ANNONS
Annons

Min nya Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimpawa skrev:
Den jag hade med mig då va en Olympus XA, så den syntes inte så mycket:p

Ja den borde man kunna vara lika diskret med. Killen måste haft en dålig dag.

Jag har fotograferat regelbundet sedan 1984 och tagit många bilder i olika länder på folk jag inte känner. Jag har bara vid ett tillfälle blivit tillsagd att jag inte får fotografera. Aldrig hotad, men ibland har några gått undan eller tydligt markerat att de inte vill vara med. Då får man respektera det.

Då jag blev tillsagd att jag inte får fotografera var när jag tog bilder på ett skyltfönster i Gamla Stan och innehavaren såg att jag fotograferade in genom fönstret. Han kom ut och sa att jag inte fick ta foton på hans butik. Jag upplyste om att jag står på allmän plats och tyckte att han i stället kunde be mig att inte fotografera och kanske komma med en anledning. Han hade ingen anledning och jag hade redan fått de bilder jag ville ha så jag gick därifrån. (Jag var bra sugen på att säga att jag kommer tillbaka och fotograferar när han stängt butiken och gått hem, men det skulle inte leda någonvart).

Graal skrev:
Kanske är det hur man uppträder som gör skillnad hur personer reagerar? Gå omkring och inte göra annat än titta i sökaren eller vara en del i händelseförloppet (heja på/studera schackspelet intresserat) och lite diskret ta upp kameran när bilden dyker upp?

Menade inte att man ska smyga med kameran. men är fotografen en del i händelserna på gatan kanske acceptansen för att bli fotograferad ökar?

Den nya kompakta Sonnaren 1,5/50mm, vilken bygger på 30-talsmodellen av detta objektiv (och enligt benganbus kan vara förverkligande av ett provobjektiv från 1939) är den också Japantillverkad eller har Zeiss tagit hand om den läckerbiten själva? Kanske ointressant i sammanhanget men det vore kul att veta ändå. Min 25mm Distagon och 200mm Tele-Tessar till Contax är båda tillverkade hos Zeiss i Tyskland och inte av Yashica-Japan. Tycker också mig se en lite mera solid metallkvalitét/finish i dessa än de Yashica-tillverkade. Men det kanske är inbillning............

Graal skrev:
Den nya kompakta Sonnaren 1,5/50mm, vilken bygger på 30-talsmodellen av detta objektiv (och enligt benganbus kan vara förverkligande av ett provobjektiv från 1939) är den också Japantillverkad eller har Zeiss tagit hand om den läckerbiten själva? Kanske ointressant i sammanhanget men det vore kul att veta ändå. Min 25mm Distagon och 200mm Tele-Tessar till Contax är båda tillverkade hos Zeiss i Tyskland och inte av Yashica-Japan. Tycker också mig se en lite mera solid metallkvalitét/finish i dessa än de Yashica-tillverkade. Men det kanske är inbillning............

Det finns inga uppgifter om att den skall vara tillverkad av Cosina i Japan. Jag hittade info om objektivet på Zeiss tyska hemsida: www.zeiss.de/C12567A8003B0478/Inhalt-Frame/63198C56707F6E0341256A6F002C17D3

Graal skrev:
Men vad gäller kamerahuset som är Cosina/Voigtländer-tillverkat, är det egentligen inte i grunden en Bessa R2A som fått lite förändrad design? Möjligtvis med längre mätbas?

Den har som sagt längre mätsökarbas men sen är också slutaren tystare än på Bessorna.

Fler bilder att beskåda

Hej igen!
Jag har nu lagt upp några nya bilder tagna med Zeiss Ikon och Biogon 35/2. De finns på: http://hem.bredband.net/b418847

Galleriet från 2006-07-07 är Efke kb50 framkallad med Calbe R09.

Galleriet från 2006-07-08 är Kodak Tri-x framkallad med X-tol.

Ser riktigt bra ut. Bara att gratulera till en fin kamera och objektiv! :)

Riktigt fin gråskala på KB50/R09-bilderna.

Jag är sugen på ett 35mm, men det ska bli antingen ett Curtar-Xenon eller Heligon för Retina IIc. Begagnat, men va'fan'.

Kul med Zeiss Ikon ägare. Jag köpte nyligen en Leica MP med en 50mm summicron. Vilken kamera!
Jag tänkte fråga hur det var att beställa från Robert White? Vad kostade frakten? Jag har lekt med tanken att beställa en Epson R-D1 eller nåt annat kul därifrån.

torhan skrev:
Idag kom den, min nya Zeiss Ikon med Biogon 35/2. Leveransen från Robert White tog två dygn med UPS.

Det har skrivits mycket om denna kamera och de nya objektiven. Allt sedan den kom ut på marknaden har jag blivit mer och mer sugen på att skaffa en. Till slut kunde jag inte motstå frestelsen.

Av de sju nya objektiven som lanserades i samband med denna kamera var valet lätt för min del. Jag trivs bäst med ett 35 mm:s objektiv till småbild.

Kameran inger ett mycket gediget intryck men känns även modern och samtidigt tidlös. Den lägger tyngdpunkten på bilden som skall fotograferas genom sin stora och mycket klara sökare, den precisa skärpeinställningen och sitt distinkta avtryck, samtidigt som övriga funktioner är minimerade.

Frammatningen av filmen är snabb och enkel att utföra även för mig som är vänsterögd. Att ladda kameran med film går också snabbt då spolen är av en typ jag aldrig sett förrut. Man behöver inte försöka pilla in filmänden i en liten springa som på tidigare manuella kameror.

Än så länge har jag bara tagit en rulle dia som blir klar på onsdag och en rulle efke kb50 som jag framkallar å det snaraste.

Jag får anledning att återkomma med fler synpunkter om kameran när jag använt den lite mer och laddar upp bilder varefter det blir framkallade. Det är nu det roliga börjar...

Spännande!!

Undertecknad har bara klämt/hållit i kameran med olika optik. (För några månader sedan)

Är lika positiv som du! :)

Och det närmar sig ett köp även för mig :)

Har också haft några synpunkter på viktiga gatufototillbehör till kameran till Zeiss! :) :)

----------------------------------
Dear Mr. Bjorkbom,

We will present some accessories at the Photokina expo......
So please have a little patience.

Best regards,
Katja Schuler
Carl Zeiss AG
Geschäftsbereich Photoobjektive / Camera Lens Division

Men som sagt,
jag väntar med spänning på dina användarsynpunkter!!

Mvh från
Bengan

Ps. Du vet att det finns en reinkarnation av Sonnar 1,5:an Pg va?

Graal skrev:
KB50

Men vad gäller kamerahuset som är Cosina/Voigtländer-tillverkat, är det egentligen inte i grunden en Bessa R2A som fått lite förändrad design? Möjligtvis med längre mätbas?

Har också kollat detta med några av mina sagesmän (som har kontakt med Zeiss).

Detta är en Zeisskonstruktion, som Cosina tillverkar.

Graal skrev:

Tror att Cosina tillverkar även nya 1,5:an.
Fått mer info om denna optik vad gäller historia, kvalitet...spännande!! :)
Men får inte säga så mycket, lovat min kompis detta.
Men, det är ingen dålig glugg!!!!

Och jag är inte det minsta orolig för att Cosina tillverkar Zeiss-grejer.

Har själv haft mina undringar vad gäller tidigare tillverkning. = Kyocera.
Några tidiga gluggar, 1,7/50 mm till SLR-Contax,
var aningen dåligt centrerade...
Men det verkade vara en tillfällighet!?
Sedan skötte sig Kyosera bra tycker jag.
Å Kyosera är inget litet EPA-företag! ;)
Men nu är det samarbetet slut.

Har fått en detaljerad beskrivning på det nya samarbetet.

Så kortfattat kan man väl säga att Zeiss har en liten "fabrik" hos Cosina i Japan med Zeissutbildade Cosina personal.
"Övervakade" av Zeiss-tekniker.

Och vad jag fattar så är dom inte inte riktigt nöjda med 85:an vad gäller
det mekaniska. (Den tillverkas i Tyskland)
Dom tycker den inte går tillräckligt "lätt" vid fokusering!?
Så den är litet försenad...(tror jag)

Men visst händer det spännade grejer!! :)
Äntligen en riktig kamera! ;) :) ;)
En mätsökarkamera!!!! :) :)

MartinB skrev:
Jag tänkte fråga hur det var att beställa från Robert White? Vad kostade frakten?

Jag har ingenting att klaga på vad gäller Robert White, snarare tvärt om. Mycket fin service via hemsidan/e-post och snabb leverans. Jag har för mig att jag beställde på måndag kväll och hade kameran på torsdag.

Frakten kostade £45 plus VAT som är 11%.

Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

Benganbus skrev:
Har också haft några synpunkter på viktiga gatufototillbehör till kameran till Zeiss! :) :)

Dear Mr. Bjorkbom,

We will present some accessories at the Photokina expo......
So please have a little patience.

Best regards,
Katja Schuler
Carl Zeiss AG
Geschäftsbereich Photoobjektive / Camera Lens Division

Ps. Du vet att det finns en reinkarnation av Sonnar 1,5:an Pg va?

Kan du nämna lite närmre vilka synpunkter du haft på kameran/tillbehör ur ett gatufotoperspektiv?

Jorå, jag har hört om den moderna Sonnaren. Jag är väldigt nöjd med den jag har till min Contax IIIa från 1954. För min del blir det ingen ny glugg på ett bra tag frammåt.

Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

Benganbus skrev:
Spännande!!

Men som sagt,
jag väntar med spänning på dina användarsynpunkter!!

Mvh från
Bengan

Jag tänkte skriva en recension när jag använt kameran någon månad. Helhetsintrycket är än så länge mycket positivt, och jag betvivlar att det kommer förändras.

Rent användarmässigt är det Zeiss exponeringsautomatik i kameran som förändrat mitt fotograferande mest.

Under femton års tid har jag alltid exponerat manuellt. Jag har tagit ett ljusvärde, ställt in tid och bländare och sedan tittat på ljuset om det förändrats sedan den mätningen och i så fall snabbt korrigerat efter ryggmärgen. (Kamerorna jag använt är Contax IIIa och Nikon FM2 - båda utan automatik).

Zeiss Ikon har en centrumvägd ljusmätare och ett A-läge på tidsratten (tidsautomatik). Jag har nästan uteslutande exonerat i A-läget och är mycket nöjd med resultatet. De gånger man känner på sig att exponeringen borde korrigeras så är det snabbt gjort att antingen justera +-2 steg i 1/3 dels steg eller göra en ny mätning mot något som inte innehåller det som kan störa ljusmätaren och trycka på AE-lock.

Som jag sagt tidigare: "Kameran lägger tyngdpunkten på bilden som skall fotograferas."

Re: Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

torhan skrev:
Kan du nämna lite närmre vilka synpunkter du haft på kameran/tillbehör ur ett gatufotoperspektiv?

Jorå, jag har hört om den moderna Sonnaren. Jag är väldigt nöjd med den jag har till min Contax IIIa från 1954. För min del blir det ingen ny glugg på ett bra tag frammåt.

En av synpunkterna ;)
som jag gav/undrade över,
var om det kommer ett litet handgrepp, likande det som finns till M-Leica.
Jag har det på två M Leicor, och det ger en bättre trygghet/greppsäkerhet i handhavandet speciellt i gatufoto.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11461

Vad gäller den moderna Sonnaren som nu kommer, så är det "nykonstuktion" av den ideala Sonnarkonstruktion från sent 1920-tal, tidigt 1930-tal, som inte kunde fullföljas då man saknade T-Belag samt flera av de glassorter som nu finns att tillgå!

Nu kan man tillverka det man räknade ut då!

Och jag är fast på denna reinkarnation!!

Just också genom det Mytos denna glugg har!! :)

Mvh Bengan

Ps.
Jo vad gäller Sonnar 1,5:an, så är jag också nöjd.
Har några 1,5:eek:r icke T-Belag från 1930-tal, några 1,5:eek:r T* från tidigt 40-tal,
några 1,5 T* i M39 från 1945-49 (som jag kör på min M6:a!) samt några Sonnarer 1,5 i ryska fattningar! :)
Jag gillar också Sonnar 1;5:an!!! ;)

Re: Re: Re: Re: Min nya Zeiss Ikon

Benganbus skrev:
En av synpunkterna ;)
som jag gav/undrade över,
var om det kommer ett litet handgrepp, likande det som finns till M-Leica.

Jag visste inte att det fanns speciella grepp till Leica. Jag köpte en motor till min FM2 delvis av anledningen att få ett säkrare grepp.

Jo vad gäller Sonnar 1,5:an, så är jag också nöjd.
Har några 1,5:eek:r icke T-Belag från 1930-tal, några 1,5:eek:r T* från tidigt 40-tal,
några 1,5 T* i M39 från 1945-49 (som jag kör på min M6:a!) samt några Sonnarer 1,5 i ryska fattningar! :)
Jag gillar också Sonnar 1;5:an!!! ;)

Nu när man har en expert på tråden, vad heter fattningen på optiken till Contax IIIa? Jag skall låta Henry gå igenom min Contax och sedan eventuellt utöka med en 90 mm. Det skall väl inte vara så svårt att hitta till ett överkomligt pris?

dJb skrev:
Bengan "snattade" ju åt sig Malmö-YFO´s svarta Zeiss som jag brukade flukta på. En dag var den borta ur montern och då hade Bengan bett dom skicka den till Stockholmsbutiken. Vilket sätt! :)

Dumt att ha en så'n juvel liggande utanför civilisationen tyckte jag! ;) ;)

Och körde ett mantra under tiden jag höll i kameran på YFO här i Sthlm: "Inte köpa just nu! Inte köpa just nu!"
Funkade då,
men.....!

Men skall försöka starta litet lugnt,
först en glugg,
och så en glugg till,
och se'n kanske huset!

Gluggar jag tänker på,
är Sonnar 1,5:an och den där super 25:an!! :)

Re: Linjepar

torhan skrev:
Ja, varför gör de på detta viset?

Jag är långt ifrån någon optisk expert (och är inte helt på det klara med vad ett linjepar är för något [mm vet jag vad det är]) men en anledning jag kan tänka mig är att mätsökaroptiken kan konstrueras så att de bakre linserna kan komma närmare filmen medan ett objektiv för spegelreflex måste ta hänsyn till spegeln. Huruvida det påverkar upplösningen vet jag inte.

"A dream come true"
För optikberäknarna hos Zeiss blev uträkningen av ZM-gluggarna en dröm som blev verklig, att tillverka objektiv utan några andra förbehåll än att reservera 15 mm utrymme framför filmplanet för TTL-mätningen!
(Klart att viss andra förbehåll säkert fanns vad gäller rimlighet i kostnader osv)
Men,
detta var en ovanlig frihet/möjlighet för det tekniska optik-teamet, och säkert väldigt stimulerande, som bidrog till att skapa denna unika optikserie!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar