ANNONS
Annons

Min första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
En ny rolig tråd, vilken var din absolut första kamera? Namn och bild på den. Min var en Kodak instamatic 155x i början av 70-talet.

Bilagor

• 2968371161_f85dc2c543_m[1].jpg
    2968371161_f85dc2c543_m[1].jpg
    12 KB · Visningar: 934
Min första var en Rolleicord 6x6 som jag fick låna av min Pappa sommaren 1970. Så småningom blev den min, då var jag stolt.

Bilagor

• 024_Rolleicord_III_6x6_1950.jpg
    024_Rolleicord_III_6x6_1950.jpg
    59.8 KB · Visningar: 901
Min första kamera som jag köpte genom att plundra spargrisen samt få en hel del hjälp av mamma och pappa var en Kodak Disc-kamera. Jag var väl en 8-9 år när jag köpte den och då dög den för mina behov som liten knatte.

Bilden från Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_film

Bilagor

• 800px-Camera_Kodak_Disc_4000_with_disc_film.jpg
    800px-Camera_Kodak_Disc_4000_with_disc_film.jpg
    18.9 KB · Visningar: 824
Min första kamera var en Kodak F300. Köpte den nån gång i slutet på 90-talet. Utrustad med APS-tekniken var den nog ganska het på sin tid. Fast f/6.6 verkar inte vara så bra =)

Bilagor

• f300Prod.gif
    f300Prod.gif
    22.7 KB · Visningar: 899
Exacta Varex IIA

Det var världens första enögda spegelreflex med ursprung i Östtyskland. Jo, det var väääldigt länge sedan, 1960 om jag inte minns alldeles fel. Bestyckad med en normal, Zeiss 58mm f2,0, som var enormt ljusstarkt på den tiden, och ett Rodenstock Yronar 135mm f3,5 teleobjekrtiv. Telet var av den klassiska konstruktionen dvs ungefär lika långt som brännvidden.
Slutaren klarade 60sek till 1/1000 och det fanns en inbyggd filmkapare så att man kunde ta ut en del av filmens början och framkalla utan att behöva ta ut hela filmen.

Den ser ut så här:

http://www.wrotniak.net/photo/exakta/_img/x/ex-513e(12)-928823-x.jpg

(kunde inte få in bilden i texten)

Det var världens första enögda spegelreflex med ursprung i Östtyskland. Jo, det var väääldigt länge sedan, 1960 om jag inte minns alldeles fel. Bestyckad med en normal, Zeiss 58mm f2,0, som var enormt ljusstarkt på den tiden, och ett Rodenstock Yronar 135mm f3,5 teleobjekrtiv. Telet var av den klassiska konstruktionen dvs ungefär lika långt som brännvidden.
Slutaren klarade 60sek till 1/1000 och det fanns en inbyggd filmkapare så att man kunde ta ut en del av filmens början och framkalla utan att behöva ta ut hela filmen.

Min första kamera var en Pentax KX.
Fick den julen 1975.
Och det är den bästa kamera jag haft, oavsett vad som kommer i framtiden. Med den så fick jag lära mig tid och bländare, och hur det hänger ihop. Önskar att alla som börjar fotografera kan lära sig det...

Ingemar...

Bilagor

• KX.jpg
    KX.jpg
    24.2 KB · Visningar: 643
Kul! Min första riktigt egna kamera var en Praktica Nova 1B som jag köpte begagnad 1972. Skickades med post, men när jag öppnade paketet var spegeln spräckt så jag fick skicka tillbaka den för lagning.

På den tiden hade man nästan lika långt hår som damen på bilden...

Bilagor

• nova.jpg
    nova.jpg
    36 KB · Visningar: 104
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar