Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera - Amatörfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Sylvester80

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis bestämt mig för att köpa en egen kamera, men mina kunskaper inom utrustning är ganska begränsad. Jag söker efter en prisvärd och allsidig kamera för en amatör som mig, tacksam för alla tips om vad som kan passa bra som "första kamera", jag har tänkt mig en budget på max 5000 kr. Går det att hitta en bra kamera för under ca 5000 kr?
Som sagt, tacksam för alla tips och svar. :)
 
Ett litet tillägg till rådet om att fotografera rakt in i solen som ges där: Titta inte direkt in i solen genom kameran, ögat kan skadas.
 
Från de stora tillverkarna är detta vad som erbjuds och båda är lika bra val.
Nikon D3100 kit http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d3100-18-55mm-f-3,5-5,6-vr/
Canon 500D kit http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133820B021

Vill du krångla till det lite kan du även titta på Pentax, men jag skulle välja Nikon eller Canon då deras sortiment av objektiv och tillbehör är större och lättare tillgängligt, inte minst på beg. marknaden.
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-x1855svart
 
Det viktigaste är att du trivs med din kamera, så det är nödvändigt att gå till en affär och känna på dem. Finns det en Mediamarkt i närheten så har dom många modeller framme för detta ändamål.
Vidare så spelar märket ingen roll, eftersom alla kameror är bra (systemkameror då). Sedan kan det skilja på finesser, såsom att Sony har "antiskak" i kamerahuset, och en riktigt snabb Liveview. Visst finns det mer begagnat till Nikon/Canon, men behöver man till andra märken så hittar man det också.
Men som sagt: Känn och kläm, innan du köper. Läs på nätet om dom också. Lycka till!
 
Hej!

Jag har precis bestämt mig för att köpa en egen kamera, men mina kunskaper inom utrustning är ganska begränsad. Jag söker efter en prisvärd och allsidig kamera för en amatör som mig, tacksam för alla tips om vad som kan passa bra som "första kamera", jag har tänkt mig en budget på max 5000 kr. Går det att hitta en bra kamera för under ca 5000 kr?
Som sagt, tacksam för alla tips och svar. :)
Precis vad jag har för kreterier åxå. Ska köpa en Canon 500D eller en Pentax KX idag för min budget ligger på 5000sek. Å har inte fotat sedan jag la undan min gamla filmrulle Konica - för sisådär 10års sedan :)

Pentax KX är snabbare än Canons budget och har inbyggd stabilisator i huset. för samma pris. Sedan vet jag inte om Pentax är sämre i hårdvaran?
 
Pentax KX är snabbare än Canons budget och har inbyggd stabilisator i huset. för samma pris. Sedan vet jag inte om Pentax är sämre i hårdvaran?

Canons och Nikons objektivstabilisering presterar bättre än den i K-x, utan att priset är högre.

Hand-held, with Shake Reduction (50 mm lens, 75 mm equiv.)
Pentax K-x Image stabilization delivers visible results but they are not as impressive as on some of the other systems that we've seen. It generates an advantage of approximately one stop. It appears to be slightly more efficient at very slow shutter speeds where it significantly increases your chances of getting a usable shot and therefore certainly provides a real benefit in many shooting situations. (c] DPreview.com


500D har 3" LCD med 920K pixels, K-x har 2.7" med 230K pix, rätt stor skillnad faktiskt. K-x är snabbare som du noterat och brusar minst i klassen, betydligt mindre än 500D på höga ISO. Intressant att se hur nya sensorn i D3100 klara bruset, troligtvis riktigt bra. Canon och Nikon har bättre AF.

Min favorit i instegsklassen är nog helt nya Nikon D3100.
 
Canons och Nikons objektivstabilisering presterar bättre än den i K-x, utan att priset är högre.
Tycker inte man kan jämföra DPR:s tester av bildstabilisering då resultaten varier så mycket beroende på vem som tester, så det är nog svårt att dra någon vettig slutsats.

Tex kan kan man utläsa av deras resultat att man med många av Pentax och Sonys kameror kan använda liknande slutartid utan stabilisering som det på många av Canon och Nikons objektiv krävs stabilisering för. Ska man av detta dra slutsatsen att stabilisering egentligen inte behövs på Pentax och Sony eftersom de är lika bra stabiliserade ändå?

- Pentax K-7: Vid 50mm är ca 80% av bilderna använbara vid 1/8s UTAN stabilisering. (90% användbara bilder MED stabilisering)
- Nikon 18-55 VR: Vid 55mm är 80% av bilderna användbara vid 1/6s MED stabilisering. (0% användbara bilder UTAN stabilisering).
(dessa exempel är valda för att de tydligt visar hur olika förutsättningarna kan vara)

Min slutsats är att ju stadigare man håller kameran desto effektivare måste stabiliseringen vara om den ska kompensera lika många steg. Och för de som kan använda flera stegs längre slutartid än det rekommenderade gränsvärdet kommer inte ha lika stor nytta av stabiliseringen.
Och så länge det är människer som håller i kamerorna när testerna görs så är det näst intill omöjligt att jämföra eller dra någon noggrann slutsats av resultaten.
 
Min slutsats är att ju stadigare man håller kameran desto effektivare måste stabiliseringen vara om den ska kompensera lika många steg. Och för de som kan använda flera stegs längre slutartid än det rekommenderade gränsvärdet kommer inte ha lika stor nytta av stabiliseringen.
Hur tänker du nu?
 
Det blir svårare för stabiliseringen desto längre slutartiden blir. Att stabilisera 4 steg från 1/50s är lättaren än fyra steg från 1/8s om brännvidden är samma i båda fall. Dessutom blir nytta mindre eftersom ju längre slutartid desto mer risk för rörelseoskärpa.
 
Det blir svårare för stabiliseringen desto längre slutartiden blir. Att stabilisera 4 steg från 1/50s är lättaren än fyra steg från 1/8s om brännvidden är samma i båda fall. Dessutom blir nytta mindre eftersom ju längre slutartid desto mer risk för rörelseoskärpa.
Det är rörelsen som stabilieras, inte tiden. Och rörelsen som krävs för att göra bilden "oskarp" är lika stor, oberoende av slutartid.
 
Det är rörelsen som stabilieras, inte tiden. Och rörelsen som krävs för att göra bilden "oskarp" är lika stor, oberoende av slutartid.
Tycker inte det verkar vara riktigt så enkelt. Det verkar inte vara ett linjärt förhållande mellan stabiliseringens effektivitet och slutartid, varför också stabilisering för vidvinkel i regel blir mindre effektiv än för tele.

Enligt DPRs test av Nikons 18-200mm så verkar det ha 1-2 stegs stabilisering vid 18mm och ca 3 steg vid 200mm.
 
Enligt DPRs test av Nikons 18-200mm så verkar det ha 1-2 stegs stabilisering vid 18mm och ca 3 steg vid 200mm.
Javisst, men det har nog inte så mycket med tid att göra, utan återigen rörelse. Vid längre brännvidd ger en mycket liten rörelse av objektivet "oskärpa". Små rörelser är lätta för IS att kompensera. Vid kort brännvidd krävs en större rörelse av objektivet för att resultera i "oskärpa". Stora rörelser är svårare att kompensera.
 
Det är lika stor rörelse som kompenseras med ett stegs kompensation vid 18mm som vid 200mm, rörelsen tar bara längre tid att utföra vid 18mm. Blir det lika mycket skakningsoskärpa vid olika brännvidd så är rörelsen lika.

Egentligen borde nog den här diskussionen tas någon annanstans eftersom det inte har så mycket med den här tråden att göra,
 
Senast ändrad:
Från de stora tillverkarna är detta vad som erbjuds och båda är lika bra val.
Nikon D3100 kit http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d3100-18-55mm-f-3,5-5,6-vr/
Canon 500D kit http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133820B021

Vill du krångla till det lite kan du även titta på Pentax, men jag skulle välja Nikon eller Canon då deras sortiment av objektiv och tillbehör är större och lättare tillgängligt, inte minst på beg. marknaden.
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-x1855svart


Vad betyder MAX 5 000 kr? Går det att fotografera med dessa kameror utan ett minneskort?


Michael - Funderar vidare -
 
Hej!

Jag har precis bestämt mig för att köpa en egen kamera, men mina kunskaper inom utrustning är ganska begränsad. Jag söker efter en prisvärd och allsidig kamera för en amatör som mig, tacksam för alla tips om vad som kan passa bra som "första kamera", jag har tänkt mig en budget på max 5000 kr. Går det att hitta en bra kamera för under ca 5000 kr?
Som sagt, tacksam för alla tips och svar. :)

Vad har du fotograferat med hitintills, kompaktkamera, mobilen, vänners kameror etc
?

Michael
 
Vad betyder MAX 5 000 kr? Går det att fotografera med dessa kameror utan ett minneskort?

Japp det går utmärkt, installera EOS Utility, anslut via USB och bilderna lagras direkt i datorn. När TS sparat ett tag till kan hon köpa ett 4GB SDHC-kort för 75 spänn och klippa navelsträngen.

(ovan gäller 500D, har inte koll på programvaran som följer med D3100)
 
Några val med den budgeten:

Prisjakt

Till detta tillkommer ett lämpligt (8/16 GB?) minneskort med en tillräcklig hög skrivhastighet som inte bromsar något i kamerans seriebildstagning.

Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.