Benganbus
Aktiv medlem
aleklint skrev:
Låter trevligt! En sån skulle man ha..
Tur att Bengan är på semester..
Men man kan inte låta bli att tänka på'n
trots semester!!
Suck!
/B
Mats,
du kan köra ZM-gluggar på din M2:a!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
aleklint skrev:
Låter trevligt! En sån skulle man ha..
Tur att Bengan är på semester..
torhan skrev:
Jag visste inte att det fanns speciella grepp till Leica. Jag köpte en motor till min FM2 delvis av anledningen att få ett säkrare grepp.
Nu när man har en expert på tråden, vad heter fattningen på optiken till Contax IIIa? Jag skall låta Henry gå igenom min Contax och sedan eventuellt utöka med en 90 mm. Det skall väl inte vara så svårt att hitta till ett överkomligt pris?
Benganbus skrev:
Det brukar finnas nå'n på tex. LP-auktionen...ganska dyra..tycker jag.
1500-3000:- ?
(Man kan säkert hitta nå'n privat/i-net till bättre pris, men då är det svårt att klämma på den innan)
Kör själv då och då med Ryska Jupiter-gluggar på mina Contax!
Funkar bra, dom är ofta bra!
Och då till ett bra pris! 3-500:-
Mvh
Bengan
Benganbus skrev:
Men man kan inte låta bli att tänka på'n
trots semester!!
Suck!
/B
Mats,
du kan köra ZM-gluggar på din M2:a!!
torhan skrev:
Ja, man kanske skall överväga Jupiter?
På senaste LP-auktionen gick en Zorki 4 USSR ca 1966, krom, med Jupiter-12 2,8/35 mm, Jupiter- 2/50 mm, Jupiter-9 2/85 mm, Jupiter-11 4/13,5 cm, sökare för 3,5 + 8,5 cm, universalsökare 2,8-13,5 cm för 1.300:-
Vad jag har läst så är de bästa exemplaren lika bra som Zeiss men att det finns många måndagsexemplar. I Kiev var det måndag ända till torsdag, då det blev fredag - har jag förstått.
Har du någon uppfattning om skillnaden mellan Zeiss och Jupiter?
aleklint skrev:
Jag vet.. Blev sugen på sonnar 50:an! Vet du om yfo har den bengan?
aleklint skrev:
Sonnar planar.. Jag sa fel, menade egentligen planar 50:an! Men det är klart sonnaren är ju inte fel den heller..
ovanmyra skrev:
I bland läser man att just CZ-optik får motivet att "poppa ut" ur bilden (i meningen bli levande).
Först tyckte jag det lät urfånigt och ett klart fall av märkesfanatism, men erfarenheten blir mer och mer att det ligger något i det. Vad tycker ni?
-Lars
Anton W skrev:
Har själv en G1 med 45mm och 90mm och måste säga att det finns vissa belägg för detta. Under vissa förutsättningar så får man en påtaglig känsla av "3d", framförallt vid molningt/regntungt väder då färgerna blir väldigt mättade. 45mm är väl såvitt jag vet också världens skarpaste normaloptik.
Meen ska jag vara helt ärligt så får jag nästan lika fina färger och skärpa med min Olympus E-1...
ovanmyra skrev:
Hej!
Jag tror det här är rätt forum för en sak jag funderar på:
Jag är sugen på en inte lika klassisk design men åtminstone med CZ-optik: Contax G2. Varför? Känslan och optiken.
För ungefär samma pengar kan jag skaffa en digital SLR som jag nog skulle ha mer konkret nytta av - i bland gör jag uppdrag - och att vara analog där börjar kännas lätt antikt. Har känt på en Nikon D70, reptilsnabb med mina mått mätt.
Helt olika världar. Jag har alltid varit svag för små diskreta kameror och de har producerat några av mina mest minnesvärda bilder. Olympus XA, en T5, en GR1s...samma T5 en gång till för optikens skull...
Några tankar?
-Lars
Benganbus skrev:
Ok,
man blandar lätt ihop optiska juveler!!
Sonnaren 1,5 är inte helt fel!
Med mycket Mytos i!!
B)
Ps.
Du har sett värdena på Biogon T* 2,8/25:an va!!??
Har man den på kameran,
då finns det i alla fall inget optiskt att skylla på!
alf109 skrev:
Hehe, måste hugga lite här Bengan. Om det nu är som din polare påstår att man inte kan se skillnad i realiteten mellan ett objektiv med (mätbart) dålig skärpa (sonnar 1,5) och ett med bra (mätbar) skärpa, så kan man ju undra om detta med värdena på biogon 25:an har någon betydelse? Och när det gäller zeiss 45:an så är den onekligen mycket skarp, till och med marginellt skarpare än summicron 50:an i bildkanterna vid 40 lp (skilljer ett par procent), men då den nya summiluxen är (betydligt) skarpare än summicronen, borde den även slå zeiss 45:an? Detta är förståss av akademiskt intresse då dessa gluggar ligger så nära varandra att det torde vara omöjligt att se ens med ett mycket stadigt stativ (läs betongfundament) och extremt finkornig film.
alf109 skrev:
Hehe, måste hugga lite här Bengan. Om det nu är som din polare påstår att man inte kan se skillnad i realiteten mellan ett objektiv med (mätbart) dålig skärpa (sonnar 1,5) och ett med bra (mätbar) skärpa, så kan man ju undra om detta med värdena på biogon 25:an har någon betydelse? Och när det gäller zeiss 45:an så är den onekligen mycket skarp, till och med marginellt skarpare än summicron 50:an i bildkanterna vid 40 lp (skilljer ett par procent), men då den nya summiluxen är (betydligt) skarpare än summicronen, borde den även slå zeiss 45:an? Detta är förståss av akademiskt intresse då dessa gluggar ligger så nära varandra att det torde vara omöjligt att se ens med ett mycket stadigt stativ (läs betongfundament) och extremt finkornig film.
alf109 skrev: