säljer bilder? Hur snabbt måste du leverera? Du får själv bestämma om du måste ha det snabba flödet.

Det är viktigt att trivas i sitt fotograferande och utrustningen måste man också trivas med.

/Erik
 
Tack för kommentaren Erik...för att vara tydlig säljer jag sällan i regelrätt mening, det handlar mer om att bevaka arrangemang mot en mycket blygsam ersättning i ideella sammanhang.

Funderar på att försöka göra mer av det.

Hastigheten är inte *så* kritisk, jag brukar ha minst ett par dagar på mig att lämna bilderna.

För att vara 100% ärlig är jag lite anti-digitalfoto eftersom mitt brödjobb är datorer och digitalt. Jag vill inte ha en sak till i mitt liv som hanteras via dator.

-Lars
 
Poppa ut?

I bland läser man att just CZ-optik får motivet att "poppa ut" ur bilden (i meningen bli levande).

Först tyckte jag det lät urfånigt och ett klart fall av märkesfanatism, men erfarenheten blir mer och mer att det ligger något i det. Vad tycker ni?

-Lars
 
Re: Poppa ut?

ovanmyra skrev:
I bland läser man att just CZ-optik får motivet att "poppa ut" ur bilden (i meningen bli levande).

Först tyckte jag det lät urfånigt och ett klart fall av märkesfanatism, men erfarenheten blir mer och mer att det ligger något i det. Vad tycker ni?

-Lars

Har själv en G1 med 45mm och 90mm och måste säga att det finns vissa belägg för detta. Under vissa förutsättningar så får man en påtaglig känsla av "3d", framförallt vid molningt/regntungt väder då färgerna blir väldigt mättade. 45mm är väl såvitt jag vet också världens skarpaste normaloptik.

Meen ska jag vara helt ärligt så får jag nästan lika fina färger och skärpa med min Olympus E-1...
 
Re: Re: Poppa ut?

Anton W skrev:
Har själv en G1 med 45mm och 90mm och måste säga att det finns vissa belägg för detta. Under vissa förutsättningar så får man en påtaglig känsla av "3d", framförallt vid molningt/regntungt väder då färgerna blir väldigt mättade. 45mm är väl såvitt jag vet också världens skarpaste normaloptik.

Meen ska jag vara helt ärligt så får jag nästan lika fina färger och skärpa med min Olympus E-1...



"...45mm är väl såvitt jag vet också världens skarpaste normaloptik..."

Det här är svårt...
vad är skarpast!? ;)
Även om jag håller på Zeiss :)

Tror det är en mängd faktorer som måste spela in..
Och sedan om man mäter skärpan,
eller upplever skärpan i en bild...

Som sagt,
svårt (och subjektivt).... ;)

Men tror, av egen erfarenhet, att Zeiss ligger väldigt, väldigt bra till...! :)


Ps. Å den nya Biogon 25:an ligger ganska bra till också! :)
Kolla de uppmätta värdena!
 
Re: CZ eller digitalisering?

ovanmyra skrev:
Hej!

Jag tror det här är rätt forum för en sak jag funderar på:

Jag är sugen på en inte lika klassisk design men åtminstone med CZ-optik: Contax G2. Varför? Känslan och optiken.

För ungefär samma pengar kan jag skaffa en digital SLR som jag nog skulle ha mer konkret nytta av - i bland gör jag uppdrag - och att vara analog där börjar kännas lätt antikt. Har känt på en Nikon D70, reptilsnabb med mina mått mätt.

Helt olika världar. Jag har alltid varit svag för små diskreta kameror och de har producerat några av mina mest minnesvärda bilder. Olympus XA, en T5, en GR1s...samma T5 en gång till för optikens skull...

Några tankar?

-Lars


Skulle jag jobba som fotograf, då valde jag digitalt!!
Helt klart!

Men nu "jobbar" jag som "konstnär"! ;)
Då väljer jag analogt! :)

Och för att nu försöka komma in på Contax G2..
Hade en så'n Pg för några år sedan..
men den föll bort just genom min litet avvikande "fotograferingsteknik"! ;)
Hyperfokal! :)

Annars va det mesta bra på G2, och såklart optiken, Zeiss!!

Men nu har Zeiss gett mig det jag vill ha!
En ny analog mätsökarkamera!
Men ett antal supergluggar!
Som också går på min Leica M6!

Och,
nu har Zeiss även gjort ett handgrepp till Zeiss Ikon.
Visste att det skulle komma....!! ;)

Ps. Så nu håller jag på att se vilka Zeiss-gluggar jag "behöver" till min M6:a..

Och senare..
kanske jag även "behöver" ett svart Zeiss Ikon hus, med ett handgrepp! :) :)

*
Och,
de nya Zeiss ZM gluggarna är "förberedda" för en mätsökarkamerahus med fullformatsensor!!
Pg alltså!!
 
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Ok,
man blandar lätt ihop optiska juveler!! ;)

Sonnaren 1,5 är inte helt fel!
Med mycket Mytos i!! :)

B)


Ps.
Du har sett värdena på Biogon T* 2,8/25:an va!!?? :)
Har man den på kameran,
då finns det i alla fall inget optiskt att skylla på! ;)

Hehe, måste hugga lite här Bengan. Om det nu är som din polare påstår att man inte kan se skillnad i realiteten mellan ett objektiv med (mätbart) dålig skärpa (sonnar 1,5) och ett med bra (mätbar) skärpa, så kan man ju undra om detta med värdena på biogon 25:an har någon betydelse? Och när det gäller zeiss 45:an så är den onekligen mycket skarp, till och med marginellt skarpare än summicron 50:an i bildkanterna vid 40 lp (skilljer ett par procent), men då den nya summiluxen är (betydligt) skarpare än summicronen, borde den även slå zeiss 45:an? Detta är förståss av akademiskt intresse då dessa gluggar ligger så nära varandra att det torde vara omöjligt att se ens med ett mycket stadigt stativ (läs betongfundament) och extremt finkornig film.
 
alf109 skrev:
Hehe, måste hugga lite här Bengan. Om det nu är som din polare påstår att man inte kan se skillnad i realiteten mellan ett objektiv med (mätbart) dålig skärpa (sonnar 1,5) och ett med bra (mätbar) skärpa, så kan man ju undra om detta med värdena på biogon 25:an har någon betydelse? Och när det gäller zeiss 45:an så är den onekligen mycket skarp, till och med marginellt skarpare än summicron 50:an i bildkanterna vid 40 lp (skilljer ett par procent), men då den nya summiluxen är (betydligt) skarpare än summicronen, borde den även slå zeiss 45:an? Detta är förståss av akademiskt intresse då dessa gluggar ligger så nära varandra att det torde vara omöjligt att se ens med ett mycket stadigt stativ (läs betongfundament) och extremt finkornig film.

Dessa akademiker...! ;)

Tänk om dom tog bilder i stället!! ;) ;) :)


Ps. Dags för en fika snart?
 
alf109 skrev:
Hehe, måste hugga lite här Bengan. Om det nu är som din polare påstår att man inte kan se skillnad i realiteten mellan ett objektiv med (mätbart) dålig skärpa (sonnar 1,5) och ett med bra (mätbar) skärpa, så kan man ju undra om detta med värdena på biogon 25:an har någon betydelse? Och när det gäller zeiss 45:an så är den onekligen mycket skarp, till och med marginellt skarpare än summicron 50:an i bildkanterna vid 40 lp (skilljer ett par procent), men då den nya summiluxen är (betydligt) skarpare än summicronen, borde den även slå zeiss 45:an? Detta är förståss av akademiskt intresse då dessa gluggar ligger så nära varandra att det torde vara omöjligt att se ens med ett mycket stadigt stativ (läs betongfundament) och extremt finkornig film.




Du anar inte vilken debatt jag har läst/sett om detta via en mail-dl som jag ingår i!!! :)

Och det är inga dåliga debattörer! ;)

En av dom har testat objektiv i en tidning i åtskilliga år!
Tung snubbe alltså!

Men,
jag köper bara kända märken,
Leitz och Zeiss,
då behöver jag inte fundera,
utan kan inrikta mig på att ta bilder! ;)
 
alf109 skrev:
Hehe, måste hugga lite här Bengan. Om det nu är som din polare påstår att man inte kan se skillnad i realiteten mellan ett objektiv med (mätbart) dålig skärpa (sonnar 1,5) och ett med bra (mätbar) skärpa, så kan man ju undra om detta med värdena på biogon 25:an har någon betydelse? Och när det gäller zeiss 45:an så är den onekligen mycket skarp, till och med marginellt skarpare än summicron 50:an i bildkanterna vid 40 lp (skilljer ett par procent), men då den nya summiluxen är (betydligt) skarpare än summicronen, borde den även slå zeiss 45:an? Detta är förståss av akademiskt intresse då dessa gluggar ligger så nära varandra att det torde vara omöjligt att se ens med ett mycket stadigt stativ (läs betongfundament) och extremt finkornig film.


Å du Affe!
Vad gillar du formuleringen nedan?? :)
Kommit på den själv!! ;) ;)

"Men nu "jobbar" jag som "konstnär"! ;)
Då väljer jag analogt!" :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.